اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

استقبال قزاقستان از عضویت ازبکستان در شورای کشورهای ترک زبان

وزارت امور خارجه قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای از عضویت ازبکستان در شورای کشورهای ترک زبان استقبال و تصمیم «تاشکند» در این زمینه را مهم و تاریخی اعلام کرد.

استقبال قزاقستان از عضویت ازبکستان در شورای کشورهای ترک زبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای از عضویت ازبکستان در شورای کشورهای ترک زبان استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان قرارداد «نخجوان» در مورد ایجاد شورای همکاری‌های کشورهای ترک زبان را امضا کرد.

وزارت امور خارجه این کشور به دبیرخانه شورای کشورهای ترک زبان درخواست عضویت در این شورا را منتقل کرد.

این تصمیم مهم برای جهان ترک همزمان با دهمین سالگرد امضای قرارداد نخجوان صورت می‌گیرد که توسط سران کشورهای عضو این سازمان در جریان هفتمین نشست شورای کشورهای ترک زبان که قرار است 15 اکتبر سال جاری میلادی به میزبانی آذربایجان و در زمینه مسائل مربوط به توسعه تجارت کوچک و متوسط برگزار شود، به امضا می‌رسد.

عضویت ازبکستان در شورای همکاری‌های کشورهای ترک زبان باعث تقویت همگرایی جهان ترک و دستیابی کشورهای عضو آن به دستاوردهای جدید همکاری بویژه در دوره‌ای می‌شود که شورای کشورهای ترک زبان اقدامات مشخصی را برای تقویت تعامل اقتصادی میان کشورهای ترک زبان انجام می‌دهند.

در ماه می سال جاری میلادی در پایتخت قزاقستان در چارچوب دوازدهمین همایش اقتصادی «آستانه» اتاق مشترک صنایع و بازرگانی کشورهای ترک زبان راه اندازی شد که  به تقویت بیشتر ارتباطات میان تجار و مبادله تجاری میان کشورهای ترک زبان کمک خواهد کرد.

شورای کشورهای ترک زبان در 3 اکتبر سال 2009 میلادی با ابتکار «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان ایجاد شد و کشورهای آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه بنیانگذاران این سازمان می‌باشند.

هدف اصلی این سازمان گسترش همکاری‌های همه جانبه بین کشورهای عضو این سازمان می‌باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول