اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

معرفی 12 رقم بذر تا پایان سال‌

رئیس موسسه مرکز تحقیقات دیم کشور تاکنون ۶۶ رقم بذر ‌معرفی شده که ۱۲ مورد مربوط به سال گذشته است گفت: امسال 17 گزارش در حال تدوین است که امیدواریم تا پایان سال 12 رقم بذر جدید معرفی کنیم.

معرفی 12 رقم بذر تا پایان سال‌

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صابر گلکاری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روش کشاورزی حفاظتی باید مد نظر باشد اظهار کرد: بخشی از کشاورزی حفاظتی به عملیات خاکورزی مربوط می‌شود و در این روش تاکید بر حداقل بهم‌زنی خاک است.

وی با بیان اینکه در شخم، بهم‌زنی خاک به حداکثر می‌رسد که معایب زیادی از جمله فرسایش، کمبود مواد آلی و... را به همراه دارد افزود: خاکورزی حفاظتی در چند ساله گذشته جزو برنامه‌های کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس موسسه مرکز تحقیقات دیم کشور از ایجاد پایلوت‌های کشاورزی حفاظتی در استان‌های مختلف کشور  خبر داد و افزود: سازندگان ادوات کشاورزی در مسیر کشاورزی حفاظتی پیش رفتند.

وی در ادامه سخنانش کشاورزی حفاظتی را یک بسته کامل شامل تناوب کشت، خاکورزی یا بی‌خاکورزی دانست که به پایداری تولید در سیستم زراعی کمک می‌‌کند.

گلکاری‌ با بیان اینکه ارقام بذر مربوط به منطقه خاصی نیست افزود: برای معرفی هر رقم حدود 14 سال تحقیقات انجام شده و در هر منطقه‌ای که کشت آن سه سال جواب دهد، کشت ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هر سال ارقام جدید برای اقلیم‌های مختلف کشور معرفی می‌شود تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور به دنبال معرفی ارقام با سرعت بیشتری هستیم و باید تعداد ارقام بذور را افزایش دهیم.

رئیس موسسه مرکز تحقیقات دیم کشور با اشاره به اینکه تاکنون 66 رقم بذر ‌معرفی شده که 12 مورد مربوط به سال گذشته است ادامه داد: هفت مورد از بذور معرفی شده در سال گذشته در حوزه غلات بوده است.

وی با اشاره به اینکه هسته‌های بذری پایه در مرکز تحقیقات کشاورزی تولید می‌شود و این ارقام ‌دیم هستند افزود: امسال 17 گزارش در حال تدوین است که امیدواریم تا پایان سال 12 رقم بذر جدید معرفی کنیم.

انتهای پیام/89045/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول