اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

آمریکا نمی‌تواند افزایش قیمت نفت ناشی از حمله پهپادی به آرامکو را کنترل کند

تحلیل‌گران معتقدند افزایش تولید و صادرات نفت آمریکا هم ماه‌ها زمان خواهد برد تا بتواند سیگنال برای قیمت بازار داشته باشد، ضمن اینکه ذخایر نفتی آمریکا تنها معادل 52 روز تولید این کشور است و کافی نیست.

آمریکا نمی‌تواند افزایش قیمت نفت ناشی از حمله پهپادی به آرامکو را کنترل کند

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، حمله پهپادی روز یکشنبه یمنی‌ها به کارخانه‌های فرآوری نفتی عربستان توانایی جهان را در مقابل بحران‌های این چنینی و زمانی که 5 درصد نفت کل جهان در معرض خطر قرار گرفته، می‌سنجد.

در حالی که سخنگوهای وزارت انرژی ایالات متحده و کاخ سفید در بیانیه‌هایی جداگانه از آمادگی این کشور برای جبران کسری تولید نفت عربستان سعودی در پی عملیات پهپادی علیه پالایشگاه‌های آرامکو خبر داده‌اند.تحلیل‌گران و تجار معتقدند که آمریکا تنها معادل 52 روز تولید این کشور ذخایر دارد و حتی با افزایش تولید وصادرات  ماه‌ها زمان خواهد برد تا بتواند سیگنال برای قیمت بازار داشته باشد.

بر اساس بیانیه‌ای که شرکت نفتی دولتی آرامکو صادر کرده است؛ یمنی‌ها روز گذشته مسئولیت حمله به دو پالایشگاه عربستان در بقیق و خریص تایید کردند که این اقدام تولید نفت عربستان را 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش داد. این رقم بیش از نیمی از نفت تولیدی این کشور است.

بر اساس این گزارش قیمت نفت در بازارهای جهانی که فردا مشخص می‌شود احتمال افزایش چندین دلاری دارد و ادامه قطعی نفت عربستان باعث خواهد شد که آمریکا و دیگر کشورها از ذخایر خودشان نفت خام بیشتری به بازار تزریق کنند.

روز یکشنبه وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد: در صورت نیاز نفت بیشتری را از ذخایر استراتژیک این کشور به بازارهای جهانی تزریق کند.

جیسون بوردوف، مدیر مرکز انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا اعلام کرد: قیمت نفت پس از حمله پهپادی به آرامکو افزایش خواهد یافت و در صورتی که قطعی نفت آرامکو ادامه‌دار باشد، افزایش قیمت بیشتر خواهد شد.

امین ناصر مدیر اجرایی آرامکو هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که هنوز برای تخمین خسارت بسیار زود است و پس از بررسی‌ها طی 48 ساعت آینده اعلام خواهد شد.

در حال حاضر آرامکو بیش از 7 میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند. این کشور حدود 188 میلیون بشکه ذخایر نفتی دارد که حدود ظرفیت فرآوری 37 روزه پالایشگاه بقیق است.

تحلیل‌گران اعلام کردند که احتمالا روسیه پس از توافقی که با کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانشان برای کاهش تولید نفت داشتند، نیز به دنبال انجام ذخایر اضافی باشند.

*آمریکا تنها معادل 52 روز تولیدش ذخایر دارد/ناتوانی آمریکا در مقابله با افزایش قیمت نفت

بر اساس اعلام وزارت انرژی آمریکا، در حال حاضر ذخایر نفت استراتژیک آمریکا حدود 644 میلیون بشکه است که این رقم معادل تولید 52 روز آمریکا به حساب می‌آید.

تحلیل‌گران و تجار معتقدند که در صورت قطعی ادامه‌دار تولید نفت آرامکو، تولید نفت آمریکا و صادرات این کشور افزایش خواهد یافت، اما حتی این هم ماه‌ها زمان خواهد برد تا شرکت‌های آمریکایی بتوانند سیگنال برای قیمت بازار داشته باشند.

در حال حاضر آمریکا 12 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و حدود 3 میلیون بشکه در روز صادر می‌کند، اما مشخص نیست که آیا صادرات آمریکا بتواند بیشتر از این باشد.

در این میان اندی لیپو، رئیس اتحادیه نفتی لیپو، می‌گوید: با حمله پهپادی به آرامکو روزانه عرضه 5 میلیون بشکه نفت را از دست داده‌ایم و در حالی که ذخایر اضافی جهان بیش از 5 میلیون بشکه در روز نیست.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول