اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

راه‌اندازی پلیس قضایی در دست پیگیری است

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه سال‌ها است موضوع راه‌اندازی پلیس قضایی در دست پیگیری است، گفت: موافقت‌هایی نیز با این امر صورت گرفته است، ولی مدتی متوقف شده است.

راه‌اندازی پلیس قضایی در دست پیگیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله ابراهیم رئیسی ظهر امروز در دیدار با کارکنان و قضات استان زنجان ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: مردم زنجان و این خطه، زبانزد دلدادگی و عشق به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند از همین رو انتخاب لقب شور و شعور حسینی بهترین لقب برای این استان است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نسبت داشتن با امام حسین(ع) بسیار مهم است و امیدواریم روزی این نسبت دست ما را گرفته و نجات بخش همه ما باشد.

وی تصریح کرد: در بیان عاشورای حسینی بسیار شنیده‌اید که عاشورا موجب احیای دین شد و اگر عاشورا نبود، حیاتی برای دین نبود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه برای دین چند وجود می‌توان فرض کرد، گفت: وجود حقیقی دین، وجود ذهنی از دین، وجود اجرایی دین از جمله آنها است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) با قیام خود در عاشورا پرچم عدالت و اجرای دین را برافراشت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه امام آمد تا به مردم بگوید چرا به دین و سنت پیامبر عمل نمی‌شود و اخلاق و عدالت از جامعه رخت بر بسته است، گفت: امام حسین(ع) قیام کرد تا ببیند چرا فساد به جای ارزش و ناعدالتی به جای عدل در جامعه فراگیر شده است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه انقلابی که امام راحل هم چهل سال پیش در کشور بر پا داشت پرچم دین بود، گفت: در سخنان امام خمینی (ره) عدم اجرای عدالت را در جامعه دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه در دوره قبل از انقلاب دو نکته در کشور حاکم نبود، گفت: یکی روابط حاکم بر پایه دین و آموزه‌ها نبود در راس کشور حاکمیت اسلامی وجود نداشت.

*نظام مبتنی بر فقیه و ولایت فقیه همان حکومت پیامبر است

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نظام اسلامی دارای این شرایط است که در رأس کشور ولی فقیه جامع الشرایط حضور دارد، تصریح کرد: نظام مبتنی بر فقیه و ولایت فقیه همان حکومت پیامبر است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: روابط در ایران اسلامی باید بر پایه اخلاق و عدالت ترویج شود.

وی با بیان اینکه راهبرد حرکت آینده انقلاب اسلامی تدوین و ابلاغ شده است، ادامه داد: بیانیه دارای هفت محور اساسی است که یکی از مهم‌ترین آنها اجرای عدالت است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه گام تحولی، گام دفعی است، تاکید کرد: اما با مطالعه با پیش‌بینی و دوراندیشی و نگاه به آینده امکان پذیر است و این کار نیازمند آن است که همه اجزای دستگاه قضایی و ... در این زمینه فعال باشند و شکل‌گیری عدالت نیازمند حضور همه دستگاه‌های مختلف است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه باید مشخص شود فاصله طبقاتی کاهش و یا افزایش یافته است و عدالت چقدر اجرایی شده است، گفت: ما به عنوان بخش قضایی ماموریت جدی در برخورد با فساد داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر چیزی از اعتدال خارج شد عدالت از بین می‌رود، تاکید کرد: وظیفه ما این است که در گام دوم که باید همه اجزا در آن نقش ایفا کنند باید در راستای اجرای عدالت گام بردارند و در این راه همه قضات قضایی نقش دارند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه همه اجزای دستگاه قضایی باید در این زمینه فعالیت کنند، ادامه داد: نباید عادی حرکت کرد، چرا که به دلیل سرعت بالای دیگران از قافله باز می‌مانیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید نقطه تحولی طی شود، بیان کرد: باید دید در راه اجرای عدالت مشکل چیست، تا آن را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه باید دستگاه قضایی به نحوی عمل کند که وقتی کسی مورد ظلم واقع می‌شود بتواند به آن پناه برده و از وی رفع ظلم شود، گفت: مردم باید این موضوع را احساس کنند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به لزوم رعایت کرامت در مراجعات به دستگاه قضایی بیان کرد: این موضوع تنها مربوط به قضات نیست، ولی برای قضات با توجه به جایگاهشان باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه حفظ کرامت و بهبود معیشت فعالان دستگاه قضایی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: دو موضوع حفظ شئون دستگاه قضایی در دریافت خدمات و دیگری توزیع عادلانه این امکانات باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این دو اصل رعایت نشود، جایگاه دستگاه قضا مخدوش می‌شود، گفت: دریافت خدمات باید به نحوی باشد که احساس نارضایتی در مردم ایجاد نشده و استفاده از قدرت در گرفتن آن باعث کند شدن تیغ دستگاه قضا نشود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: هر کاری که موجب مخدوش شدن جایگاه دستگاه قضا در برقراری عدالت می‌شود، نباید توسط قوه قضائیه اجرا شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امکانات باید عادلانه توزیع شود، ادامه داد: رعایت این دو اصل بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است موضوع راه‌اندازی پلیس قضایی در دست پیگیری است، تصریح کرد: موافقت‌هایی نیز با این امر صورت گرفته است، ولی مدتی متوقف شده است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه به عنوان فعال در این حوزه ضرورت فعالیت پلیس قضایی پیش از پیش احساس می‌شود، ادامه داد: اقداماتی در این حوزه انجام شده اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی اقدامات انجام شده در دادگستری برای مردم بیان نشده است، اضافه کرد: عملکرد دوستان باید اطلاع‌رسانی شود و توضیحات شما می‌تواند فرآیند دادرسی را کوتاه کند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما جذب افراد باید بر اساس ضوابط انجام ‌شود، گفت: باید شرایطی فراهم شود که بهترین افراد وارد کار شوند و این تنها مربوط به دستگاه قضا نبوده و در سایر دستگاه‌ها نیز باید انجام شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه یکی از جلوه‌های عدالت نحوه جذب نیرو است، افزود: باید جذب نیرو به نحوی باشد که مردم احساس کنند عادلانه می‌توانند در این جذب شرکت کرده و آزمون دهند، البته مگر اینکه افراد با تخصص‌های خاص برای جذب نیاز باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نباید کیفیت فدای کمیت شود، ادامه داد: باید بهره‌وری بر کارکرد واقعی قضات باشد.

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف در کشور فعال است و باید تقویت شود، اضافه کرد: ظرفیت این شورا بر افزایش صلح و سازش در جامعه بالا است.

انتهای پیام/73009/ق/40/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول