اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جنوب یمن | شهر عدن دوباره تحت کنترل شبه‌نظامیان امارات قرار گرفت

یک روز پس از آنکه دولت مستعفی یمن اعلام کرد، شهر عدن تحت کنترلش در آمده، شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است از کنترل دوباره بر این شهر و ورودی‌های آن خبر داد.

جنوب یمن | شهر عدن دوباره تحت کنترل شبه‌نظامیان امارات قرار گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه، امروز پنجشنبه از کنترل دوباره شبه‌نظامیان وابسته به امارات بر شهر «عدن» خبر داد؛ جایی که در هفته‌های گذشته محل درگیری نیابتی عربستان و امارات شده است. 

خبرگزاری فرانسه، شبه‌نظامیان وابسته به امارات را «جدایی‌طلبان» خواند و گزارش کرد که کنترل شهر عدن به طور کامل دوباره در دست آنان قرار گرفته است.

طی هفته گذشته، نیروهای وابسته به دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» کنترل برخی مناطق در استان عدن و أبین و شبوه را از شبه‌نظامیان وابسته به امارات، پس گرفته بودند.

همچنین شبکه خبری «فرانس 24» گزارش کرد که «نزار هیثم» سخنگوی رسمی «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات)، اعلام کرد: نیروهای الحزام الامنی به طور کامل بر ورودی‌ها و شهر عدن مسلط شدند.

الحزام الامنی، شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب است که از جانب امارات حمایت مالی، لجستیک و سیاسی می‌شود.

چهارشنبه (28 اوت/6 شهریور) از بازیابی کنترل کامل دولت خود بر شهر عدن خبر داده بود. شبه‌نظامیان امارات دهم اوت، بعد از چهار روز جنگ، بر عدن مسلط شده بودند.

هیثم همچنین از عزم شورای انتقالی برای تسلط کامل بر دو استان ابین و شبوه خبر داد و گفت، نیروهای الحزام الامنی قصد پیشروی به سوی دو استان أبین و شبوه را دارند که نیروهای دولت (مستعفی) هادی در هفته گذشته بر آن تسلط پیدا کرده‌اند.

شب گذشته «عبدالرحمن شیخ» فرمانده آنچه نیروهای «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) خوانده می‌شود، در بیانیه‌ای از اعلام «وضعیت فوق‌العاده» در شهر عدن به مدت 72 ساعت خبر داده و حکومت نظامی (منع آمد و شد) اعلام کرده بود. 

همچنین «هانی بن بریک» نایب رئیس «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات، صبح پنجشنبه (هفتم شهریور) در توییتی از اعزام نیروی کمکی به سوی عدن خبر داده بود. 

بن بریک صبح امروز پنجشنبه در توییتی، جنگ در جنوب را «جنگ سرنوشت» نامید و نوشت: نیروهای جنوبی ما از جبهه‌های شمالی در حال عزیمت به جنوب برای مقابله با نیروهای تروریستی اخوانی هستند.

طی ساعات گذشته، شورای انتقالی جنوب از نقاط مختلف یمن که نیروهای نزدیک به امارات حضور دارند مثل جنوب استان الحدیده در غرب یمن،‌ نیرو فراخوانده تا به کمک نیروهای دیگر خود در جنوب یمن بروند.

کارشناسان سیاسی معتقدند، جنگ شبه‌نظامیان وابسته به امارات و نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» که مورد حمایت عربستان است، نشان‌دهنده شکاف عمیق در ائتلاف عربی در یمن است و اختلاف شدید ریاض و ابوظبی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول