اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

تغییرات نرخ ارز انتقال دانشجویان ایرانی از خارج را 20 درصد افزایش داد

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت:‌ تغییرات نرخ ارز و مشکلات مالی باعث شد که میزان انتقالی دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور به داخل در سال 97نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یابد و به تبع درخواست تائید مدارک خارجی هم رشد داشته است.

تغییرات نرخ ارز انتقال دانشجویان ایرانی از خارج را 20 درصد افزایش داد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در شصت و چهارمین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با اشاره به برنامه‌های این سازمان اظهار داشت: طرح جامع خدمات دانشجویی از برنامه‌های در دستور کار این سازمان است که طبق این طرح سرویس بیشتری به دانشجویان ارائه می‌شود و اختیارات حوزه دانشجویی در دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد:‌الکترونیکی شدن سرویس خدمات روی وب از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری این سازمان است که روی سامانه سجاد پیاده سازی شده و هنوز دارای ایراداتی است اما به تدریج و استفاده مداوم دانشجویان و کارکنان به مرور ایرادات آن برطرف می‌شود.

 رئیس سازمان امور دانشجویان از پیگیری تشکیل شورای صنفی و برگزاری انتخابات در دانشگاه‌ها در بخش صنفی خبر داد.

صدیقی گفت:‌در حال حاضر در اغلب دانشگاه‌ها شورای صنفی ایجاد شده که دانشگاه‌هایی که نتوانستند انتخابات خود را در اردیبهشت برگزار کنند در نیمه اول سال این کار را انجام خواهند داد و امیدواریم شورای صنفی در همه دانشگاه‌ها در نیمه اول سال تشکیل شود. 

* اصلاح آئین‌نامه انضباطی دانشجویان ودانشجویان نمونه

وی از اصلاح آئین‌نامه شورای صنفی، آئین‌نامه دانشجویان نمونه و اصلاح شیوه‌نامه دانشجویان خبر داد و گفت: آئین‌نامه انضباطی احتمالا در هفته جاری ابلاغ می‌شود و آئین‌نامه دانشجویان نمونه هنوز به امضای وزرا نرسیده است.

* ایجاد 12 هزار ظرفیت جدید خوابگاهی

 رئیس سازمان امور دانشجویان در باره وضعیت اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان گفت: اعتبار این صندوق در سال گذشته تخصیص پیدا نکرد که خدمات این صندوق را با مشکلاتی مواجه کرد اما امسال تلاش می‌کنیم اعتبار لازم محقق شود.

صدیقی ادامه داد:‌سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار در موضوع وام دانشجویی مشکلاتی ایجاد شد که امسال امیدواریم بار دیگر با این مشکلات برخورد نکنیم.

وی ادامه داد: در برنامه امسال ارتقاء سطح خوابگاه‌ها دیده شده در حالی که سال گذشته در بحث اعتبار خوابگاه‌ها با مشکلاتی مواجه بودیم و امسال 12 هزار ظرفیت جدید خوابگاهی ایجاد خواهد شد.

* کسری 500 میلیارد تومانی بودجه برای یارانه غذای دانشجویی

 رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه سه موضوع وام دانشجویی، تغذیه و خوابگاه در حیطه اختیار صندوق رفاه دانشجویان است گفت:در سال تحصیلی جدید این صندوق کسری بودجه دارد و حدود 500 میلیارد تومان اعتبار برای تامین غذای دانشجویی نیاز داریم.

صدیقی توضیح داد: 50 درصد دانشجویان از غذای دانشجویی استفاده می‌کنند و در برخی دانشگاه‌ها در مناطق محروم این آمار به 80 درصد از دانشجویان هم می‌رسد و در مجموع حدود 126 میلیون پرس غذا در دانشگاه‌ها توزیع می‌شود که آمار استفاده از صبحانه به مراتب بیشتر است.

* تحرکاتی برای رواج روحیه ناامیدی بین دانشجویان در ایام انتخابات 

وی گفت: بر اساس افکار سنجی‌های انجام شده حدود 90 درصد دانشجویان در مسائل دینی خوب هستند و مشکل زیادی بین دانشجویان وجود ندارد.

 رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: همچنین حدود 58 درصد از دانشجویان ابراز می‌کنند که احساس حمایت از سوی دانشگاه ندارند و از وضعیت نشاط و شادمانی ابراز رضایت نمی‌کنند.

صدیقی گفت: همچنین شاهدیم که تحرکاتی در زمان انتخابات در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود که قصد دارد روحیه ناامیدی را بین دانشجویان ایجاد کند تا میزان حضور در انتخابات را کاهش دهد.

* افزایش نرخ ارز انتقال دانشجویان ایرانی به داخل را بیشتر کرد

وی در باره مؤسسات اعزام دانشجو به خارج کشور گفت: در ایران مؤسساتی به صورت قانونی دانشجویانی را به خارج از کشور اعزام می‌کنند که این موضوع مختص ایران نیست و در کشورهای دیگر هم این مؤسسات وجود دارند که برای مثال به ایران هم دانشجو اعزام می‌کنند.

 رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد:‌حدود 20 درصد از دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند اخیرا به داخل انتقال پیدا کرده‌اند که این موضوع در نتیجه تغییرات نرخ ارز و مشکلات مالی ایجاد شده و پیش از این برای انتقال دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کند اما به دلیل مشکلات مالی قادر به پایان تحصیلات خود نیستند به داخل کشور اعلام آمادگی کرده بودیم. به این ترتیب در سال 97 بیست درصد دانشجویان بیشتر به کشور منتقل شده‌اند که مدارک این دانشجویان توسط وزارت علوم برای تائید ارسال می‌شود.

* 39 هزار دانشجوی خارجی امسال در ایران تحصیل می‌کنند

صدیقی همچنین برنامه جذب دانشجوی غیر ایرانی را از برنامه‌های جدی وزارت علوم بیان کرد و گفت: اگرچه در حال حاضر 28 هزار دانشجوی خارجی در وزارت علوم، حدود 3 هزار دانشجوی خارجی در وزارت رفاه، حدود 8 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد، مشغول به تحصیل هستند اما باید به عدد 79 هزار دانشجوی خارجی برسیم و این هدف گذاری نشان می‌دهد که حدود دو برابر باید نسبت به شرایط فعلی رشد کنیم.

وی  گفت:‌همچنین جذب اعضای هیأت علمی خارجی از دیگر برنامه‌های وزارت علوم است.

 رئیس سازمان امور دانشجویان توجه به موضوعات تربیت بدنی، مشاوره و سلامت روان دانشجویان را از دیگر موضوعات مورد توجه این سازمان اعلام کرد و گفت:‌مرکز پایش تندرستی با هدف اصلاح ساختار بدنی دانشجویان راه‌اندازی شده و به زودی در تمام دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

صدیقی گفت: مشاوره دانشجویی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و دیده شده که بسیاری از دانشجویان وقتی به دانشگاه وارد می‌شوند با مشکلات و سؤالاتی مواجه هستند که ذهن آنها را ناآرام کرده و از این رو دانشگاه‌ها باید مشاوره را جدی بگیرد که در این زمینه برنامه‌های متنوعی تاکنون اجرا شده و تا کنون سه دوره طرح سیمای زندگی دانشجویان برای بررسی آسیب‌های دانشجویی اجرا شده است.

* کاهش دانشجویان بورسیه خارجی در دست اجرا 

وی درباره پذیرش دانشجویان غیر بورسیه و بورسیه خارجی گفت: بنا بر شرایط کشور پذیرش دانشجویان بورسیه خارجی در دست کاهش و پذیرش دانشجویان غیربورسیه خارجی در دست افزایش است .همچنان که برای بورس دانشجویان دکترا تلاش می‌کنیم که مانند سال قبل رفتار کنیم اما با کمبود منابع جدی مواجه هستیم.

 رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به محدودیت‌های مالی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید گفت:‌این محدودیت‌ها در بخش‌های رفاهی دانشجویان تاثیر گذار است اما با این حال تمام تلاش خود را برای مذاکره با سازمان‌های بودجه‌ای برای دریافت اعتبار انجام می‌دهیم.

صدیقی گفت:‌اما سال تحصیلی جدید شرایط متفاوتی نسبت به سال قبل دارد. در این شرایط ناشی از فضای انتخابات در دانشگاه‌ها خواهد بود. 

وی گفت:‌ اگرچه تهیه مواد اولیه برای تغذیه دانشجویی قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد اما پیگیری‌ها ادامه دارد و وعده می‌دهیم که از دانشگاه‌ها حمایت کنیم و پشتیبان معاونت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول