اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکایف: علاقه‌مند به ایجاد شرکت‌های مشترک با چین هستیم

رئیس جمهور قزاقستان، چین را یکی از بزرگترین شرکای تجاری و اقتصادی این کشور اعلام و بر علاقه‌مندی این کشور به ایجاد شرکت‌های مشترک با طرف چینی تاکید کرد.

تاکایف: علاقه‌مند به ایجاد شرکت‌های مشترک با چین هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» در افتتاحیه ششمین جلسه شورای تجاری چین و قزاقستان، این نشست را فرصتی برای استفاده از ظرفیت قابل توجه مشارکت تجاری و سرمایه گذاری دو کشور عنوان کرد.

وی در ادامه چین را از بزرگترین شرکای تجاری و اقتصادی کشورش خواند و رشد پویا تجارت متقابل میان 2 کشور که در سال 2018 میلادی 11.4 درصد افزایش و به 12 میلیارد دلار رسیده را سند این مهم خواند.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: در مجموع چین در دوران استقلال قزاقستان در اقتصاد این کشور حدود 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

تاکایف در ادامه خاطرنشان کرد: در قزاقستان برای ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری تلاش‌های قابل توجهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در رتبه بندی «Doing Business» بانک جهانی، قزاقستان در میان 190 کشور مختلف جهان در موقعیت 28 قرار گرفته و در سال‌های استقلال به اقتصاد قزاقستان بیش از 300 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جلب شده که «نورسلطان» را در این زمینه صدرنشین کشورهای منطقه آسیای مرکزی می‌کند.

تاکایف در بخش دیگری از تجار چینی برای استفاده فعال از مرکز مالی بین المللی آستانه برای عملیات‌های مالی دعوت و گفت: این مرکز به موسسه بی نظیری در منطقه تبدیل شده که در حال حاضر بیش از 250 شرکت مختلف در آن ثبت شدند.

وی در ادامه به فرصت‌های قزاقستان در زمینه تشکیل و توسعه کریدور حمل و نقل میان آسیا و اروپا توجه ویژه کرده و گفت: از طریق قزاقستان 5 راه آهن و 6 جاده بین المللی عبور می‌کند که چین و سایر کشورهای آسیایی را به اروپا و خاورمیانه متصل می‌کنند.

تاکایف افزود: این مسیرها امکان انتقال محصولات چینی به اروپا از طریق قزاقستان و برعکس را در مدت 15 روز فراهم می‌کند در حالی که از طریق دریا 2 یا 3 برابر بیشتر طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه برنامه دولتی در حال اجرا توسعه زیرساخت‌های «نورلی ژال» قزاقستان با پروژه چینی «یک کمربند، یک جاده» پیوند خورده ابراز اطمینان کرد که با تلاش‌های مشترک «نورسلطان» و «پکن» می‌توانند عظمت سابق جاده ابریشم را دوباره احیا کنند.

تاکایف یکی از اولویت‌های کلیدی قزاقستان را توسعه اقتصاد جدید مبتنی بر نوآوری و فناوری‌های جدید عنوان و خاطرنشان کرد: صنایع پیشرفته و همچنین عناصر صنعتی سازی 4.0 از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

وی گفت: روابط دوجانبه در این زمینه به دلیل اینکه چین در سال‌های اخیر در توسعه و پیاده سازی فناوری‌های جدید به کشور پیشگام تبدیل شده بسیار مهم است.

تاکایف با بیان اینکه قزاقستان علاقه مند به ایجاد شرکت‌های مشترک مدرن، پارک‌های فناوری و مراکز آی تی با شرکت‌های چینی می‌باشد، افزود: در پایتخت قزاقستان پارک بین المللی آی تی «آستانه هاب» راه اندازی شده که در زمینه‌های «بیگ داتا»، اینترنت، هوش مصنوعی، فناوری‌ها و رایانه‌های مدرن فعالیت می‌کند و برای اعضاء این پارک رژیم‌های ساده روادید، تسهیلات نیروی کاری و مالیاتی پیش بینی شده است.

وی به عنوان یکی از مسیرهای دارای چشم انداز برای همکاری دوجانبه به حوزه کشاورزی اشاره و بر بازار چینی و فرصت‌های قابل توجه صادراتی برای قزاقستان تاکید کرد.

تاکایف گفت: قزاقستان جزء 10 کشور صادر کننده گندم با کیفیت بالا در جهان می‌باشد و در سال گذشته میلادی صادرات گندم این کشور به چین 550 هزار تن را تشکیل داد و ما می‌توانیم این حجم را 3.5 برابر، یعنی تا 2 میلیون تن افزایش دهیم.

وی افزود: همچنین صادرات نمک قزاقستان به بازارهای جهانی رو به افزایش است و ما آماده هستیم این نوع محصول را به چین تا 100 هزار تن در سال صادر کنیم.

تاکایف تصریح کرد: علاوه بر این نورسلطان آماده صادرات محصولات لبنی، گوشت مرغ، گاو، گوسفند، آرد، گندم، حبوبات و دانه‌های روغنی به بازار چین است.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: ما قصد افزایش تولید و صادرات مواد غذایی ارگانیک به چین را داریم.

وی در بخش دیگری به مسائل مربوط به روابط دوجانبه این کشور و چین در عرصه گردشگری اشاره و با بیان اینکه در قزاقستان به این عرصه توجه ویژه می‌شود از سرمایه گذاران چینی برای همکاری در این زمینه دعوت کرد.

تاکایف در پایان ابراز اطمینان کرد: قزاقستان و چین دارای پایه محکمی برای گسترش روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری می‌باشند که شورای تجاری 2 کشور در توسعه آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

در پایان این جلسه نمایندگان طرف قزاقی و تجار چینی تعدادی توافقنامه‌ همکاری به امضا رساندند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول