اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

احتمال ارتباط بازداشت دانشمند ایرانی با رد پیشنهاد همکاری آمریکایی‌ها

برادر دانشمند ایرانی زندانی‌شده در آمریکا گفت: هفت سال پیش که مسعود سلیمانی برای یک پروژه تحقیقاتی به کالیفرنیا سفر کرد پیشنهادهای بسیار خوبی برای همکاری داشت که با آن‌ها موافقت نکرد، با شناختی که از وی دارم حتی اگر در زندان بپوسد همکاری با ایالات متحده را قبول نخواهد کرد.

احتمال ارتباط بازداشت دانشمند ایرانی با رد پیشنهاد همکاری آمریکایی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول سلیمانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری پیرامون آخرین وضعیت مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا اظهار کرد: بیش از یازده ماه است که وی را بدون دلیل و بدون برگزاری دادگاه در آمریکا زندانی کرده‌اند؛ این در حالی است که بهانه این بازداشت فاکتور فیبروبلاست رشد مطرح شده که برای کشت سلولی استفاده می‌شود و به گفته «اوفک» جزو موارد تحریمی نیست اما تنها به همین دلیل وی را حدود یک سال است که زندانی کرده‌اند.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا ادامه داد: پدر خانواده اطلاعی از زندانی شدن برادر ما ندارد و توانسته‌ایم خانواده را مدیریت کنیم؛ مادرمان نیز پنج ماه از موضوع بی خبر بود ولی بیش از این نتوانستیم اوضاع را مدیریت کنیم و پس از اطلاع از موضوع، سکته مغزی کرد، به کما رفت و چند روز پیش نیز به دیار باقی شتافت.

وی تصریح کرد: البته برادر ما خبر از فوت مادر ندارد، نمی‌توانیم در شرایط سخت بازداشتگاه این خبر را به ایشان بدهیم چرا که از عواقب آن اطلاعی نداریم.

سلیمانی تأکید کرد: مسعود از بیماری IBS (سندروم روده تحریک‌پذیر) رنج می‌برد و دردهای عصبی شدیدی را تحمل می‌کند، برادرم از خوردن دارو نیز امتناع می‌کند چرا که داروها در زندان بدون جعبه به وی داده می‌شود، اگرچه مسعود را شکنجه جسمی نکرده‌اند اما بارها او را شکنجه روحی داده‌اند و ما انتظار داریم رسانه‌ها این حقیقت را به مردم بگویند.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا در تشریح نحوه ارتباط با برادرش عنوان کرد: تماس با ما ایشان تلفنی و هزینه تماس به ازای هر ده دقیقه یک میلیون تومان است، البته در ابتدای این مکالمه گفته می‌شود که مکالمات ضبط و شنود خواهد شد به همین دلیل گفت‌وگوها منحصر به احوال‌پرسی است.

وی افزود: حافظ منافع نیز به مسأله ورود کرده اما ما مجبور هستیم از وکلای آمریکایی استفاده کنیم که آن‌ها نیز در هر صورت جانبداری آمریکا را می‌کنند و بنابر گفته وکلا، قاضی از سوی دولت فدرال تحت فشار است.

سلیمانی اظهار کرد: فرآیندهای قضایی در آمریکا لخت و زمان‌بر است، البته دو دانشجوی همراه ایشان که همسران آمریکایی دارند با وثیقه های 250 و 300 هزار دلاری آزاد هستند و تنها پروفسور سلیمانی است که در اسارت به سر می‌برد.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا خاطرنشان کرد: همه مسؤولیت را متوجه وزارت امور خارجه نمی‌دانیم اما محور فعالیت‌ها باید وزارت امور خارجه باشد، به ما گفته شده بود این اتفاق را بزرگ نکنید تا خواسته‌های آمریکایی‌ها بیشتر نشود اما وقتی 8 ماه از آن صحبت‌ها گذشت و تغییر خاصی را شاهد نبودیم این موضوع را رسانه‌ای کردیم.

وی ادامه داد: ده سال بود که نهادهای امنیتی از به صلاح نبودن سفرهای خارجی مسعود سلیمانی صحبت می‌کردند، این بار نیز از سمت دستگاه‌های امنیتی به وی هشدار داده شده بود اما انتظار داشتیم که اگر نیاز است ایشان را ممنوع‌الخروج کنند.

خواهر مسعود سلیمانی گفت: در این مدت نگذاشته‌ایم پدرم تلویزیون ببیند و خبری از برادرم و بازداشتش داشته باشد، اما توکلمان به خداست که هرچه زودتر گشایشی ایجاد شود و پدرم مانند مادرم از این جریان مطلع نشود.

وی با بیان اینکه به برادرم هنوز نگفته‌ایم که مادرمان مرحوم شده است، افزود: ما دیگر توان تحمل نداریم و امیدواریم وزارت خارجه کاری کند.

در ادامه نیز رسول سلیمانی در پاسخ به این پرسش که هدف شما از رسانه‌ای کردن موضوع چیست، بیان کرد: حداقل نتیجه این کار اطلاع نخبگان کشور از حقیقت آمریکا است تا شاید المپیادی‌ها و نخبگان ایران از مهاجرت به چنین کشوری منصرف شوند.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا عنوان کرد: خبرگزاری ‌های فارس و ایسنا اولین رسانه‌هایی بودند که به مسأله ورود کردند و صدا و سیما به دلیل دولتی بودن و ملاحظات خاص خودش با فاصله زمانی بیشتری به زندانی شدن مسعود سلیمانی پرداخت.

وی در تشریح اقدامات انجام شده برای همراه کردن دانشمندان ایران سایر کشورها افزود: طوماری از سوی فعالان و اساتید دانشگاهی تهیه شده تا توسط رئیس‌جمهور به سازمان ملل برده شود، دانشمندان ایرانی مقیم آمریکا نیز گفته‌اند زمانی پیگیری اثرگذار خواهد بود که دولت ایران به موضوع ورود کند و پس از آن فشار مجامع علمی آغاز شود.

سلیمانی یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت امور خارجه وکیل حافظ منافع 10 آگوست با مسعود سلیمانی دیدار خواهد کرد.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا اضافه کرد: برادرم در نامه‌ای از زندان که در آن آمریکا را شیطان بزرگ نامیده بود، جامعه علمی ایران را به تحقیق بیشتر و پیشبرد علم دعوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا دانشمندان تمام حوزه‌ها را رصد می‌کند تا جلوی حرکت قطار علمی ایران را بگیرد، در حوزه سلول‌های بنیادی نیز حرف‌هایی برای گفتن داریم و حوزه فعالیت برادر من نیز مهندسی بافت است.

سلیمانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این‌که آیا پیشنهادی از سوی دولت آمریکا برای همکاری مسعود سلیمانی با مؤسسات تحقیقاتی این کشور ارائه شده، عنوان کرد: هفت سال پیش که ایشان برای یک پروژه تحقیقاتی به کالیفرنیا سفر کرد پیشنهادات بسیار خوبی برای همکاری داشت که با آنها موافقت نکرد، با شناختی که از وی دارم حتی اگر در زندان بپوسد همکاری با ایالات متحده را قبول نخواهد کرد.

به گزارش فارس، نشست خبری پیرامون مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا بعد از ظهر امروز با حضور برادر و خواهر وی به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/63113/ص30/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول