اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

حضوری غیرمنتظره در حاشیه نشست گروه 7

وزیر خارجه ایران یک روز و نیم بعد از بازگشتش از فرانسه، بعدازظهر یکشنبه به این کشور رفت و در حاشیه نشست گروه 7 با ماکرون و همتای فرانسوی دیدار کرد و در توئیترش نوشت: مسیر پیش رو دشوار است، ولی به امتحان کردنش می‌ارزد.

حضوری غیرمنتظره در حاشیه نشست گروه 7

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، یک روز و نیم از ورود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به فرانسه پس از سفرش به سه کشور اروپای شمالی (فنلاند، سوئد و نروژ) نگذشته بود که بعدازظهر  دیروز (یکشنبه) برخی سایت‌های خبری از ورود یک هواپیمای ایرانی در محل مذاکرات سران «گروه ۷» در شهر بیاریتز در جنوب فرانسه خبر دادند و اندکی بعد یک خبرنگار صهیونیست هم به نقل از یک دیپلمات غربی اعلام کرد که این هواپیما حامل وزیر خارجه ایران بوده و پس از آن سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در صفحه توئیترش ورود ظریف به بیاریتز را تأیید کرد و گفت: «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها در خصوص ابتکارات اخیر بین روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیأت آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.»

 

 

وزیر امور خارجه ایران بلافاصله بعد از ورود به بیاریتز به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی و بهرام قاسمی سفیر ایران در پاریس مذاکرات فشرده‌اش با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی و همچنین وزیر دارایی فرانسه آغاز و با ماکرون رئیس جمهور فرانسه هم دیدار کرد و آنگونه که خود ظریف اعلام کرد بعد از آن نیز جلسه توجیهی مشترکی برای انگلستان و آلمان داشتیم. خبرگزاری رویترز در این زمینه به نقل از یک مقام فرانسوی عنوان کرد که ظریف سه ساعت و نیم گفت‌وگو داشته که نیم ساعت آن با ماکرون بوده است.

همزمان با ورود ظریف به بیاریتز کاخ الیزه هم اعلام کرد که مذاکره‌ای بین ظریف و هیأت آمریکایی حاضر در نشست به ریاست دونالد ترامپ برنامه‌ریزی نشده است.

سفر ظریف به فرانسه پس از یک روز و نیم از سفر قبلی‌اش به این کشور انجام شد و به قدری غیرمنتظره بود که بسیاری رسانه‌ها به آن پرداختند و تحلیل‌های مختلفی در این زمینه مطرح شد.

در همین خصوص نیز یک مقام ارشد فرانسوی به آسوشیتدپرس گفت که فرانسه وزیر خارجه ایران را به این محل دعوت کرده تا  تنش‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد. او در این باره عنوان کرد که تصمیم به دعوت  وزیر خارجه ایران به محل برگزاری نشست سران گروه 7 پس از آن صورت گرفت که سران این گروه از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شنبه شب برای صرف شام دور هم جمع شدند.

این مقام فرانسوی در پاسخ به این سؤال که آیا کاخ سفید از این ماجرا آگاه است یا خیر، گفت: «ما بر اساس شرایط خودمان عمل می‌کنیم» و افزود: ماکرون و ترامپ دیروز به مدت دو ساعت با هم دیدار کردند و حین این دیدار و شام دورهمی در مورد «ایران» به گفت‌وگو پرداختند.

شبکه ان.بی.سی هم به نقل از مقام‌هایی در کاخ سفید اعلام کرد که برخی دولتمردان آمریکا از تصمیم فرانسه به دعوت از وزیر خارجه ایران برای حضور در محل برگزاری نشست گروه 7 غافلگیر شده‌اند.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز روز یکشنبه در واکنش به ورود وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت، بار دیگر از آمادگی واشنگتن برای «گفت‌وگوی بدون قید و شرط» با ایران صحبت کرد. (اینجا بخوانید) 

 

 

در همین خصوص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز دوشنبه در جمع گروهی از خبرنگاران، درباره نحوه دعوت از ظریف، گفت: «در ارتباط با ایران، [نحوه دعوت از ظریف] با کمال احترام انجام شد. من دیروز با رئیس‌جمهور [امانوئل] ماکرون [رئیس‌جمهور فرانسه] صحبت کردم. من از هر آنچه او انجام می‌داد، مطلع بودم.»

ترامپ عنوان کرد که موافق دعوت از ظریف برای انجام این سفر بوده است.(اینجا بخوانید) 

به گزارش فارس، پس از بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در 18 اردیبهشت ماه و اعلام ورود ایران به گام اول کاهش تعهدات برجامی‌اش،‌ فرانسه که پیش از خروج ترامپ از برجام نیز تلاش‌هایی را برای حفاظت از برجام صورت داده بود و عملا موفقیتی نصیبش نشد، دوباره وارد میدان شد و تماس‌های تلفنی را با روحانی برقرار کرد و در طی این مدت چندین گفت‌وگوی تلفنی بین روسای جمهور دو کشور برقرار شد. ماکرون همچنین شب قبل از اعلام رسمی ورود ایران به گام دوم در چارچوب اجرای بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، (یکشنبه 15 تیرماه) با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تماس تلفنی برقرار کرد. رئیس جمهور فرانسه پس از 15 تیر ماه نیز سه تماس تلفنی دیگر با روحانی داشت، بیست و هفتم تیر ماه، هشتم مرداد و پانزدهم مرداد ماه.

البته آنگونه که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نهم مرداد ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: تماس تلفنی انجام شده در هشتم مرداد 100 دقیقه به طول انجامیده است. 

ماکرون در این مدت هم دو بار فرستاده ویژه‌اش «امانوئل بُن» را به تهران فرستاد که در سفر دوم پیام کتبی ماکرون را به روحانی تحویل داد و پس از آن بود که سید عباس عراقچی در اول مرداد ماه به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور ایران، پیام کتبی روحانی را با خود به پاریس برد و به ماکرون تحویل داد و این بار بعد از اینکه «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه 28 مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر احتمالی ظریف به پاریس خبر داده بود، همان شب ظریف که در سوئد حضور داشت در جمع ایرانیان مقیم این کشور اعلام کرد که جمعه در پاریس با ماکرون و لودریان دیدار و گفت‌وگو می‌کند. (بیشتر بخوانید) 

به گزارش فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه پس از سفر به سه کشور اروپای شمالی (فنلاند، سوئد و نروژ) وارد پایتخت فرانسه شد و ظهر جمعه به وقت محلی با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه که شب قبل به پاریس آمده بود و بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه در کاخ الیزه دیدار کرد و پس از آن در جمع خبرنگاران گفتگوهایش با رئیس جمهور فرانسه را سازنده خواند و گفت: «بحثی که با رئیس جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهادهایی را ارائه کرده بود و پیشنهادهایی را ما ارائه کردیم درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند».

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها باید برای رسیدن به درک بهتر در خصوص پیشرفت کار آغاز شود، افزود: «گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بود، البته به این بستگی دارد که چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی که در قالب برجام و همینطور تعهداتی که بعد از برجام و خروج آمریکا داده، عمل کند. البته اجلاس گروه 7 هم هست و فرصتی برای آقای ماکرون وجود دارد که با سایر اعضای اروپایی ۱+۴ و اگر بخواهند با سایر اعضای گروه 7 صحبت کنند. ما گفت‌و‌گوها را ادامه می‌دهیم و تماس‌های ماکرون نیز با آقای روحانی ادامه خواهد داشت. دیدگاه‌های ما کاملا مشخص است. ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم، اما برای اجرای برجام همانطور که همیشه در کمیسیون مشترک گفت‌وگو می‌کردیم کماکان آمادگی داریم در سطوح مختلف مذاکره کنیم».

گفتنی است علیرغم برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیشنهادات فرانسه و پیشنهاداتی که ایران ارائه داده ولی تاکنون هیچ یک از مقامات کشور در خصوص جزییات این بسته پیشنهادی توضیحی ارائه نداده‌اند و ظریف هم پس از دیدارش با ماکرون درباره پیشنهادات فرانسه (+) گفت: «پیشنهادهایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران و زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می‌شود».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ساعات پایانی یکشنبه با انتشار تصاویری از گفت‌وگوهایش با مقام‌های فرانسوی در شهر «بیاریتز» در توئیتر نوشت: «دیپلماسی فعال ایران در راستای تحقق تعامل سازنده، ادامه دارد. در حاشیه اجلاس گروه هفت در بیاریتز، پس از گفت‌وگوهایی فشرده با ژان ایو لو دریان [وزیر خارجه فرانسه] و وزیر دارایی فرانسه، با امانوئل ماکرون [رئیس‌جمهور فرانسه] دیدار کردم. بعد نیز جلسه توجیهی مشترکی برای انگلستان و آلمان داشتیم.مسیر پیش رو دشوار است، اما به امتحان کردنش می‌ارزد.»

 

 

کاخ الیزه نیز یکشنبه و در پایان این سفر در بیانیه‌ای گفتگوهای انجام شده با ظریف را مثبت خواند و اعلام کرد که فرانسه به رایزنی با ایران ادامه می‌دهد و در عین حال یادآور شد که دعوت از ظریف برای سفر به محل برگزاری نشست گروه هفت، با موافقت آمریکا صورت گرفته است.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز امروز در نشستی خبری درباره سفر ظریف عنوان کرد که این سفر ربطی به گروه 7 نداشت و به درخواست فرانسه بود و تصریح کرد: هیچ تمایلی در ایران برای دیدار با آمریکایی‌ها نبود، ما دخالت و نقشی در گفت‌و‌گوی فرانسوی‌ها با آمریکا نداریم، این سفر مخفیانه نبوده و اطلاعات ما هم حاکی است آمریکایی‌ها از این سفر اطلاع داشتند.

ربیعی سفر ظریف را برای نحوه اجرای تعهدات برجام برشمرد و گفت: این سفر مفید برای تبادل نقطه نظر و دیدگاه در مورد بسته ماکرون در تماس تلفنی با آقای روحانی بوده است.(اینجا بخوانید) 

به گزارش فارس، ظریف که پس از این دیدارها راهی تهران شد تا سفرش به سه کشور آسیایی چین، ژاپن و مالزی را آغاز کند، در اولین مقصد این سفر ساعتی پیش وارد پکن شده است تا آنگونه که خودش پیش از این گفته بود در شرایط ویژه منطقه و در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مشورت‌هایی انجام شود.

وزیر خارجه ایران همچنین در بدو ورود به پکن در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفرش به بیاریتز گفت: سفر به بیاریتز با دعوت وزیر خارجه فرانسه برای ادامه مشورت‌هایی بود که در هفته‌های گذشته بین رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت. روز جمعه در پاریس با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه موضوعات را بررسی کرده‌ بودیم، نیاز بود یک دور دیگر برخی نکاتی که لازم به توضیح و یا مذاکره بیشتر بود مخصوصا مسائل بانکی و مسائل مربوط به نفت بین متخصصان ما بررسی شود که این کار در یک مذاکره فشرده تقریبا حدود چهار ساعت در بیاریتز بودیم و تمام این چهار ساعت را با وزیر خارجه و وزیر دارایی فرانسه گفت‌وگو کردیم و ساعت هم آخر هم با ماکرون بودیم.

ظریف بیان کرد: همینطور فرصتی پیش آمد که آخرین تحولات و هماهنگی‌ها را با مشاور نخست‌وزیر انگلیس و مشاور صدراعظم آلمان به عنوان سایر اعضای سه کشور اروپایی عضو برجام مرور کنیم و امیدواریم این گفتگوها برای اجرای تعهدات اروپایی‌ها درباره برجام موثر باشد و اروپایی‌ها این توان را پیدا کنند که تعهداتشان را در قالب برجام انجام دهند.(بیشتر بخوانید) 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول