محمدرضا بیگدلی عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه علوم شناختی یکی از 4 حوزه اساسی دانشی در دنیا است، گفت: علوم شناختی در نقشه جامع علمی کشور نیز یکی از سرفصلهای اصلی به شمار میرود.
وی در رابطه با ارتباط علوم شناختی و رسانه نیز اظهار داشت: بیشترین اثربخشی رسانه در سنین بین 10 تا 18 سال است، به عبارتی بخش اصلی جمعیت که میتواند با رسانه آسیب ببیند یا تقویت شود، در این سن قرار دارد، با توجه به اینکه رسانهها نقش بسیاری در تکمیل مغز افراد دارند با این وجود میتوان نسل قویتری ساخت زیرا این کار از طریق دانش علوم شناختی ممکن است.
بیگدلی گفت: در دنیا در زمینه ذهن، مغز و اعصاب تحقیقات مهمی انجام شده و از مهمترین ابزاری که علوم شناختی و رسانه دارد این است که میتوان زاویه دید افراد را تغییر داد، با تغییر زاویه دید ذهنیت افراد هم تغییر پیدا میکند و با تغییر ذهنیت جهتگیریهای افراد متحول میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: بخش دیگری از علوم شناختی آنالیز شخصیت افراد است، شخصیت افراد یک بخش زیستی و یک بخش اجتماعی دارد که این دو بخش در کنار هم شخصیت را تشکیل میدهد، شخصیت هر فرد میتواند به گونهای باشد که در شرایط خاص اجتماعی تصمیمات خاصی را بگیرد و اگر ما شخصیت افراد را آنالیز کنیم میتوانیم پیشبینی کنیم فرد در شرایط خاص چه رفتاری از خود بروز میدهد و میتوانیم این مسائل را به فرد اعلام کنیم تا رفتارهای سنجیدهتری داشته باشد.
به گزارش فارس، کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه به منظور تولید دانش بومی و کاربردی سازی علوم شناختی در قلمرو رسانه در محورهای فلسفه ذهن و رسانه، زبان شناسی شناختی و رسانه، هوش مصنوعی و رسانه، علوم تصمیم و رسانه، روانشناسی شناختی و رسانه، جامعه شناسی شناختی و رسانه، اقتصاد شناختی و رسانه، بازاریابی شناختی و رسانه، تربیت فردی و رسانه و سیاستگذاری عمومی و رسانه در مهرماه امسال برگزار میشود.
انتهای پیام/