اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اسکورسیزی «آنیس واردا» را الهه سینما خواند

مارتین اسکورسیزی، کارگردان «مرد ایرلندی» گفت که برای ساخت این فیلم سینمایی از «آنیس واردا» کارگردان درگذشته فرانسوی الهام گرفته است.

اسکورسیزی «آنیس واردا» را الهه سینما خواند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از هالیوود ریپورتر، مارتین اسکورسیزی فیلمساز شهیر هالیوودی با اعلام اینکه آنیس واردا (کارگردان شاخص موج نوی سینمای فرانسه که چندی پیش در ۹۰ سالگی درگذشت) را سر صحنه فیلمش «مرد ایرلندی» ملاقات کرده است، گفت: من برای ساخت فیلم «مرد ایرلندی» خیلی از آنیس واردا الهام گرفتم زیرا او اصلا به این جمله معروف «هیچ قانونی وجود ندارد» اهمیت نمی‌داد و همیشه همین کلید موفقیتش بود.

 

 

مارتین اسکورسیزی دیروز شنبه برای معرفی جدیدترین ساخته خود را که همان «مرد ایرلندی» است در فستیوال فیلم «تلوراید» حضور یافت. اکران اصلی این فیلم ماه آینده در فستیوال فیلم نیویورک صورت خواهد گرفت اما تنها دلیل خود برای حضور در این فستیوال را بخش تقدیر و یادواره آنیس واردا عنوان کرد و گفت: من واردا را با عنوان «یکی از الهه‌های سینما» توصیف می‌‌کنم. ما با هم دوست شدیم و تا آخر با هم دوست ماندیم.

 

اسکورسیزی اولین بار در سال ۱۹۷۷ با واردا آشنا شد. واردا در ۲۹ ماه مارس گذشته در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

 

مارتین اسکورسیزی به همراه پروفسور آنت اینسدورف استاد فیلمسازی دانشگاه کلمبیا در سالن پالم(نخل) برای اکران آخرین فیلم ساخته آنیس واردا با عنوان «واردا در کنار آنیس» حضور یافتند. در این رویداد همچنین دو فرزند واردا «متیو دمی» و «روزالی دمی» به همراه «تام لودی» بنیان‌گذار فستیوال فیلم «تلوراید» که در اواخر دهه ۶۰ میلادی دستیار آنیس واردا در ساخت آخرین فیلمش بود، حضور داشتند.

 

روزالی دختر آنیس واردا با ذکر خاطره‌ای جالب گفت: هر بار که تلفن خانه‌مان زنگ می‌خورد پدرم (ژاک دمی فیلمساز فرانسوی و همسر آنیس واردا) می‌گفت، از هالیوود است! البته که از هالیوود نبود. اما بالاخره یک روز، تلفن زنگ خورد و این‌بار از هالیوود بود! سال ۱۹۶۷ بود که کمپانی فیلمسازی کلمبیا قراردادی با ژاک دمی بست و واردا و کودکان هم برای نقل مکان به لس‌آنجلس به او ملحق شدند جاییکه دمی می‌گوید «جاییکه هرکسی دوست دارد آنجا را ببیند» تا بفهمد چطور در آنجا بیرون از استودیو فیلم می‌سازند و واردا شروع کرد به فراگیری زبان انگلیسی و ساختن فیلم‌های خودش.

 

متیو دمی هم در مورد مادرش می‌گوید که زندگی شخصی و حرفه‌ای مادرم همیشه با هم درآمیخته بود. 


«تام لودی» بنیان‌گذار فستیوال فیلم تلوراید نیز با تمجید از واردا گفت: رئیسش در فستیوال فیلم سانفرانسیسکو اولین بار که برای نشان دادن شهر او را همراهی می‌کرد روز بعد قرارداد ساخت یک مستند بلند را با او بست و با تاکید می‌گفت: «این زن نوعی شخصیت دارد که شما نمی‌توانید به او نه بگویید.»

 

 

و اما نوبت به مارتین اسکورسیزی رسید که بلندترین و قدرتمندانه‌ترین تعریف را در ۱۵ دقیقه سخنرانی ابراز کرد: او برای من شگفت‌آور بود. مدام در حال نوآوری بود. او الهام‌بخش بود. همیشه از دیدنش خوشحال می‌شدم و می‌دانستم که همیشه حقیقت را به طور مستقیم از او دریافت می‌کنم. او در اکران فیلم «گرگ وال استریت» آمد اما هیچ سخنی در مورد فیلم به زبان نیاورد. از فیلم «کاندان» خیلی خوشحال نبود. در مرحله تدوین فیلم «سکوت» به اتاق تدوین آمد و سر صحنه فیلمبرداری «مرد ایرلندی» هم حضور یافت.

 

اسکورسیزی در مورد تعاملات کاری با واردا گفت: واردا سرصحنه فیلم «مرد ایرلندی» به من گفت فیلم‌نامه این پروژه چند صفحه است؟ من گفتم، آنیس (می‌دانستم به این حرف واکنش نشان خواهد داد ) خُب، حدود ۱۸۰ صفحه! و او(با حالتی عصبانی و بریده بریده) گفت: تو اینجور کاری نمی‌کنی! این برای تو خیلی خیلی زیاد است! نمی‌توانستم برای او توضیح بدهم که این «نت‌فلیکس» است و ما داریم کاری متفاوت انجام می‌دهیم، و این یک تجربه و آزمایش است. خلاصه من خیلی از او الهام گرفتم زیرا او به این عبارت معروف که «هیچ قانونی وجود ندارد» اهمیت نمی‌داد و همین کلید موفقیتش بود.

آنیس واردا زادهٔ ۳۰ مه ۱۹۲۸ و درگذشتهٔ ۲۹ مارس ۲۰۱۹ کارگردان فرانسوی بلژیکی‌تبار است. او از کارگردانان اصلی موج نوی سینمای فرانسه و یکی از بازماندگان این مکتب به‌شمار می‌آید. آثار او از جمله فیلم‌ها و عکس‌هایش با شیوهٔ تجربی متمایز، عمدتاً بر مستندهای واقع‌گرا، مسائل فمینیستی و موضوعات اجتماعی متمرکز هستند.

مورخان سینما از کارهای واردا به‌عنوان مرکز توسعهٔ موج نوی سینمای فرانسه یاد می‌کنند. برخی از کارهای او همچون فیلم‌برداری در محل و استفاده از بازیگران غیرحرفه‌ای در فضای سینمای فرانسه دههٔ ۱۹۵۰ نامتعارف به‌حساب می‌آمد.

آنیس واردا در بروکسل پایتخت بلژیک، از پدری یونانی و مادری فرانسوی زاده شد. خانوادهٔ پدری او از پناهندگان یونانی آسیای صغیر بودند.

مهم‌ترین فیلم‌های او« قله‌های کوتاه» (۱۹۵۶)، «کلئو از ۵ تا ۷» (۱۹۶۲) و «شادی» (۱۹۶۵) نام دارند. او همچنین فیلم‌های مستند بسیاری را کارگردانی کرده‌ است. معروف‌ترین ساخته مستند او «سواحل آنیس» نام دارد. واردا به‌خاطر ساخت این فیلم، برنده جایزه «بهترین فیلم مستند بلند» سی و چهارمین دوره جوایز سینمایی «سزار» شد.

افتخارات مهم آنیس واردا:

سال ۲۰۱۷ نام واردا در فهرست «فراموش‌ناشدنی‌های» سینما ثبت شد.
سال ۲۰۱۵ نخل طلایی افتخاری جشنواره فیلم کن را دیافت کرد.
سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین فیلم مستند بلند  سی و چهارمین دوره جوایز سینمایی سزار را دریافت کرد
سال ۲۰۰۶ جایزه افتخاری جوزف پلاتو برای یک عمر فعالیت سینمایی را از سی و سومین دوره جشنواره فیلم فلندرز بلژیک دریافت کرد.
سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم پراگ برای فیلم «من و خوشه‌چینان» دریافت کرد.
سال ۲۰۰۱ جایزه هوگوی طلایی جشنواره فیلم شیکاگو برای فیلم «من و خوشه‌چینان» را دریافت کرد.
سال ۲۰۰۰ جایزه بهترین فیلم مستند جوایز فیلم اروپایی برای فیلم «من و خوشه‌چینان» را دریافت کرد.
سال ۱۹۸۵ جوایز شیر طلایی و فیپرسی جشنواره فیلم ونیز برای فیلم «خانه‌ به‌دوش» را دریافت کرد.
سال ۱۹۶۵ جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین برای فیلم «شادی» را دریافت کرد.
و سال ۱۹۶۱ نامزد جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن برای فیلم «کلئو از ۵ تا ۷» شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول