اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کوشکی: اجراهای عصر تجربه از 24 شهریور آغاز می‌شود/جریان‌سازی تئاتر با نگاه تجربه‌گرا

مدیر تئاتر مستقل تهران گفت: هفت اجرای منتخب رپرتوآر عصر تجربه از فردا، 24 شهریور ماه در تئاتر مستقل برگزار خواهد شد. این اجراها با رویکرد ارائه نمایش‌های با کیفیت تجربی به صحنه می‌روند.

کوشکی: اجراهای عصر تجربه از 24 شهریور آغاز می‌شود/جریان‌سازی تئاتر با نگاه تجربه‌گرا

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل تهران در موضوع رپرتوآر عصر تجربه با حضور جمعی از خبرنگاران تئاتر در این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای نشست بابک احمدی با اشاره به حضور هفت گروه نمایشی در این رپرتوآر عنوان کرد: این سومین دوره برگزاری عصر تجربه است که 24 شهریور ماه با مستند «به زبان خواب» از سما موسوی آغاز و در ادامه نمایش‌های «به هوای پاک پرید» از امیرحسین بریمانی، n=A1+A2  از محمدرضا علی‌اکبری، «داستان خانواده» از صحرا صباحی، «فرانکشتاین» از علی کرسی‌زر، «لورم ایبسوم» از امیر امیری و «ماریون»‌از حامد اصغرزاده ختم خواهد شد.

وی درباره دیگر برنامه‌های اجرایی این رپرتوآر توضیح داد: جلسات نقد و بررسی، ارائه مقاله نیز در این دوره خواهیم داشت. مقالات «ناگهان/همیشه شاهزاده(یک تاریخ‌نگاری) از محمدرضا علی‌اکبری، «بدن و سیاست» از عباس جمالی و اجرای رضا سرور در تجلیل از یک کارگردان و در نهایت پایان بندی رپرتوآر با موضوع «شبی با کارگردان» خواهد بود. بعد از اتمام رپرتوآر از دو منتقد خوب می‌خواهیم که هر هفت اثر را در یک روز نقد و در روز دیگر نیز خود تئاتر مستقل و عملکرد آن را نقد کند.

سپس مصطفی کوشکی با توضیحی از مقدمات فراهم آوری این رپرتوآر عنوان کرد: ایده این کار از چندین سال پیش زمانی که می‌خواستیم مکان تئاتر مستقل را تأسیس کنیم، جرقه خورد. در واقع شکاف بین تئاتر دانشگاهی و حرفه‌ای در آن دوره در حال زیاد شدن بود که اجازه نمی‌داد تئاتر دانشگاهی خودش را نشان بدهد مخصوصا در دوره‌ای که تئاتر مولوی هم تعطیل شده بود.

وی در ادامه افزود: در آن دوره تصمیم گرفتیم جایی برای تولیدات خودمان داشته باشیم و یک سال بعد هم این شکاف بین تئاتر تجاری و نمایش‌های با کیفیت زیادتر شده بود، سالن‌های خصوصی هم به این شکاف دامن‌ می‌زدند، حتی سالن‌های چون ایرانشهر، وحدت و ... نیز به این سمت می‌رفتند که آرام تئاتر دانشگاهی را نادیده بگیرند. خیلی فکر کردیم که چطور می‌شود این شکاف را کم کرد و در این بازار تجاری قدم کوچکی در راه تئاتر خوب برداشت.

کوشکی با اشاره به اینکه تلاش کردیم مکانی را در اختیار گروه‌ها و هنرمندان برای اجراهای با کیفیت دانشجویی قرار دهیم، افزود: سالن اول سیگنال‌هایی در سالن‌های خصوصی و دولتی این رپرتوار ایجاد کرد، حتی خیلی دوستان دانشگاهی ما هم از آن حمایت کردند ، در سال دوم هم کارها حرفه‌ای ترو بازخوردها بیشتر شد. امسال هم سومین دوره آن است که من معتقدم هنوز جریان خیلی بزرگی نشده و تنها بخشی از این شکاف را می‌تواند پر کند.

وی با تأکید بر ساخت برخی هنرمندان جریان ساز در عرصه تئاتر گفت: الان وضعیت دولتی و خصوصی ما تا حدودی برعکس همه جای دنیا شده است و تئاتر شهر ما در حال اجرای کارهای آلترناتیو است.

مدیر تئاتر مستقل درباره حمایت‌هایی که از این رپرتوآر می‌شود، گفت: مرکز هنرهای نمایشی قول‌هایی برای حمایت به ما داده که البته هنوز اتفاقی نیافتاده و سایت تیوال هم قرار است بهای بسته تبلیغاتی و کارمزد پنج درصد از گروه‌ها را حذف کند. قیمت بلیت‌ها برای دانشجویان قرار است 25 هزار تومان و برای عموم 40 هزار تومان باشد تجربه به ما ثابت کرده در سال قبل که قیمت‌ها را خیلی پایین تر گذاشته بودیم، برخی تصور می‌کردند ارزش آن نمایش‌ها کم است بنابراین از آنها استقبال نمی‌کردند.

وی همچنین افزود: خوشبختانه گروه‌هایی که امسال در رپرتوآر هستند کم تجربه نیستند، بلکه کیفیت آثارشان با نگاه تجربه گرا زیاد است. ساعات اجرای کارها 17،19 و 23 است که  متغیر در شب‌ها کارها اجرا می‌شود.

کوشکی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره رویکرد نیمه دوم سال تئاتر مستقل گفت: تمام تلاشمان این است که به سمت کار تجاری نرویم هر چند هر سال بهرحال یکی ـ دو کار از نگاه تیز ما بیرون می‌رود، بهرحال مسائل مالی هم باید تأمین شود. سعی می‌کنیم با کسانی وارد کار شویم که نگاه مالی ندارند ولی پرمخاطب هم هستند. بیشتر کارهایی که از ابتدای سال به صحنه بردیم تولیدات خودمان بوده و تلاش کردیم به کمپانی تئاتر نزدیک‌تر از قبل شویم.

وی درباره وضعیت افول تماشاگر تئاتر گفت: این روند کاهشی تماشاگر از سال گذشته شروع شده چرا که کیفیت در اولویت دید مخاطب قرار گرفته است و خیلی کارهایی که با سلبریتی تماشاگر جذب می‌کرده ، روند افولی پیدا کرده است.

کوشکی درباره پهنه رودکی و قرار گرفتن ساختمان‌هایی چون تئاتر مستقل در این پهنه گفت: الان مشکل اصلی این است که خیلی از این ساختمانها و مدیران تماشاخانه‌ها، گالری‌ها و کافه‌هایی که در این منطقه هستند اجاره‌ای اندو اصلا مشخص نیست که اینها تا چند سال دیگر هم بتوانند مکان خود را حفظ کنند، شهرداری در این زمینهمی‌بایست کمک کند تا یا با قراردادهای بلند مدت یا خرید این مجموعه‌ها برای مدیران فرهنگی ، پهنه فرهنگ در این منطقه پایدار بماند.

 

در پایان نیز از پوستر سومین رپرتوآر عصر تجربه رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول