اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

لزوم اصلاح ساختار سازمانی گمرکات/کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای مهم‌ترین معضل کشور است

لزوم اصلاح ساختار سازمانی گمرکات، کمیته تحقیق و تفحص به دنبال مچ‌گیری نیست و کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و جعلی مهم‌ترین معضل کشور است ازجمله مواردی بود که در جلسه رسیدگی کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گمرک بندرانزلی مطرح شد.

لزوم اصلاح ساختار سازمانی گمرکات/کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای مهم‌ترین معضل کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، جلسه هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از گمرک امروز به ریاست نادر قاضی پور و با حضور حسن خسته بند نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و محمود شکری عضو کمیته تحقیق و مدیران گمرک کشور و استان در محل ستاد نظارت گمرکات استان گیلان و گمرک بندرانزلی برگزار شد.

لزوم اصلاح ساختار سازمانی گمرکات

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نظارت بر درب‌های ورود و خروج گمرکی رضایت‌بخش است، اظهار کرد: استقرار دبیرخانه اتحادیه اقتصادی و گمرکی اوراسیا از طریق این هیأت به دلیل حجم بالای تجارت کشور با کشورهای عضو این اتحادیه به‌ویژه روسیه از طریق این گمرک را جزو مواردی است که مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

نادر قاضی پور همراهی گمرک با صنایع تولیدی را در سال رونق تولید مطلوب ارزیابی کردند و گفت: مبارزه بارانت، رانت‌خواری و قاچاق کالا باید توسط حراست پیگیری و به‌دقت بررسی شود که اخیراً شاهد کشف چندین مورد قاچاق کالا توسط کارشناسان بودیم.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به حوزه گمرکات و استفاده از پتانسیل موجود جهت واردات و صادرات افزود: اصلاح ساختار سازمانی گمرکات و حل مشکلات به وجود آمده در این بخش و ازجمله مشکلات پیش روی گمرکات مستقر در گیلان است که با نگاه ویژه در این هیأت موردبررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و جعلی مهم‌ترین معضل کشور است

نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز گمرکات گیلان را به لحاظ دارا بودن پرسنل و کارشناسان خبره، جزو معدود گمرکات توانمند کشور دانست و اظهار کرد: عدم همخوانی مزایای گمرک با سازمان‌های هم‌جوار از معضلات پیش روی این دستگاه حاکمیتی و نظارتی می‌باشد که لازم است هیأت محترم تحقیق و تفحص به این موضوع نیز توجه داشته باشند.

حسن خسته بند با اشاره به عدم موفقیت در صادرات کالا به کشور روسیه و عدم هماهنگی گمرکات حاشیه دریای خزر به‌عنوان یک معضل مهم و اساسی گفت: حل این مشکل با برگزاری جلسات کارشناسی دو و چندجانبه قابل مرتفع شدن است به‌ویژه با عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی و گمرکی اوراسیا نیاز به بازنگری تدوین مجدد تعرفه‌های ترجیحی و ارزش کالاهای صادراتی به این کشورها می‌باشد.

وی استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و جعلی را مهم‌ترین معضل پیش روی کشور در بخش فرار مالیاتی دانست و افزود: ارقام اعلام‌شده رسمی ناشی از فرار مالیاتی، 12 هزار میلیارد تومان است که با هماهنگی بیشتر ما بین گمرک و مالیاتی می‌توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

کمیته تحقیق و تفحص به دنبال مچ‌گیری نیست

نماینده مردم شهرهای تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه این هیأت به‌هیچ‌وجه به دنبال مچ‌گیری نیست، اظهار کرد: کمیته تحقیق و تفحص درصدد کمک به گمرک در این بخش مهم اقتصاد کشور با توجه به تحریم‌ها و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است.

محمود شکری مشکلات عمده گمرک را در بخش ساختار و کمبود کارشناسان موردنیاز و همچنین عدم تناسب حقوق و مزایای کارکنان گمرک با مسئولیت محوله و نیز سازمان‌های هم‌جوار را عمده معضلات پیش روی گمرک دانست و گفت: لزوم تخصیص و تدوین تشیکلات خاص برای سازمان‌های اثرگذاری همچون گمرک و امور مالیاتی از اولویت‌هایی است که باید به آن توجه شود.

قدمت 300 ساله گمرکات گیلان

ناظر گمرکات استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه قدمت فعالیت گمرکات گیلان و به‌ویژه گمرک بندرانزلی به بیش از 300 سال می‌رسد، اظهار کرد: طی سال‌های پس از انقلاب حجم فعالیت و خدمات این گمرکات توسعه کمی و کیفی داشته که با رویکرد دولت در توسعه روابط بین‌الملل و افزایش مناسبات و همکاری‌های دو و چندجانبه با همسایگان منطقه شمالی کشور و حاشیه دریای خزر و کشور روسیه به‌عنوان شریک اقتصادی و سیاسی کشور در منطقه و کشورهای CIS شاهد افزایش مبادلات هستیم.

ابوالقاسم یوسفی نژاد با اشاره به شبانه‌روزی شدن گمرک آستارا مطابق توافق رئیس‌جمهور در سفر به جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور این کشور در سال گذشته گفت: افزایش سرعت انتقال کالا به کشورهای CIS و کشور روسیه از طریق گمرک آستارا، تسهیل در تردد مسافرین و گردشگران خارجی از مرز آستارا و گمرک این شهر ازجمله فعالیت‌های این گمرک است.

وی با بیان اینکه حضور گمرک در مرزها موجب آبادانی مناطق مرزی شده است، افزود: متأسفانه به دلیل عدم برخورداری از امکانات لازم و اولیه نظیر مسکن و زیرساخت‌ها، برای کارکنان گمرک محرومیت به همراه دارد.

ناظر گمرکات استان گیلان با اذعان به اینکه روزانه 30 تا 40 واگن ورودی کالا به گمرک آستارا می‌باشد، تصریح کرد: در صورت اتصال خط ریلی آستارا به شبکه سراسری، موجب اخذ درآمد زیاد از محل درآمدهای ترانزیتی برای کشور خواهد شد و قابلیت جایگزینی این نوع از درآمدها با درآمدهای نفتی در صورت توجه به این موضوع وجود دارد.

یوسفی نژاد ضمن ارائه آمار از حجم مبادلات تجاری در گمرکات این استان بیان کرد: 90 درصد از ترکیب کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گیلان به کشور، کالاهای اساسی و سرمایه‌ای است اما در تغییر ساختار جدید که به دلیل کوچک کردن دولت و با نظر سازمان اداری و استخدامی کشور انجام‌شده، شاهد کاهش تعداد پست‌های سازمانی درمجموع گمرکات استان و تابعه شده‌ایم.

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول