اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازگشت موفق بورس به مدار رشد

معاملات امروز بازارهای مالی با استراحت چند ساعته بورس و تداوم ریزش‌ها در بازارهای ارز و سکه همراه بود.

بازگشت موفق بورس به مدار رشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، معاملات امروز بازارهای مالی با استراحت چند ساعته بورس و تداوم ریزش‌ها در بازارهای ارز و سکه همراه بود.

مهم‌ترین اخبار امروز به تکذیب آغاز حمله پهپادی به پالایشگاه آرامکو از سوی عراق، ابطال اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، تغییرات اساسی در لایحه قانون تجارت در مجلس، کاهش 5 میلیون بشکه‌ای تولید نفت در عربستان، مثبت شدن تراز تجاری کشور به یک میلیارد دلار و ریزش شاخص بورس عربستان اختصاص داشت.

بازگشت موفق

عبور از سقف 300 هزار واحدی و رشد بیش از 4 هزار واحدی شاخص بورس در روز شنبه، بسیاری از افراد ریسک گزیر را مجاب کرد که با افزایش عرضه صفوف خرید در این روز، کاهش ریسک را سر لوحه کار خود قرار داده و اصطلاحاً سیو سود کنند. از همین رو با بسته شدن قیمت اکثر سهم‌ها زیر قیمت پایانی در روز شنبه تقریباً همه مطمئن بودند که آغاز معاملات روز یکشنبه در فضایی پر عرضه و منفی خواهد بود اما همچنان این ابهام وجود داشت که آیا بازار به مدد نقدینگی تازه تزریق شده، می‌تواند مجدداً راه صعود را در پیش گیرد یا خیر که بازار در همان یک ساعت ابتدایی معاملات امروز، این پاسخ مثبت را دریافت کرد. امروز اگرچه شاخص کل بیش از 2 هزار واحد از راه رفته را عقب برگشت اما فضای کلی بازار پر تقاضا بود. در معاملات امروز ارزش معاملات باز هم بیش از 3 هزار واحد رفت و بیشترین حجم معاملات در بانک صادرات با 1.3 میلیارد سهم ثبت شد و بیشترین معاملات گروهی نیز با ارزش 397 میلیارد به گروه خودرویی اختصاص یافت. سهم‌های وپارس، ولساپا و خودرو نیز در صدر تقاضا قرار گرفتند.

گروه‌های مهم بازار

گروه خودرویی در این هفته پر تقاضاترین گروه بازار بوده و ایران‌خودرو پس از گذر از سقف تاریخی خود، امروز نیز صف خرید شد. تأیید افزایش سرمایه وپارس از محل تجدید ارزیابی خبری بود که به کلی گروه خودرو را متأثر ساخت و احتمال افزایش سرمایه خودرو و سایر زیر مجموعه‌های آن را قوت بخشید. بر همین اساس انتظار می‌رود در طی روزهای آتی نیز کلیت این گروه با افزایش تقاضا همراه باشد. ایران‌خودرو در قدم اول می‌تواند تا محدوده 900 تومانی رشد داشته باشد. خساپا روزی آرام را سپری کرد اما از دید فعالان بازار، گذر از 200 تومان در این نماد بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ورنا در حال نزدیک شدن به مقاومت مهم 170 تومانی است و خگستر و ختوقا نیز می‌توانند در همین شرایط به رشد خود ادامه دهند. انتظار می‌رود جو کلی گروه خودرو فردا مثبت باشد اما در پایان هفته افزایش عرضه‌ها با توجه به رسیدن به مقاومت‌ها، طبیعی خواهد بود.

در گروه فلزات اساسی نیز روند کاملاً مثبت دنبال شد و پس از وقفه چند ساعته، مجدداً ذوب‌آهن مورد تقاضای بازار قرار گرفت. سطح 190 تومانی سطح بسیار پر اهمیتی در روند ذوب است و در صورت تثبیت بالای این سطح می‌توان به رشد قیمتی ذوب تا 210 تومان امیدوار بود. فسازان با توجه به افزایش حجم معاملات در پی رسیدن به سقف جدید در محدوده 1900 تومانی است و فولاد نیز برای رشد بیشترین نیازمند عبور از 460 تومان است که فعلاً کمی زمانبر به نظر می‌رسد. در این گروه امروز شاهد عبور فنوال از 483 تومان بودیم و به نظر می‌رسد فنوال مجدداً بتواند سطح 520 تومانی را لمس کند.

در گروه بانکی حجم معاملات به شدت افزایشی شده و نوع معاملات نشان دهنده ورود نقدینگی جدید به این گروه است. وبصادر پولبک خود به سقف شکسته شده را تکمیل کرده و در روندی آرام می‌تواند به صعود خود ادامه دهد. وپارس با خبر افزایش سرمایه توانایی رشد تا 420 را داراست و وملل نیز از گزینه‌های کم ریسک کل گروه به شمار می‌رود که در صورت عبور از سقف 260 تومانی برای بازار جذاب خواهد شد.

در گروه دارویی امروز شاهد بازگشت قدرتمندانه دفارا پس از شفافسازی در خصوص نتایج پیگیری حقوقی علیه شبنم نعمت زاده و همچنین اعلام لیست اموال شرکت و ارزش دفتری آن در صورت نیاز به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بودیم. این سهم امروز توانست بالای سقف 2500 تومانی تثبیت شود و با صف خرید 700 هزار سهمی به استقبال هدف 3000 تومانی در کوتاه‌مدت رفت. شرکت اعلام کرده که علاوه بر اصل پول می‌تواند جرائم دیرکرد 2 ساله آن را نیز دریافت کند که بر مبنای تورم رسمی کشور، این عدد بالای 60 درصد از کل طلب خواهد شد. در این گروه همچنین زهراوی بار دیگر رکورد ساز شد و 10 درصد رشد را تجربه کرد. والبر نیز با وجود عرضه‌های سنگین، صف خرید باقی ماند. به نظر می‌رسد در معاملات فردا نیز با توجه به افزایش قیمت مجدد دارو در کشور و همچنین برگزار دادگاه شبنم نعمت زاده شاهد افزایش تقاضا در نمادهایی همچون دپارس، دفارا، والبر و زهراوی باشیم.

موج جدید ریزش در بازار ارز و سکه

در معاملات امروز دلار نیز روندی منفی داشت و به 11 هزار و 300 تومان رسید که صرافان اصفهانی دلیل این ریزش را به شکست خوردن سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، حمله موفق پهپادهای انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان و خوش‌بینی مردم به اتفاقات سیاسی پیش رو عنوان کردند.

در بازار سکه نیز قیمت‌ها نزولی بود و قیمت سکه پس از چند هفته مجدداً به زیر 4 میلیون تومان نفوذ کرد. هر گرم طلای 402 هزار تومان معامله شد و نیم‌سکه به مرز 2 میلیون تومان کاهش قیمت داشت.

انتهای پیام/63062/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول