اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

نقش استارتاپ ها در کنترل هزینه های سفر در آشفته بازار قیمت ها

نوسانات نرخ ارز و عدم نظارت موثر بر روی قیمت گذاری توسط صنوف مختلف و نهادهای اثر گذار باعث آشفتگی و سردرگمی مردم در بازار خدمات شده است. هر روز شاهد اعلام نرخ های جدید از سوی ارائه دهندگان خدمات هستیم به گونه ای که با بررسی دقیق هیچ دلیل قانع کننده و منطقی پشت این قیمت گذاری ها نمی توان یافت.

نقش استارتاپ ها در کنترل هزینه های سفر در آشفته بازار قیمت ها

نوسانات نرخ ارز و عدم نظارت موثر بر روی قیمت گذاری توسط صنوف مختلف و نهادهای اثر گذار باعث آشفتگی و سردرگمی مردم در بازار خدمات شده است. هر روز شاهد اعلام نرخ های جدید از سوی ارائه دهندگان خدمات هستیم به گونه ای که با بررسی دقیق هیچ دلیل قانع کننده و منطقی پشت این قیمت گذاری ها نمی توان یافت.

صنعت گردشگری و سفر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در یک بازار پرآشوب کنترل هزینه ها بسیار دشوار شده است. بطور نرمال هزینه های یک سفر تابع شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است، هزینه سوخت، وسیله نقلیه، محل اقامت، هزینه های خورد و خوراک، تفریحات و بسیاری از موارد دیگر که با کمی تغییر می تواند کل سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در کشورهای پیشرفته تجربه نشان داده است نظارت بر قیمت گذاری خدمات سفر و قوانین مربوطه به تنهایی نمیتواند یک عامل کنترل کننده موثر در تعیین قیمت ها باشد و بخش خصوصی می تواند با ایجاد یک بازار رقابتی و ساخت یک بستر مناسب برای دسترسی ساده تر به انبوهی از خدمات تعادل بازار را بهتر حفظ کند.

نقش استارتاپ ها در این زمینه بسیار چشمگیر است و با نگاهی به سایتهایAirbnb  و TripAdvisor که اکنون از شکل یک استارتاپ به شرکت های غول گردشگری دنیا تبدیل شده اند می تواند نمونه ای بسیار موفقی برای اثبات این موضوع باشد. در کشور ایران نیز چند سالی است که گروه های نخبه و تحصیلکرده بجای مهاجرت به خارج از کشور تصمیم گرفته اند نمونه بومی سازی شده این شرکت ها را در ایران پیاده سازی نمایند. در این بین میتوان به استارتاپ های موفق همچون سایت علی بابا در زمینه فروش بلیط هواپیما، سایت میهمان شو در زمینه اجاره روزانه سوئیت و ویلا و سایت کارناوال در زمینه راهنمای سفر و چندین سایت دیگر اشاره کرد.

به عنوان مثال با نگاه دقیق تر به یکی از این استارتاپ ها با عنوان "میهمان شو" که در زمینه تامین محل اقامت در طول سفر فعالیت میکند و جایگرین سایت Airbnb در ایران است متوجه میشویم رویکرد این گروه گسترش شیوه های اقامت می باشد. این استارتاپ می کوشد با ساخت یک بازار برنده-برنده در مرحله اول یک درآمد پایدار برای خانوار ایجاد نماید و در مرحله دوم هزینه های اقامت را کاهش دهد. امروزه خانه ها یا فضاهای خالی بسیاری وجود دارد که هیچ استفاده ای از انها نمی شود، میهمان شو پیشنهاد میکند که افراد با مبله نمودن این فضاها انها را به گردشگران بصورت روزانه اجاره دهند. بنا براین با این شیوه هم صاحب خانه یک درامد جدید برای خود ایجاد میکند و هم میهمان می تواند علاوه بر هتل یا پارک یک انتخاب عالی دیگر نیز داشته باشد.

با بررسی که این سایت انجام داده است بطور متوسط اجاره سوئیت در تهران از شبی 120 هزار تومان در برخی مناطق شروع شده و به نسبت منطقه، کیفیت و امکانات این قیمت میتواند متفاوت باشد. این قیمت برای اقامت حداقل 3 نفر در این سوئیت ها میباشد، همچنین گردشگرانی که به شهرهای گردشگری دیگر همچون شهرهای مذهبی، شمالی یا جنوبی سفر میکنند می توانند از خدمات این سایت نیز استفاده کنند. بطور متوسط در شهرهای مذهبی بسته به زمان سفر قیمت ها میتواند متفاوت باشد، مثلا برای اجاره سوئیت و هتل آپارتمان در مشهد در ایام عادی میتوان از شبی 70 هزارتومان و برای شهر های جنوبی همچون اجاره ویلا کیش از قیمت شبی 150 هزار تومان برای ایام عادی سال تا قیمت های بالاتر یک محل اقامت مناسب را اجاره نمود یا برای اجاره ویلا شمال میتوان در شهرهای مختلف شمالی ویلا و اقامتگاه های مختلف را از قیمت شبی 80 هزار تومان به بالا رزرو کرد.

این سایت با در اختیار داشتن بیش از 3000 هزار مکان اقامت از نوع سوئیت، آپارتمان مبله، ویلا و اقامتگاه بوم گردی یک نمونه استارتاپ موفق در این زمینه است که نقش مناسبی در کنترل هزینه های اقامت بازی می کند.

همچنین دولت می تواند با حمایت استارتاپ های مختلف نقش بسیار تعیین کننده ای در ارائه خدمات جدید به گردشگران داشته باشد. بازار گردشگری به عنوان یک صنعت مادر میتواند وابستگی به نفت را در اقتصاد بصورت چشم گیری کاهش دهد و یک درآمد پایدار برای تمامی اقشار جامعه ایجاد نماید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول