اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

امارات شبه‌نظامیان بیشتری به جزیره سقطری در آب‌های جنوبی یمن اعزام کرد

امارات که یکی از جزایر جنوبی یمن را محل استقرار نیروهای خود کرده، شبه‌نظامیان بیشتری به آن اعزام کرد.

امارات شبه‌نظامیان بیشتری به جزیره سقطری در آب‌های جنوبی یمن اعزام کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «منابع مطلع» در یمن خبر دادند که امارات عربی متحده، امروز شنبه نیروهای جدیدی به جزیره سقطری در آب‌های جنوبی یمن اعزام کرد. 

به گزارش وبگاه خبری «وکالة الصحافة الیمنیة»، این منابع توضیح دادند که شبه نظامیان اعزام شده به سقطری، اعضای گروه «الحزام الامنی» شاخه نظامی «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) هستند که اخیرا شهر عدن و برخی شهرهای جنوبی را تصرف کردند. 

«المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) گروهی است که امارات در سال 2017 آن را تأسیس کرده و متحد ابوظبی در جنوب یمن به شمار می‌رود. پس از آنکه امارات در هشتم ژوئیه 2019 (هفدهم تیرماه) از تصمیم خود برای خروج از یمن خبر داد، تکیه نظامی امارات در جنوب یمن بر این شورا و شاخه نظامی آن الحزام الامنی است.

بنا بر این گزارش، منابع مطلع همچنین اعلام کردند که گروهی از شبه‌نظامیان که امروز وارد سقطری شدند، بیشترشان از جوانان ساکن همین جزیره است که امارات طی ماههای اخیر آنان را به خدمت گرفته است. 

به گفته این منابع، اعزام این نیروها به سقطری، در حقیقت تقویت موضع نیروهای الحزام الامنی در استان عدن (جنوب یمن) در مقابل نیروهای دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن است که عدن را پایتخت موقت خود نامیده است. 

اوایل مرداد ماه گذشته (1398) در گزارش‌های خبری آمده بود که ابوظبی با انتقال چند صد نفر از شهروندان جزیره سقطری در جنوب یمن می‌خواهد آنان را در نیروهای مسلح خود در امارات ادغام کرده یا به عنوان مزدور برای جنگ در سایر کشورها اعزام کند. در همین ارتباط،  یک مسئول نزدیک به محافل دولتی در سقطری به وبگاه خبری عربی 21 گفته بود: ابوظبی با هدف اجرای نقشه خود، در ایجاد شکاف میان یگان‌های امنیتی و نظامی، فراخوان گسترده‌ای را برای جذب نظامیان دولت مستعفی کلید زده و با انتقال هوایی آنها به امارات تلاش می‌کند وفاداری آنها به دولت مشروع یمن را از بین ببرد (جزئیات بیشتر).

سقطری بزرگ ترین جزیره در جنوب یمن در ماه مه 2018  با اعزام نیروهای نظامی امارات به آنجا تنش بی سابقه ای را شاهد بود اما چند ماه بعد با اصرار دولت مستعفی این نیروها از امارات که از صحنه درگیری‌های جاری در یمن دور است، خارج شدند. در ژوئن گذشته نیروهای مشترک ارتش و دستگاه امنیتی دولت مستعفی یمن تلاش شبه نظامیان جدایی طلب مورد حمایت ابوظبی در حمله به بندر حولاف در سقطری را ناکام گذاشته بودند.

ابتدای سال جاری پس از افزایش تنش میان امارات و دولت هادی در جزیره سقطری، استاندار «سقطری» اعلام کرد، امارات در منطقه دیگری از این جزیره، بندر جدید احداث کرده و خود را برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در این جزیره آماده می‌کند. «هاشم سعد السقطری» در همین راستا به وبگاه «26 سبتمبر» اعلام کرد: اشغالگر اماراتی یک بندر جدید در منطقه «حولف» که حدود پنج کیلومتر از پایتخت (یعنی) شهر «حدیبو» فاصله دارد و و نزدیک بندر قدیم است ایجاد کرده و از بندر برای اهداف نظامی و غیرنظامی و ادامه غارت منابع استان استفاده می‌کند» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول