اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دستور اصلاح و بازنگری تمامی بخشنامه‌های مانع صادرات و تولید

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با بیان اینکه در شرایط فعلی واردات کاملا کنترل شده است، گفت: تحریم کنندگان بر روی محدودیت منابع ارزی ما و افزایش واردات تمرکز کرده بودند که این هدفشان محقق نشد.

دستور اصلاح و بازنگری تمامی بخشنامه‌های مانع صادرات و تولید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی امروز در جلسه تودیع و معارفه سرپرست های سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امروز در کشور مهمترین موضوع در حوزه داخلی تنظیم بازار ودر حوزه خارجی صادرات است. 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی واردات کاملا کنترل شده است افزود: تحریم کنندگان بر روی محدودیت منابع ارزی ما و افزایش واردات تمرکز کرده بودند که این هدفشان محقق نشد.

مدرس خیابانی اظهار داشت: واردات سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود ۲۲ درصد کاهش یافته و حجم صادرات غیر ضروری کاهش یافته است. 

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی افزود: علیرغم اینکه صادرات ما هم هدف تحریم کنندگان قرار گرفت اما در این بخش کاهشی نداشته ایم. این در حالی است که صادرکنندگان و تجار ما به لحاظ شرایط مختلف از جمله مبادلات بانکی ، حمل و نقل و ... بسیار متفاوت با وضعیت صادر کنندگان کشورهای رقیب است.

وی افزود: امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و اگر این شرایط را باور داشته باشیم باید رویه هایمان را تغییر دهیم بطوریکه دربحث تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات تولید باید روان ترین دستورالعمل ها را بنویسیم.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید رویه‌ها و دستورالعمل‌ها را منطبق با شرایط روز، طراحی کنیم و اجازه ندهیم تا این دستورالعمل‌ها روند تولید و صادرات را کند؛ گفت: لذا  موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی مسئولیت یافته تا تمام دستورالعمل‌هایی که در شرایط جدید صادر شده را بررسی کند و آن بخش از دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که بعضا با هم متضاد هستند و یا مانع صادرات و یا مانعی برای تامین کالاهای اساسی ایجاد کرده است را بازنگری کرده و آن دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی را که قابلیت کان لم یکن دارد را باطل کند و آن بخشنامه‌‌‌ها و دستورالعمل‌هایی که قابلیت اصلاح دارد را اصلاح کند. 

مدرس خیابانی اظهار داشت: بنابراین قرار براین است تا این موسسه تمام بخشنامه‌های معارض تولید و صادرات را شناسایی و به سمت دستورالعمل‌زدایی و کم کردن آئین‌نامه‌ها پیش رود و با درک شرایط جنگی نابرابر زمینه‌ حمایت از صادرکننده و بازرگان را فراهم کند. 

وی با مقایسه جنگ تحریمی با جنگ تحمیلی گفت: هر دو این جنگ‌ها نابرابر بوده‌اند زیرا تمام قدرت‌های بزرگ دنیا در مقابل ما صف کشیده‌اند و با تمام قوا در مقابل ما ایستاده‌اند اما در نهایت ما در جنگ تحمیلی پیروز شدیم و اکنون هم در این جنگ نابرابر تحریمی تمام تلاش خود را برای پیروزی انجام می‌دهیم. 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همیشه به دلیل منابع هنگفت نفتی به تولید‌کننده فرصت تولید را نداده‌ایم اما امروز به دلیل کنترل مدیریت واردات بهترین فرصت برای تولید‌کنندگان فراهم است. 

مدرس خیابانی با بیان اینکه ما می‌خواهیم سازمان توسعه تجارت ایران را به جایگاه اصلی برگردانیم بیان داشت:یکی از اقدامات فعال کردن رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی است بنابراین رایزنان بازرگانی باید پتانسیل‌های صادراتی کشور ما و رفتارهای کشورهای رقیب را رصد کنند. 

وی گفت: نباید صادرات محدود به چند کشور بزرگ یا چند کالا باشد بلکه باید تنوع صادراتی داشته باشیم و در این راستا به بخش‌های مختلف از جمله مبلمان، زعفران و سایر کالاها اهمیت داد. 

قائم مقام وزیر صنعت اظهار داشت: لذا یک ستاد و کارگروهی متناسب با شورای عالی کارگروه صادرات تشکیل شود و نباید اجازه دهیم که در کشور تشکیک بوجود آید که مسئول صادرات کیست زیرا مسلم است که سازمان توسعه تجارت این وظیفه را به عهده دارد. 

وی با بیان اینکه گاها ضوابط فنی و استانداردهای صادراتی منجر به کندی صادرات می‌شود، گفت: خواسته ما این است که برای توسعه صادرات به موازات عقد تفاهم‌نامه‌های تجاری دستگاه‌های دو کشور صادرکننده و واردکننده ضوابط و استانداردهای صادراتی تدوین کنند و ترجیحات صادراتی بین دو کشور شکل بگیرد. 

مدرس خیابانی با بیان اینکه باید از نیرو و ظرفیت‌های استانی بهره‌مند شد، گفت: برخی از مدیران در امر حمایت از صادرات و تولید محتاط شده‌اند و شهامت لازم را ندارند در حالی که برای حمایت از تولید و صادرات نباید از چیزی ترسید. 

وی بیان داشت: ما صادرات کالاهایی که ارز 4200 تومانی می‌گیرند را ممنوع کرده‌ایم و در این رابطه هم تاکید داریم. 

مدرس خیابانی در جلسه تودیع و معارفه سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت:  با انتخاب حمید زاد بوم به عنوان سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت ایران که از جمله افراد بادانش و از بدنه سازمان توسعه تجارت است و درک درستی از مسائل تجاری و صادراتی دارد، امیدواریم کشتی طوفان‌زده تجارت خارجی به دست یک ناخدای جدید، به ساحل آرامش برسد.

به گزارش فارس، محمد رضا مودودی سرپرست سابق سابق توسعه تجارت که حدود 9 ماه سکاندار این حوزه پس از مجتبی خسروتاج بود در این مراسم حضور نداشت. 

انتهای پیام/ 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول