اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه دست‌نوشته‌های دوره قاجار/ نمایش «میمون»؛ مستندی درباره بیماری ایدز

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پنجمین نمایشگاه شبیه نامه‌های دست نوشت دوره قاجار بازدید کرد.

بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه دست‌نوشته‌های دوره قاجار/ نمایش «میمون»؛ مستندی درباره بیماری ایدز

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» جمعه ۱۵ شهریور در دو گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پنجمین نمایشگاه شبیه نامه‌های دست نوشت دوره قاجار بازدید کرد. این نمایشگاه به روایت رضا کوچک‌زاده و توسط خانه تئاتر برگزار شده و تا 26 شهریور دائر خواهد بود.

رضا کوچک‌زاده،کارگردان و پژوهشگر تئاتر با اشاره به دلایل برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه مشتمل بر نسخه‌های شبیه‌خوانی دوره قاجار است که گنجینه با ارزشی از مردم‌شناسی، ادبیات عامیانه، موسیقی و رفتارشناسی در طول تاریخ قاجار به شمار میآید.

این کارگردان افزود: برای من که کارگردانی خوانده‌ام مهمترین بخش جمع آوری و نمایش این اسناد  آن است که سبب شد من با تاریخ گذشته نمایشی خود آشنا شوم و بیشک این بخش برای بسیاری از کارگردانان دیگر نیز جذاب خواهد بود.

این نمایشگاه پنجمین نمایشگاه شبیه‌نامه‌های دست‌نوشت دوره‌ی قاجار به روایت رضا کوچک‌زاده است که به همت خانه تیاتر با همکارى خانه هنرمندان ایران و سازمان زیباسازى شهردارى تهران بر پا شده و از تاریخ ۱۵ تا ۲۵ شهریور ماه در گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است

*نمایشی مستند با محوریت بیماری «ایدز»/پیش فروش میمون آغاز شد

پیش‌فروش نمایش «میمون» به نویسندگی و  کارگردانی وحید رهجوی و حسین ملکی که پیشتر دو اجرا در بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی داشته، در سایت تیوال آغاز شده است.

این نمایش به عنوان تازه ترین اثر گروه تئاتر ساسات، توسط دانشجوی تئاتری روایت می‌شود که موضوع پایان نامه‌اش بررسی آثار یک کارگردان ایرانی تئاتر در آمریکاست که در اوایل دهه نود میلادی در اثر عوارض بیماری ایدز درگذشته است. اما روند پژوهش پایان نامه، به تدریج او را وارد مسیر تازه‌ای از زندگی خود می‌کند.
میمون از 24شهریور ماه هر شب (به جز شنبه‌ها) ساعت 20 در تالار مولوی به روی صحنه خواهد رفت. دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از : بهنام حسنپور(بازیگر)، علی رحمانی(آهنگساز)، جمال شکرزاده(گرافیست)، ریحانه گنجی و آذین امیری(روابط عمومی و تبلیغات محیطی و مجازی)، عارفه هوشیدری(دستیار کارگردان و برنامه است.

*بازیگران خردسال «مری پاپینز» مشخص شدند

محمد شاکری بازیگر خردسال نمایش ‌«الیورتوییست» و «بینوایان» به نمایش «مری پاپینز» پیوست. او قرار است نقش یکی از فرزندان خانواده بنکس به نام مایکل را در این نمایش موزیکال، عهده‌دار شود.

این موزیکال قرار است با حضور گروهی از هنرمندان شناخته شده، آبان ماه امسال در تالار وحدت اجرا شود، سومین اثری است که محمد شاکری در ژانر موزیکال تجربه می کند. او بازیگری را در کودکی آغاز کرد و در نمایش موزیکال «الیورتوییست» نقش داجر ناقلا و در نمایش « بینوایان» نقش گاوروش را برعهده داشت.

عسل شاکری هنرمند خردسال دیگری است که نقش جین فرزند خانواده بنکس را در نمایش «مری پاپینز» ایفا می کند. عسل شاکری بازیگری را از سن ۶ سالگی آغاز کرده است. دختر کوچک خانواده بنکس در نمایش موزیکال «مری پاپینز» تاکنون همراه با کارگردانان مختلفی به انجام کار هنری پرداخته است. بینندگان شبکه «پویا» او را به عنوان مجری- بازیگر یکی از برنامه های این شبکه می شناسند.

این نمایش اقتباسی آزاد از مجموعه داستان‌های «مری پاپینز» نوشته پاملا تراورس و با ترجمه احمد کولیوندی و همچنین ترانه سرایی و دراماتورژی  محمدرضا کوهستانی است؛ داستانی که نیم‌قرن پیش دستمایه ساخت فیلم موزیکال «مری پاپینز» یکی از مشهورترین فیلم‌های موزیکال تاریخ سینما شد که داستان دیدار پرستار کودکان مری پاپینز با خانواده آقای بنکس را روایت می‌کند؛ حضور مری پاپینز در خانه آقای بنکس، سرآغاز اتفاقات اسرارآمیزی می‌شود و همه چیز را دستخوش تغییر می‌سازد.

موزیکال «مری پاپینز» آبان ماه سال جاری به کارگردانی احمد سلیمانی در تالار وحدت به صحنه می رود.

*دیدار مدیرعامل خانه تئاتر با استاد ولی‌الله شیراندام

شب گذشته شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره‌ کانون کارگردانان خانه‌ تئاتر، به‌ همراه مجید گیاه‌چی و احسان حاجی‌پور از اعضای هیات‌مدیره‌ این کانون، به دیدار ولی‌الله شیراندامی از کارگردانان و بازیگران پیش‌کسوت تئاتر و از اعضای کانون کارگردانان خانه‌ تئاتر، رفتند.

در این دیدار گیل‌آبادی، استاد شیراندامی را از گنجینه‌های تئاتر ایران خواند و ضمن آرزوی سلامتی او، ابراز امیدواری کرد؛ به‌زودی مراسم بزرگداشت این کارگردان پیشکسوت در خانه‌ تئاتر، برگزار شود.

در این ملاقات صمیمی که به‌همت کارگروه حقوقی صنفی و رفاهی کانون کارگردانان شکل گرفته بود، گیل‌آبادی از زحمات فراوان افروز شیراندامی، همسر ولی‌الله شیراندامی که در همه‌ این سال‌ها در کنار او بوده، تقدیر و تشکر کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول