اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

کمیته «رفع مشکل عشایر استان سمنان» به دستور وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد

رئیس سازمان امور عشایر ایران، گفت: به دستور وزیر جهاد کشاورزی کمیته رفع مشکلات عشایر استان سمنان در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد.

کمیته «رفع مشکل عشایر استان سمنان» به دستور وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دو هفته پیش نماینده عشایر استان سمنان به خبرگزاری فارس مراجعه کرد و از مشکلات عشایر استان سمنان گفت که عشایر این استان دام‌های خود را در فصل تابستان مجبورند به ییلاقات استان تهران و منطقه فیروزکوه ببرند اما در این منطقه اجازه ورود دام عشایر استان سمنان را به آنها نمی‌دهند و دام‌های آنها به شدت نیاز به علوفه دارد و تلف می‌شوند.

موضوع بلافاصله همان روز از رئیس سازمان عشایر ایران پیگیری شد و ایشان ضمن تأیید مشکلات عشایر استان سمنان گفتند بخشی از مراتع منطقه دماوند در دست نهادهای دولتی و بخشی در دست کسانی است که از سال‌ها پیش پروانه چرای دام دارند اما امروز احتمالاً بسیاری از آنها دام ندارند. 

همچنین بخشی از مشکلات نیز مربوط به محدوده روستاها است که از سال‌ها پیش ممیزی مراتع در سازمان جنگل‌ها برای هر روستایی محدوده‌ای تعیین کرده و اختیاراتش را به همان روستا داده است. 

خبرنگار فارس امروز برای اطلاع از آخرین پیگیری‌های سازمان امور عشایری ایران از مشکلات عشایر استان سمنان با رئیس این سازمان گفت‌وگو کرد.

کرمعلی قندالی به خبرنگار فارس گفت: پس از پیگیری‌هایی که انجام شد وزیر جهاد کشاورزی دستور دادند کمیته‌ای با حضور نمایندگان عشایر استان تهران و سمنان، نمایندگان جهاد کشاورزی استان تهران و سمنان، نمایندگان منابع طبیعی استان تهران و سمنان تشکیل شود و این کمیته زیرنظر دستیار ویژه وزیر جهاد کشاورزی مشکلات عشایر استان را پیگیری کنند. 

وی گفت: قرار است این کمیته بحث‌های اجتماعی و حقوقی و نیز هماهنگی‌های مسؤولان استانی و شهرستانی را پیگیری کند و نتیجه را به اکیپ ممیزی سازمان جنگل‌ها منعکس کند تا آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

قندالی در پاسخ به اینکه بیشترین دغدغه این کمیته در این بررسی‌ها چه خواهد بود، گفت: این کمیته علاقه‌مند است که مدیریت مراتع به دست بهره‌برداران خوب و علاقه‌مند داده شود تا ضمن حفظ تولید در مراتع، دام‌های عشایر هم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در مراتع استان تهران در منطقه دماوند برخی نهادها مانند آستان مطهر امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، اداره اوقاف و ارتش حضور دارند و عشایر استان سمنان نمی‌توانند به این منطقه وارد شوند ضمن اینکه در محدوده روستا هم شوراهای روستا اجازه ورود نمی‌دهند و یا از آنها اجاره بها دریافت می‌کنند.

خبرنگار فارس پرسید این کمیته به چه مسائلی خواهد پرداخت، رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: دغدغه این کمیته این خواهد بود که با مذاکره با نهادهای دولتی میزان مراتعی که مازاد و بیش از نیاز آنها است را به عشایر برگرداند. همچنین شوراهای روستا هم در حد نیاز باید این محدوده روستا را در اختیار بگیرند و مازاد آن را تحویل دهند.

قندالی در پاسخ به اینکه آیا کسانی هستند که پروانه چرا داشته باشند و اکنون دام ندارند، گفت: کسانی هستند که در سالهای گذشته پروانه چرا گرفته‌اند و اکنون دام ندارند و یا کم دارند اما تعداد این گونه افراد زیاد نیست بنابراین کسانی‌که پروانه چرا دارند باید به اندازه دام‌شان از مراتع استفاده کنند و بقیه را تحویل دهند.

وی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند هر آنچه در استان است مربوط به افراد و یا عشایر همان استان است و عشایر استان‌های دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: عشایر از همان ابتدا حد و مرزی نداشت بنابراین اگر مراتعی در تهران است که عشایر دیگر استان می‌تواند از آن استفاده کند این کار باید صورت بگیرد و غیرقانونی نیست.

از قندالی سؤال شد که شما چند روز پیش به استان سمنان رفته بودید که به مشکلات عشایر برسید آیا درباره مشکلات مراتع آنها اقدامی کردید، گفت: بیشتر به مشکلات ایل‌راه‌های آنها رسیدگی کردم که برخی راه‌های آنها را خیلی محدود کرده‌اند، تصرفات غیرقانونی زیاد شده و تأسیساتی در مسیر راه عشایر بنا شده که گزارش آن را منعکس کردم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول