اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

اجرای طرح «خادم‌یار رضوی» در دانشگاه پیام‌نور گنبدکاووس

رئیس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس از اجرای طرح خادم‌یار رضوی در این دانشگاه خبر داد و گفت: آستان قدس رضوی نیز وام خود اشتغالی 60 میلیون تومانی به دانشجویان ما اعطا می‌کند.

اجرای طرح «خادم‌یار رضوی» در دانشگاه پیام‌نور گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های ایران است که در مهرماه سال ۱۳۶۷ تأسیس شد. این دانشگاه براساس روش آموزش از راه دور و نیمه‌حضوری تأسیس شده و از نظر ساختاری دانشگاه پیام‌نور دارای یک سازمان مرکزی و واحدهای 500 گانه در سراسر کشور است.

بر اساس رتبه‌بندی جدید «گروه QS» دانشگاه پیام‌نور بیست و دومین دانشگاه برتر ایران است، بر اساس رتبه‌بندی «وبومتریکس» دانشگاه پیام‌نور پنجمین دانشگاه برتر ایران و دویست و سی و دومین دانشگاه برتر آسیاست. همچنین دانشگاه پیام‌نور بزرگ‌ترین شبکهٔ آموزش عالی دولتی ایران و در بین دانشگاه‌های باز آسیا در رده دوم و در جهان 6 می‌باشد.

نکته جالب‌تر اینکه براساس رتبه‌بندی اعلام شده در اواخر سال ۱۳۹۳ دانشگاه پیام نور با کسب نمره ۱۰۰ شاخص آموزشی، رتبه یک کیفیت آموزشی کشور را در کنار دانشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه تربیت مدرس کسب کرد.

حال در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری و ثبت نام دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی، گفت وگویی کرده ایم با «رضا یازرلو» رئیس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس که مشروح این گفت و گو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* راه‌اندازی رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه پیام نور/ ارائه وام 2 درصد برای پرداخت شهریه

فارس: آیا برای توسعه رشته‌های درون دانشگاه اقدامی صورت داده‌اید؟

یازرلو:  بله . در این حوزه جلسات تخصصی را با اعضای هیئت علمی دانشگاه صورت دادیم تا به پیشنهاد آنان رشته‌های کاربردی و مورد تائید آنها که بتواند آینده شغلی خوبی نیز داشته باشد را انتخاب و به شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کنیم.

به همین منظور با توجه به ظرفیت‌های شهرستان گنبدکاووس و توصیه‌های اعضای هیئت علمی رشته‌های مدیریت گردشگری، برنامه‌ریزی توریسم، گردشگری روستایی و رشته‌هایی که به عنوان میان رشته‌ای زیر مجموعه رشته‌های جغرافیا و علوم اجتماعی است را انتخاب و معرفی کردیم.

فارس:  در حوزه توسعه امکانات رفاهی و خدماتی چه اقدامی کرده‌اید؟

یازرلو: در این حوزه از روز ابتدایی که بنده در دانشگاه مسوولیت گرفتم به دنبال توسعه خدمات به دانشجویان بودم و خدا را شاکرم که به نسبت توانسته‌ام در این امر موفق عمل کنم.

راه‌اندازی مرکز مشاوره در دانشگاه پیام نور واحد گنبدکاووس که امروز به عنوان مرکز مشاوره شرق استان فعالیت می‌کند نخستین گام در این مسیر بود که در حوزه‌های تحصیلی، رفتاری، خانوادگی و ... ارائه خدمات می‌دهد.

در گام دوم تفاهم‌نامه‌ای را با بنیاد علوی منعقد کرده‌ایم که دانشجویان در صورت عدم توان پرداخت شهریه می‌توانند از وام قرض‌الحسنه با سود دو درصد استفاده کنند، تفاهم‌نامه مشابهی نیز به همین شکل با بانک انصار به امضا رسانده‌ایم که موجب افزایش سهمبه در این بخش می‌شود.

گام سوم ما در توسعه خدمات دانشجویی احیا و راه‌اندازی مجدد پخت غذای گرم برای دانشجویان بود که بعد از هفت سال تعطیلی این موضوع، موفق شدیم با جذب اعتبارات لازم از سازمان مرکزی فعلا برای دو روز پر رفت و آمد در دانشگاه پخت غذای گرم را محقق کنیم که با نرخ دانشجویی در اختیار دانشجویان عزیز قرار می‌گیرد.

* بخشودگی جرائم و تبدیل ترک تحصیل به مرخصی/ کاهش شدید بودجه دانشگاه پیام نور

فارس: اگر بخواهید یک خبر خوب به دانشجویان پیام نوری بدهید چیست؟

یازرلو: شاید یکی از خبرهای خوبی که در این روزها می‌شود به برخی از دانشجویان پیام نوری داد این باشد که با تصمیم سازمان مرکزی کسانی که در سال‌های گذشته به هر دلیلی تحصیل را در دانشگاه رها کرده و تسویه حساب نکرده و انصراف قطعی نیز نداده‌اند می توانند در نیمسال نخست تحصیلی امسال با مراجعه به واحدهای پیام نور ضمن برخورداری از بخشودگی جرائم از مرخصی تحصیلی در این مدت بدون هیچ هزینه‌ای از جمله پرداخت نصف شهریه ثابت بهره‌مند شوند.

فارس: با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر وضعیت مالی و بودجه دانشگاه به چه شکلی است؟

یازرلو: خب طبیعی است وقتی کشور در یک جنگ اقتصادی تمام عیار با دشمنان قرار دارد دانشگاه‌ها نیز متاثر از این جنگ اقتصادی با کاهش بودجه مواجه خواهند شد، از این رو دانشگاه پیام نور گنبدکاووس با توجه به افزایش هزینه‌های جاری از جمله افزایش قیمت برق، گاز، آب، کاغذ و ... بودجه دانشگاه با کاهش شدیدی رو به رو شده که تقریبا نسبت به سالهای گذشته یک دهم شده است.

به همین منظور تلاش کرده‌ایم درآمدهای غیرشهریه‌ای خود را افزایش دهیم که به لطف خدا در سال گذشته این درآمدها را چهار برابر افزایش داده‌ایم که عمده آن در حوزه برگزاری آموزش‌های آزاد بوده است.

* وام 60 میلیونی آستان قدس برای اشتغالزایی دانشجویان پیام نور

فارس: آیا برای اشتغالزایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه اقدام خاصی صورت داده‌اید؟

یازرلو: اقدام نخست در این حوزه برگزاری دوره‌های کاربردی و عملی در رشته‌های مختلف بوده که می‌توان از مهم‌ترین‌های آن به دوره‌های آموزشی نرم افزارهای طراحی معماری، محاسبات عمران، نرم‌افزارهای حسابداری، دوره‌های مهارت‌های هفت گانه رایانه و ... اشاره کرد که در این دوره‌ها در سال گذشته 200 دانشجو موفق به اخذ مدرک معتبر از سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور شده‌اند.

اقدام بعدی ما انعقاد تفاهم‌نامه با آستان قدس رضوی با هدف اشتغالزایی جوانان است که طبق آن آستان قدس رضوی و دانشگاه با همکاری هم نسبت به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت کاربردی اقدام و سپس دانش آموختگان این دوره‌ها وام خود اشتغالی را توسط آستان قدس رضوی تا سقف 60 میلیون تومان دریافت خواهند کرد و در عوض اساتید و دانشجویان دانشگاه ما در طرح‌های محرومیت‌زایی آستان به عنوان »خادم یاران رضوی« به مردم محروم خدمت خواهند کرد.

یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی ما در این زمینه اجرای طرح نوآفرین با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات است که در آن با هدف توسعه کسب و کارهای مجازی استارت آپ‌هایی برگزار و با حمایت از ایده‌های ناب اشتغالزایی مورد نظر به وقوع می‌پیوندد.

طرحی نیز از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری در حال حاضر در هفت استان در حال اجراست که بر اساس آن وام‌های اشتغالزایی به طرح‌ها و ایده‌های علمی و نوآورانه اعطا می‌شود و در نظر داریم از ترم جاری تحصیلی ما نیز این مسیر را در دانشگاه پیاده کنیم.

فارس: ثبت‌نام در دانشگاه پیام نور تا چه زمانی ادامه دارد؟

یازرلو: امسال با توجه به حذف کردن کد رشته محل‌های دانشگاه پیام نور از دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری و چاپ دفترچه‌ای مجزا متقاضیان تا 6 شهریور فرصت دارند از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در بخش ثبت‌نام براساس سوابق تحصیلی رشته‌های دانشگاه پیام نور گنبدکاووس را انتخاب کنند.

* افزایش 5 برابری تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری

فارس: با توجه به توصیه‌های رهبری در حوزه فرهنگی، از اقدامات صورت گرفته در این حوزه راضی هستید؟

یازرلو: بنده چون خودم یک فعال فرهنگی و اجتماعی بوده و در کنار کار آکادمیک به شدت در این حوزه‌ها فعال بوده و هستیم، همواره در این بخش به دانشجویان کمک کرده‌ام تا بتوانند حوزه فرهنگی را در دانشگاه اعتلا بخشی کنند، به همین منظور تعداد کانون‌ها و انجمن‌هایی که در زمان پذیرش مسوولیت توسط بنده چهار کانون بود امروز به 11 کانون و چهار انجمن رسیده که همگی فعال و دارای اعضای منتخب توسط دانشجویان هستند.

برگزاری 80 دوره آموزشی فرهنگی و اجتماعی توسط کانون‌ها در سال گذشته تحصیلی، برگزاری چهار جلسه نقد فیلم و مستند، برگزاری دوره‌های روانشناسی، تربیت کودک و مهارت‌های زندگی، نشست‌های کتابخوانی و نقد کتاب، اردوهای جهادی مستمر در تعطیلات تابستانی و عید نوروز، اردوهای راهیان نور و راهیان غرب بسیج دانشجویی و ... از جمله فعالیت‌های دانشگاه پیام نور در بخش فرهنگی بوده است.

فارس: ساختمان شماره ۲ دانشگاه چرا اجاره داده شده و توسط دانشگاه استفاده نمی‌شود؟

یازرلو: نکته مهم این است که این ساختمان اصلا آماده بهره‌برداری نبود و هرچند دوبار افتتاح شده بود ولی اصلا قابل استفاده نهایی نیود و به ویژه طبقات بالاتر نیازمند هزینه‌های بسیار برای آماده شدن بود، از سویی دیگر دانشگاه با توجه به کاهش تعداد دانشجوی در یکی دو سال گذشته نیازی به فضای آموزشی جدید نداشت، لذا با تدبیر مناسب صورت گرفته تصمیم بر اجاره بخشی از این فضا و دریافت مبلغ اجاره برای انجام هزینه بر روی ساختمان برای تکمیل نهایی آن شد.

امیدواریم در یکی دو سال آینده با انجام هزینه‌های لازم از محل اجاره این فضا پس از تکمیل ساختمان اصلی دانشگاه را به این بخش منتقل کرده و با توسعه آموزش‌های آزاد از فضای ساختمان فعلی نیز به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول