اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مسابقات سراسری کتابت قرآن کریم برگزار می‌شود/ لزوم همگانی کردن کتابت آیات الهی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مسابقات سراسری کتابت قرآن در کنار مسابقات سراسری قرآن خبر داد و گفت: این رقابت‌ها از امسال برای اولین‌بار آغاز می‌شود و هدف آن همگانی کردن کتابت آیات الهی است.

مسابقات سراسری کتابت قرآن کریم برگزار می‌شود/ لزوم همگانی کردن کتابت آیات الهی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری اولین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام نواب رئیس مدرسه اسلامی هنر در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست حسینی با اشاره به اهمیت کتاب آسمانی و قداست آن نزد مسلمانان گفت: کتابت قرآن از صدر اسلام در دستور کار مسلمانان قرار داشت و کاتبان قرآن جایگاهی ویژه داشتند از آن زمان آدابی برای کتابت قرآن در نظر گرفته شده بود و این هنر در سال‌های متمادی سیر تطوری داشت که امروز به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات کتابت قرآن گفت: سازمان اوقاف به عنوان نهاد برگزار کننده مسابقات تصمیم به برگزاری اولین دوره مسابقات کتابت قرآن گرفته و این رقابت‌ها امسال در کنار مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تشکیل شورای به عنوان شورای چاپ و توزیع قرآن کریم در سازمان اوقاف خبر داد و گفت: در این شورا چهار کارگروه کتابت، ترجمه، چاپ و نشر و ادعیه و حدیث راه اندازی شده که کارگروه کتابت قرآن کریم به مدرسه اسلامی هنر واگذار شده و این کار گروه قرار است مسابقات کتابت قرآن را به عنوان یکی از برنامه‌ها اجرا کند.

حسینی با اشاره به هماهنگی کارگروه کتابت قرآن سازمان اوقاف و دبیرخانه مسابقات کتابت قرآن با نهادهای مختلف گفت: این مسابقات بر اساس سیاست‌های مرکز طبع و نشر قرآن کریم برگزار می‌شود و کاری که ما انجام می‌دهیم این است که خطوط نسخ و ثلث ایرانی را با روش رسم‌المصحف کتابت می‌کنیم و اینها با هم منافاتی ندارند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درخصوص تفاوت روش‌های رسم المصحف و رسم الاملاء در کتابت قرآن گفت: رسم‌المصحف همان روش کتابت بر اساس صدر اسلام است اما رسم الاملاء روشی است که قرآن را بر اساس آنچه که می‌خوانیم می‌نویسیم و این روش با نظر فقها برابر است و تحریف قرآن کریم نیست زیرا اصل قرآن محفوظ است اما با این حال در برگزاری چنین مسابقاتی با مرکز طبع و نشر قرآن کریم هماهنگی‌های لازم انجام شده و کاری خلاف سیاست‌ها انجام نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه همگانی کردن کتابت قرآن یکی از اهداف برگزاری این رقابت‌ها است، گفت: سیاست مدرسه عالی هنر ادامه کاری است که طی سال‌های مختلف در کشور انجام شده و ما اگر می‌خواهیم کتابت قرآن را به دوران اوجش برسانیم باید ابتدا فعالیت‌های هنری را تکثیر کنیم تا از این رهگذر بتوان به اوج رسید. در زمینه کتابت قرآن هم باید ابتدا کار را همگانی کنیم و آن را در بخش‌های مختلف جامعه خصوصاً حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های علوم و معارف قرآن و بسیاری نهادهای دیگر رواج دهیم تا از این رهگذر بتوان بخشی از عقب ماندگی حوزه کتابت قرآن را جبران کرد.

حسینی با بیان اینکه امسال پس از ۴۲ دوره برگزاری مسابقات قرآن برای اولین بار مسابقات کتابت قرآن هم برگزار می‌شود، گفت: شاید جای خجالت باشد که بعد از ۴۲ دوره مسابقات رقابت‌های کاتبان قرآن برای اولین بار برگزار می شود اما به هر حال این نقطه آغاز است و اگر می‌خواهیم سیر تطور کتابت قرآن در کشور اوج بگیرد باید از یک نقطه کار را آغاز کنیم و با ایجاد رقابت بین جوانان بتوانیم آنها را به قله برسانیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تلاش برای نهادینه کردن مسابقات کتابت قرآن خبر داد و گفت: از برنامه‌های ما این است که مسابقات به گونه‌ای نهادینه شود تا در چند سال آینده مجدداً برگزاری آن متوقف نشود و از این رو انتخاب مدرسه کتابت قرآن زیر نظر مدرسه اسلامی هنر تضمینی برای این مدعا است. امید است در این زمینه این مدرسه بتواند برگزیدگان مسابقات را حمایت کند و با ارائه آموزش‌های لازم به آنها زمینه رشد بیشتر را برای کاتبان قرآن فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول