اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حق‌شناس: موزه‌ای برای تعزیه در تهران نیاز داریم/«پشت دیوار عمارت» افتتاح می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: امیدوارم زمینه، فضا و فرصتی فراهم شود که بتوانیم موزه‌ای برای تعزیه در شهر تهران داشته باشیم چرا که تعزیه یکی از شاخه‌های جدی هنر است.

حق‌شناس: موزه‌ای برای تعزیه در تهران نیاز داریم/«پشت دیوار عمارت» افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، محمد جواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در بازدید از نمایشگاه «به روایت نسخه خوانان» خانه تئاتر گفت: این نمایشگاه بسیار اتفاق ارزشمندی بود که بابت آن لازم است از خانه هنرمندان و خانه تئاتر تشکر کنم. توجه به شبیه خوانی و نسخه‌های آن که گنجینه‌هایی در گوشه گوشه کتابخانه‌ها و برخی از خانه‌های قدیمی است، کار شایسته‌ای است که امروز به خوبی ارائه شده‌ است به خصوص اکنون که در ماه محرم هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر درباره فرصت‌های به دست آمده از چنین نمایشگاهی افزود: هنر تعزیه و تعزیه‌خوانی به نوعی منحصر به ایران است و چنین نمایشگاه‌هایی فرصتی فراهم می‌کند که این هنر به جهان هم معرفی شود. شاید بتوان از تعزیه به عنوان یکی از ریشه‌های جدی تئاتر مذهبی و آئینی یاد کرد و نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که شبیه خوانی تنها منحصر به مجالس عزاداری نیست و در برخی از این شبیه نامه‌ها مجالس عروسی ائمه اطهار (ع) نیز به چشم می آید؛ حتی مجلس گفت و گو نیز در این نسخ موجود است، گفت‌وگوهایی اندیشه محور در این نسخه‌ها شکل می گیرد که گاه روایتگر اتفاقات مهم تاریخی است و برای اینکه بتواند در ذهن مخاطب ماندگار شود قالب نمایشی به خود گرفته‌است.

حق‌شناس درباره دستاوردهای چنین نمایشگاه‌هایی توضیح داد: امیدوارم زمینه، فضا و فرصتی فراهم شود که بتوانیم موزه‌ای برای تعزیه در شهر تهران داشته‌ باشیم و این فرصت را فراهم کنیم که در قالب یک فضای نمایشی و آیینی، این سنت ارزشمند و قدرتمند را برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم چرا که تعزیه یکی از شاخه‌های جدی هنر است.

وی در پایان افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده نوعی تکامل مسیر تعزیه است، طبق نسخ موجود این نمایشگاه در آغاز تنها اشعار و نگارنده‌های آنها ثبت می‌شده اما پس از کمی در مجالس موجود حتی نام شبیه‌خوان‌ها، اسباب مورد نیاز هر مجلس و لوازمی که القا کننده حس متن است نیز در نسخ قید شده‌ است. حتی در ادامه ماجرا می‌بینیم که شبیه‌گردان مانند کارگردان تئاتر امروز، به ورود و خروج شبیه‌خوانان و حسی که نیاز است به مخاطب انتقال یابد، مسلط است. جای خوشبختی در این نمایشگاه این است که این آثار عمدتا مربوط به دوره ناصری است و نشان می‌دهد تعزیه بیش از 150 سال در ایران در اوج بوده‌ است، امیدوارم بتوانیم زمینه‌ای درباره بازگشت مجدد به دوران طلایی تعزیه به لحاظ هنری، مخاطب شناسی و معرفی آن به جهان فراهم کنیم.

نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» تا بیست و ششم شهریورماه در گالری‌های ممیز و زمستان خانه‌هنرمندان ایران برقرار خواهد بود.

*پوستر «هوشنگ لاک‌پشته» منتشر شد/ اجرا در کانون

نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» اثری از هنرجویان کودک آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی است که با طراحی و کارگردانی الکا هدایت از ۲۴ شهریور تا ۱۲ مهر و همچنین از ۲۱ تا ۲۶ مهر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

پوستر این اثر نمایشی نیز که توسط میثم امیربکائی طراحی شده، در آستانه آغاز اجرای عمومی اثر منتشر شد. نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» بر اساس داستانی از نوید سیدعلی اکبر و توسط سپیده فلاح‌پور نگاشته شده و با حضور آوا شریفی و آوا درویشی به صحنه می‌رود.

محمد عاقبتی مشاور کارگردان و مدیر تولید، آذرنوش خدامی موسیقی، سینا رشیدی مدیر تکنیک، گلنوش طاهری، بیتا بهارلو و نوگل طاهری ساخت اشیا و آکس‌سوآر صحنه، ندا تسلیمیان دستیار کارگردان و مدیر صحنه، سپهر صانعی اجرای نور، ارکلیا جابری، ملیحه جعفری و حامد افرا گروه کارگردانی، آذنوش خدامی و حدیث جمالی نوازنده عود و گلدیس نمازیان عکاس این اثر نمایشی هستند. طراحی و ساخت ویدئوی نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» نیز توسط هنرجویان کودک تجسمی به سرپرستی طلا پریها انجام شده است.

این نمایش ساعت ۱۸ در سالن گلستان این مرکز واقع در بوستان لاله، اجرا می‌شود.

*بهزاد فراهانی، زنگِ افتتاحیۀ «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» را می‌نوازد

نمایش «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» به نویسندگیِ سیروس همتی و تهیه‌کنندگی و کارگردانیِ شیوا دیناروند، از بیست‌وچهارم شهریور ماه، در عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا خواهد شد. افتتاحیۀ آن، با حضور بهزاد فراهانی و تجلیل از سال‌ها فعالیت هنری این بازیگر و فیلمنامه‌نویس مطرح کشور همراه خواهد بود.

در «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» مهرانه دختر جوانی است که برای تأمین هزینه‌های مالیِ خود و پدرش به شرکت تصویربرداریِ کام مراجعه کرده و به‌خاطر کار در شرکت، سی میلیون تومان سفته داده است. حال از طرف یکی از شرکای شرکت تهدید می‌شود.

در این نمایش افشین سنگ‌چاپ، ایمان صفا، آذین فولادوند، محمد سیاهپوش و رضوان کرباسی به ایفای نقش می‌پردازند. دیگر عوامل «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» عبارت‌اند از: دستیار کارگردان: پویان رضایی؛ منشی صحنه: علی زروان؛ مدیر صحنه: یونس رحیمی؛ طراح صحنه: مهنوش امینیانی؛ طراح لباس: فروغ بابادی؛ طراح پوستر و بروشور: سیامک پناهی؛ عکاس: امیر مبارکی؛ موسیقی: متین کریمی و روابط عمومی: ندا کاوندی و مهران عشریه.

فروش بلیت اینترنتیِ «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» در سایت تیوال آغاز شده است. این نمایش، از بیست‌و‌چهارم شهریورماه تا پانزدهم مهرماه 1398 هرروز، غیر از شنبه‌ها ساعت 18:15 به مدت پنجاه دقیقه در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو به نشانیِ حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچۀ زیبا، عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد بود.

* انتشار فراخوان پذیرش نمایش‌نامه برای اجرا در مرکز تئاتر کانون

فراخوان پذیرش نمایش‌نامه برای اجرا در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1399 منتشر شد.

علاقه‌مندان تا پانزدهم آبان سال 1398 فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران ارائه کنند. در این فراخوان اولویت به نمایشنامه‌هایی داده می‌شود که به داستان‌ها، قصه‌ها و فرهنگ ایران بپردازد. در عین حال نمایش‌نامه‌ها می‌تواند اقتباسی از داستان‌های چاپ شده کودک یا نوجوان یا نمایش‌نامه ایام ویژه سال (ایام ملی و مذهبی) باشد.

بر اساس این فراخوان کارگردانانی که سابقه فعالیت هنری در عرصه تئاتر کودک و نوجوان دارند و در دو سال اخیر موفق به اجرا در مرکز تئاتر کانون نشده‌اند در صورت تصویب اثرشان در اولویت اجرا قرار خواهند گرفت. هم‌چنین تعداد پذیرش نمایش و نمایش‌نامه‌ها به کیفیت و ظرفیت سالن‌ها بستگی دارد تا پس از تایید اثر و با هماهنگی کارگردان و مدیریت مرکز تولید تئاتر در سال 1399 اجرا خواهد شد.

نمایش‌نامه‌ها در دو مرحله از سوی شورای مرکز تولید تئاتر و شورای کارشناسی بازخوانی و بررسی می‌شود و در صورت تایید با کمک‌هزینه تولید با توجه به سابقه و تجربه کارگردان به سه گروه «الف» پیش‌کسوتان و کارگردانانی که بیش از 10 نمایش تولید کرده‌اند، «ب» کارگردانانی که کمتر از 10 نمایش تولید کرده‌اند و «ج» حمایت از آثار ارزشمند تقسیم خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت متن کامل فراخوان پذیرش نمایش‌نامه به پایگاه خبری کانون به نشانی kanoonnews.ir مراجعه کنند یا در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02188971292 داخلی 22 کارشناس این بخش تماس بگیرند.

* بهنوش طباطبایی؛ مری پاپینز می‌شود 

نمایش موزیکال «مری پاپینز» قرار است با حضور بهنوش طباطبایی روایتگر ماجراجویی‌ها و داستان‌های هیجان انگیزی باشد که در خانواده «بنکس» رخ می‌دهد. این نمایش قرار است آبان ماه سال جاری به عنوان سومین تجربه گروه تولیدی موزیکال‌های  «الیورتوییست» و «بینوایان» به کارگردانی احمد سلیمانی در تالار وحدت به اجرا در آید.

«مری پاپینز»؛ یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های فانتزی است که تا قبل از این به هنرمندان چیره دستی در تاریخ سینمای جهان از جمله جولی اندروز رسیده است. نقش آفرینی جولی اندروز در نقش مری پاپینز در سال ۱۹۶۴ اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی را برای وی به ارمغان آورد و همچنین با این ایفای نقش، وی به انتخاب مجله پریمیر جزو یکصد شخصیت برتر تاریخ سینما قرار گرفت.

نقشی که در کنار سایر نقش‌های اندروز همچنان برای او افتخار می‌آفریند. جولی اندروز، ستاره موزیکال‌های مری پاپینز و اشک‌ها و لبخندها سوم سپتامبر سال جاری شیر طلایی افتخاری ونیز را به خاطر یک عمر فعالیت‌های هنری از آن خود کرد. جایزه گلدن گلوب و بفتا هم قبل از اینها برای بازی در نقش مری پاپینز نصیب جولی اندروز شده بود. حدود دو دهه بعد، «ناتالیا آندریچنکو» در نقش «مری پاپینز» ظاهر شد.

پس از پیچ و خم‌های بسیاری که این شخصیت در طول تاریخ نمایش و سینما پشت سر گذاشته، حالا قرار است توسط یکی از بازیگران شناخته شده ایرانی بازآفرینی شود تا بدین ترتیب بهنوش طباطبایی عنوان «مری پاپینز» را به نام خود ثبت کند.

این اثر اقتباسی آزاد از مجموعه داستان های مری پاپینز نوشته پاملاتراورس با ترجمه احمد کولیوندی ، ترانه سرایی و دراماتورژی محمد رضا کوهستانی است.

*آئین افتتاحیه و رونمایی از پوستر نمایش «پشت دیوار» عمارت فردا

مراسم رونمایی از پوستر و افتتاحیه نمایش «پشت دیوار عمارت» به کارگردانی حمید ابراهیمی فردا در تماشاخانه سرو و با حضور جمعی از هنرمندان مسئولان و شخصیت های فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه برگزار خواهد شد.

این مراسم فردا یکشنبه 24 شهریور ماه از ساعت 19.30 در تماشاخانه سرو واقع در خیابان آیت‌الله طالقانی نرسیده به تقاطع خیابان مفتح جنب ایستگاه مترو برگزار خواهد شد. در این نمایش به ترتیب ورود به صحنه  جلیل فرجاد ،جمشید صفری ، پژمان کاشفی ، نسرین مسلمی نیا، شیوا خسرومهر ، زری اِماد ، پانته آ کیقبادی ، حامد آقایی ، فرزاد صبوری  ، علیرضا درویش نژاد،  اهورا ابراهیمی ، علی حیدری ، ماندانا عصری ، محمدرضا موهبتی ، ماریه ماشاالهی، آرمین افتخارزاده ایفای نقش خواهند کرد.

گفتنی است این نمایش از تولیدات انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ویژه ایام محرم  است که از فردا به مدت سی شب و از ساعت 20 میزبان علاقمندان خواهد بود.

*علی شادمان بازیگر «بداهه» شد

نمایش بداهه به کارگردانی آروند دشت آرای که پیشتر قرار بود خرداد به روی صحنه برود، اواسط مهر اجرای خود را آغاز می‌کند.

علی شادمان که در آخرین فعالیت خود با نمایش شاه ماهی رویصحنه رفت،‌به پروژه بداهه پیوست. محمد قدس تهیه کننده این پروژه است. بازیگران نمایش هم اکنون در حال تکمیل است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول