اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

بانوی قهرمان وزنه‌برداری ایران: برای کسب مقام قهرمانی جهان تمرین می‌کنم/ به حجابم افتخار می‌کنم

بانوی کردستانی قهرمان وزنه‌برداری ایران می‌گوید: آنچه مهم است برنامه‌ریزی برای موفقیت‌های بیشتر با نگاه مثبت به آینده است، من نیز تمام سعی و تلاش خود را انجام می‌دهم تا در آینده بتوانم بیش از آنچه که امروز به دست آورده‌ام را به دست بیاورم و به مقام‌های برتر جهانی برسم.

بانوی قهرمان وزنه‌برداری ایران: برای کسب مقام قهرمانی جهان تمرین می‌کنم/ به حجابم افتخار می‌کنم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، همانطور که شاید بارها شندیده باشید ورزش وزنه‌برداری یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین ورز‌ش‌هایی است که هرکسی نمی‌تواند در آن فعالیت داشته باشد.

اگر از وزنه‌برداری در ایران با کسی سخن بگوییم بدون شک ذهنشان به طرف قهرمانان ملی و جهانی مانند حسین رضازاده، بهداد سلیمی، کیانوش رستمی و خیلی دیگر از قهرمانان ایرانی این رشته کشیده خواهد شد که در ادوار مختلف و در مسابقات گوناگون توانسته‌اند سنگین‌ترین وزنه‌ها را بالای سر ببرند و برای ایران و ایرانی افتخارآفرینی کنند.

طبیعتا با ورزش وزنه‌برداری امر مهم قدرت و تکنیک دخیل است که بیشتر افراد جامعه وزنه‌برداری را تنها مختص به آقایان می‌دانند اما هستند بانوانی که این ورزش به عنوان یکی از علاقه‌های خود انتخاب می‌کنند و سختکوشانه در پی کسب افتخار در این رشته هستند که به تازگی فقط چند سال از عمر خود را در ایران طی کرده است.

حال با اضافه‌شدن بخش بانوان به فدراسیون وزنه‌برداری کشور شرایط برای خودنمایی برخی ورزشکاران در این رشته فراهم شده است تا این ورزش را به صورت قهرمانی و حرفه‌ای ادامه و در میادین ملی و جهانی حاضر شوند.

الناز باجلانی نوجوان اهل شهرستان کامیاران به عنوان قویترین نوجوان دختر مطرح است که تنها در مدت زمان فعالیت کوتاهی که داشته، توانسته به خیلی از قله‌های افتخار دست یابد.

با این نوجوان قهرمان وزنه‌بردار کردستانی مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: چی شد که ورزش وزنه‌برداری را انتخاب کردید؟

با پدرم که خود وزنه‌بردار است مشغول تماشای المپیک 2012 بودیم که به یک‌باره با توجه به فعالیتی که از پدرم سراغ داشتم از او پرسیدم که آیا وزنه‌برداری بانوان هم داریم؟ پدرم با شنیدن این جمله و اشتیاقی که از من برای فعالیت در این رشته دید، گفت نداریم اما از فردا آموزش را برای تو شروع‌ خواهیم کرد و از صبح فردای همان روز تمرینات و زیرسازی‌ها را شروع کردیم.

تنها چیزی که در آن سال برای من جای سوال داشت این بود که چرا در کشور خودمان وزنه‌برداری بانوان فعال نیست با وجود اینکه شاید بودند کسانی که خیلی استعداد بیشتری از من داشتند.

تقریبا سال 96 بود که باخبر شدم فدراسیون بیانیه‌ای مبنی بر دعوت از بانوان وزنه‌بردار بر روی سایت خود اعلام کرد و با شنیدن این خبر من خودم را برای رکورد‌گیری که قرار بود انجام شود آماده کردم.

با انجام رکورد‌گیری من توانستم در همه رده‌های وزنی بالاترین مجموع مهار وزنه‌ را داشته باشم و بعد از آن برای تیم ملی نوجوانان برای شرکت در مسابقات آسیایی ازبکستان انتخاب شدم که در این مسابقات نیز توانستم مقام پنجم را به دست‌ آورم.

چند ماه بعد از مسابقات آسیایی، در مسابقات قهرمانی کشور توانستم به مقام اول برسم و در المپیاد استعداد‌های کشور نیز توانستم عنوان قویترین نوجوان بانوی کشور را به خودم  اختصاص دهم و اردیبهشت امسال نیز در مسابقات چین در گروه خودم چهارم شدم.

بانوان نیز همانند آقایان پتانسیل پیشرفت در این رشته را دارند

فارس: وزنه‌برداری رشته سنگینی است، آیا شما مشکلی در این زمینه ندارید؟

درست است که بانوان از لحاظ فیزیولوژیکی از آقایان در این رشته ضعیف‌تر هستند اما باید این را نیز مد نظر داشت که این رشته در کشور ما برای بانوان تازه شروع شده است و امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افتخارآفرینی‌هایی برای بانوان در این رشته باشیم.

این را نیز باید گفت که این رشته جدا از بحث قهرمانی می‌تواند شرایط بدنی و فیزیکی مناسبی را برای بانوان فراهم کند.

امیدوارم بتوانم به مقام‌های بالاتری دست پیدا کنم

فارس: اشاره به کسب چند مقام کشوری و آسیایی در این رشته داشتید، آینده‌ات در این ورزش را چگونه ترسیم کرده‌اید؟

در این دو سه سالی که این ورزش به صورت قهرمانی فعالیت خود را در کشور شروع کرده است، من  2 طلای کشوری، 2 طلای المپیاد و یک مقام پنجم آسیایی را به دست آورده‌ام.

با تمرین‌ها و برنامه‌هایی که دارم، امیدوارم بتوانم عنوان‌های بهتر و بیشتری برای کشور و دیارم کسب کنم و پرچم ایران را در مسابقات جهانی به اهتزاز درآورم.

پدرم، مشوق اصلی من برای فعالیت در این رشته ورزشی بود

فارس: گفتید پدرت هم ورزشکار رشته وزنه‌برداری است، چه اندازه توانسته در موفقیت‌های تو کارساز و اثرگذار باشد؟

پدرم به تنهایی جدا از حس پدرانه همواره به عنوان یک مربی خاص که به عقیده خودم نیز بهترین مربی دنیا است در کنار من زحمت کشیده و باتوجه به فعالیت خودش در این رشته توانسته با تمرین‌ها و راهنمایی‌های مستمری که به من در طی کردن این راه دشوار می‌داد راه ترقی را برای من هموار‌تر کند، به نحوی اگر زحمات و ممارست پدرم نبود شاید من در نیمه‌ راه قافله را باخته بودم و تنها چیزی که من می‌توانم به او هدیه دهم بنظر خوم ادامه راه موفقیت و پیروزی در وزنه‌برداری است.

حجاب اسلامی در مسابقات جهانی مورد احترام است

فارس: رعایت حجاب اسلامی در مسابقات جهانی هم برای بانوان ما الزامی است، چه احساسی دارید که با حجاب کامل در مسابقات شرکت می‌کنید و این سوال هم، نگاه ورزشکاران سایر کشورها به شما که با پوشش اسلامی حضور داشتید، چگونه بود؟

ما مسلمانیم و رعایت پوشش اسلامی یک تکلیف الهی است، ضمن اینکه حجاب محدودیتی برایم ایجاد نمی‌کند بلکه به عنوان یک مسلمان به آن افتخار می‌کنم.

وزنه‌برداری بانوان آسیا در جهان حرف اول را می‌زند و با توجه به اینکه سال گذشته اولین حضور تیم ملی ایران در مسابقات جهانی بود، دیگر ورزشکاران نیز به این امر واقف بودند و برای ما که به عنوان ورزشکار ایران اسلامی با حجاب در مسابقات شرکت کردیم نهایت احترام را قائل می‌شدند چرا که ورزش خودش به معنای دوستی و صلح و آرامش ملت‌ها در کنار یکدیگر است.

فارس: آینده را برای خودت چگونه تصور می‌کنی؟

این طبیعی است که هیچکس از آینده خود باخبر نیست اما آنچه مهم است برنامه‌ریزی برای موفقیت‌های بیشتر با نگاه مثبت به آینده است، من نیز تمام سعی و تلاش خود را انجام می‌دهم تا در آینده بتوانم بیش از آنچه که امروز به دست آورده‌ام را به دست بیاورم و تنها گوشه‌ای از زحمت‌هایی که برای کشیده شده است را جبران کنم.

فارس: آیا هیات وزنه‌برداری استان از شما به عنوان یک ورزشکار موفق حمایت‌ می‌کند؟

باید از اینجا از رئیس هیات وزنه‌برداری استان که زحمات زیادی را برای من کشیدند تشکر کنم چون در راه موفقیت من زحمات زیادی را متحمل شدند و همواری حامی من بوده‌ است اما هیات شهرستان تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از من نداشته است.

فارس: سخن پایانی شما؟

از تمام کسانی که من را در این راه همراهی کرده‌اند کمال تشکر را دارم، چه از خانواده خودم، پدرم که واقعا زحمات شبانه‌روزی او بود که من توانستم به این جایگاه برم و از آقای جولایی مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز بخاطر حمایت‌هایی که برای من انجام داد کمال تشکر را دارم انشالله که بتوانم استان کردستان و ایران را سربلند کنم.

انتهای پیام/79/2330

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول