اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افشای فشار اف‌بی‌آی به دانشگاه‌های آمریکا برای جاسوسی از دانشجویان خارجی

رئیس دانشگاه کلمبیا فاش کرد تحت فشار نهادهای امنیتی آمریکا قرار دارد تا از دانشجویان خارجی جاسوسی کند.

افشای فشار اف‌بی‌آی به دانشگاه‌های آمریکا برای جاسوسی از دانشجویان خارجی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با بالا گرفتن تنش میان آمریکا و چین و همچنین تلاش واشنگتن برای فشار به اتباع شماری از کشورهای خارجی، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد نهادهای امنیتی آمریکایی دانشگاه‌های این کشور را برای جاسوسی از دانشجویان خارجی تحت فشار قرار داده است.

«لی بولینگر» رئیس دانشگاه «کلمبیا» این هفته در ایمیلی به دانشجویان خارجی، نوشته است که هرچند تحت فشار اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) برای پایش دانشجویان خارجی است، اما زیر بار این فشار نخواهد رفت.

او در این ایمیل که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و روزنامه «واشنگتن پست» نیز صحت آن را تایید کرده، نوشته است: «اف‌بی‌آی دانشگاه و مسئولان آن را تشویق کرده تا پروتکل‌هایی برای نظارت بر دانشجویان زاده کشورهای خارجی و پژوهشگران خارجی ایجاد کرده و به خصوص روی افراد چینی‌الاصل تمرکز  کند.»

بولینگز هرچند تهدید انتقال مخفیانه فناوری از آمریکا به کشورهای خارجی را موضوعی جدی و نیازمند توجه توصیف کرده، اما نوشته است: «اما دانشگاه نمی‌تواند افراد خودش را تحت نظر قرار دهد. این چیزی نیست که ما هستیم.»

واشنگتن پست این هفته در گزارشی با موضوع ممانعت آمریکا از ورود یک دانشجوی فلسطینی‌الاصل، نوشت در حال حاضر میزان نظارت واشنگتن بر دانشجویان خارجی بیش از پیش افزایش یافته و همین امر بحث‌هایی را در مورد ایجاد توازن بین امنیت ملی و آزادی تحصیلی، در آمریکا به راه انداخته است.

 

هفته گذشته «اسماعیل عجاوی» فلسطینی‌الاصل که مقیم اردوگاه‌های پناهجویان در لبنان است، با وجود دریافت پذیرش از دانشگاه هاروارد، از ورود به آمریکا منع شد. وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که به محض ورود به فرودگاه در آمریکا بازداشت شده و ساعت‌ها تحت بازجویی قرار داشته است. نهایتا هم به وی اعلام شده که اجازه ورود به آمریکا را ندارد. او البته این هفته تحت فشار رسانه‌ها مجوز ورود به آمریکا را دریافت کرد.

رؤسای برخی از دانشگاه‌های آمریکا از فشار روزافزون دولت و کنگره این کشور به دانشجویان خارجی انتقاد کرده و گفته‌اند که این رفتار می‌تواند در آینده توان علمی آمریکا را تضعیف کند. «لاورنس باکو» رئیس دانشگاه هاروارد یکی از این افراد است که هشدار داده رویکرد خصومت‌آمیز دولت در قبال دانشجویان خارجی، می‌تواند اثر منفی بلندمدتی روی آمریکا داشته باشد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بدو ورود به کاخ سفید، فرمانی را امضا کرد که اتباع چند کشور مسلمان از جمله ایران را از ورود به آمریکا منع کرد. او ضمنا اتباع و دانشجویان چینی را به همکاری با پکن برای سرقت اطلاعات محرمانه و فناوری به چین متهم کرده است.

اوایل سال جاری میلادی جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارشی در مورد وضعیت تهدیدات جهانی، نوشت: «ارزیابی ما این است که سرویس‌های اطلاعاتی چین از فضای باز جامعه آمریکا سوء استفاده خواهند کرد، خصوصا از طریق به کارگیری ابزارهای مختلف در جامعه دانشگاهی و علمی.»

چند روز بعد از انتشار این گزارش، «اندرو للینگ» دادستان ماساچوست آمریکا هم در مصاحبه‌ای ادعا کرد که «هزاران» دانشجوی چینی با سرویس‌های اطلاعاتی پکن در ارتباط هستند و تلاش می‌کنند تا اطلاعات مربوط به فناوری‌های پیشرفته را به صورت غیرقانونی به چین انتقال دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول