اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تداوم درگیری مرزی تاجیکستان و قرقیزستان با چند کشته و زخمی

تنش‌های مرزی روزهای اخیر بین تاجیکستان و قرقیزستان منجر به درگیری مسلحانه شد که تعدادی کشته و زخمی بر جای گذاشت.

تداوم درگیری مرزی تاجیکستان و قرقیزستان با چند کشته و زخمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در منطقه مرزی «آوچی قلعه» استان «سغد» تاجیکستان و «مقصد» استان «باتکند» قرقیزستان شب گذشته درگیری مسلحانه رخ داد که از هر دو طرف تعدادی کشته و زخمی بر جای گذاشت.

در پی این اتفاق نیروهای مرزبانی تاجیکستان و قرقیزستان با پخش بیانیه‌های جداگانه یکدیگر را متهم به دامن زدن به تنش و درگیری مسلحانه کردند.

در بیانیه بخش مطبوعاتی نیروهای مرزبانی تاجیکستان گفته شده که برخلاف توافقات موجود دوجانبه، قرقیزستان در منطقه مرزی مورد بحث موسوم به محله «بهار» اقدام به ساخت و ساز کرده که با واکنش ساکنان روستای «آوچی قلعه» ناحیه «باباجان غفوروف» تاجیکستان مواجه شد.

اعزام 250 تا 300 نظامی مسلح قرقیز به این منطقه و شلیک به سوی ساکنان روستای بهار باعث زخمی شدن تعدادی از افراد غیر نظامی شد. 

قرقیزستان نیز اعلام کرد که در بروز درگیری مسلحانه، تاجیکستان که اقدام به ایجاد تاسیساتی در منطقه مرزی مورد بحث کرده، مقصر می‌باشند.

در بیانیه نیروهای مرزبانی قرقیزستان آمده: نظامیان تاجیک به سوی مرزبانان این کشور شلیک کردند که در نتیجه یک نفر نظامی کشته و 7 نفر دیگر زخمی شدند، تعداد افراد زخمی غیر نظامی 6 نفر اعلام شده است.

صبح امروز مقامات تاجیکستان اعلام کردند که در نتیجه درگیری شب گذشته 3 نظامی تاجیک (یک افسر و 2 نفر سرباز) کشته و تعدادی زخمی شدند.

امروز قرار است به ریاست معاونین اول نیروهای مرزبانی تاجیکستان و قرقیزستان هیئت‌های 2 کشور با هم ملاقات و دلایل اختلاف اخیر مرزی را بررسی کنند.

تاجیکستان و قرقیزستان 976 کیلومتر مرز مشترک دارند که تاکنون 504 کیلومتر از آن تعیین و علامت گذاری شده است.

در یک دهه اخیر مذاکرات بین مقامات 2 کشور نتوانستند به نتایج مطلوب دست پیدا کند و این موضوع همواره باعث بروز تنش‌ها و اختلافات بین ساکنان مناطق مرزی بر سر زمین، مراتع و آب شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول