اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازگشت اتباع قرقیز از سوریه و عراق؛ تهدیدات و فرصت‌ها

کارشناس سیاسی قرقیز با اشاره به برگرداندن اتباع این کشور از سوریه و عراق گفت: بدون شک برگشت این افراد برای قرقیزستان تهدیدات و فرصت های را در برخواهد داشت که به تدبیر دولت مردان این کشور برمی گردد.

بازگشت اتباع قرقیز از سوریه و عراق؛ تهدیدات و فرصت‌ها

«کانستانتین لاریان‌اف» کارشناس مسائل سیاسی و مذهبی قرقیزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به برنامه بازگشت شهروندان این کشور از مناطق جنگی خاورمیانه اظهار داشت: اقدامات مختلف برای کمک به این افراد برنامه‌ریزی شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نهادهای غیردولتی فعال در این پروسه تصریح کرد: بر اساس قوانین قرقیزستان شهروندان این کشور که در سوریه و عراق حضور داشتند پس از برگشت ابتدا تحت نظارت کمیته امنیت ملی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه و چند نهاد دولتی قرار خواهند گرفت.

این کارشناس افزود: همچنین دربررسی اولیه نماینده مفتیات نیز حضور خواهند داشت.

لاریان‌اف گفت: علاوه بر این سرویس اجرایی مجازات در این پروسه حضور خواهد یافت تا نقض قوانین قرقیزستان به این افراد تفهیم شود و هر فرد طبق قوانین کشور در این باره باید مجازات گردد.

وی ادامه داد: سپس سازمان‌های اجتماعی، وزارت بهداشت و مؤسسه‌های آموزشی با هدف ارائه کمک در این عملیات حضور خواهند داشت در صورتی که مردم قرقیزستان هنوز آماده قبول کردن این افراد نیستند.

لاریان‌اف خاطر نشان کرد: به شهروندان قرقیزی که در گروههای افراطی در سوریه و عراق عضویت داشته اند تضمینی از طرف دولت داده شده است اما ممکن است تابعیت قرقیزستان از تعدادی از این افراد سلب گردد، زیرا طبق قوانین جمهوری قرقیزستان شهروندی افراد عضو سازمان‌های تروریستی و افراطی به جز کودکان لغو می‌شود.

این کارشناس اظهار داشت: احتمالا با تکیه بر این قانون تنها برخی شهروندان حق بازگشت به قرقیزستان را خواهند داشت و بازگشت کودکان و جوانان در اولویت است.

لاریان‌اف تصریح کرد: حضور در عملیات نظامی در خارج از کشور جنایت محسوب می‌شود بنابراین شهروندان متهم به انجام عملیات نظامی بازداشت می‌شوند و برای آنان پرونده‌های قضایی تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلف برای افرادی که از سوریه و عراق برگشته اند از جمله کمک‌های روانشناسان، پزشکان و کارشناسان در نظر گرفته شده است و برنامه‌های مشابه حتی برای شهروندانی که بازداشت خواهند شد نیز تهیه می‌شود.

کارشناس قرقیز خاطر نشان کرد: در این موضوع هیچ نهادی توانایی کافی برای ارائه تضمین 100 درصدی در جهت کسب نتایج و تأثیرات خوب این برنامه‌ها ندارد ضمن این که دولت قرقیزستان دارای تجربه کار با این گونه افراد را ندارد.

لاریان‌اف افزود: علاوه بر این مردم قرقیزستان باید رفتار خوبی با این افراد داشته باشند تا در پروسه‌های اجتماعی شرکت کرده و کاملا عقاید افراطی را ترک کنند.   

این کارشناس در پاسخ به سؤال مربوط به اختلافات اجتماعی در حاشیه این موضوع گفت: مردم به 2 گروه تقسیم شدند، گروه اول آماده قبول کردن این افراد هستند اما گروه دوم این اقدام را تهدید جدی برای امنیت ملی می‌دانند.

وی اظهار داشت: طبق اطلاعات رسمی بیش از هزار شهروند قرقیزستان به سوریه و عراق برای حضور در عملیات نظامی سفر کرده و بر اساس گزارشات کمیته امنیت ملی حدود 200 نفر کشته شدند.

کارشناس سیاسی قرقیز تصریح کرد: بخشی از این افراد به قرقیزستان بازگشتند و بلافاصله پس از عبور از مرز بازداشت شدند.

لاریان‌اف خاطر نشان کرد: 55 پرونده به دادگاه تحویل داده شده و 44 نفر محکوم شدند که 76 درصد شهروندان محکوم شده ساکنان استان «اوش»، 12 درصد استان «جلال آباد»، 94 درصد مردان و 6 درصد زنان هستند.

وی گفت: حدود 60 درصد از شهروندان محکوم شده جوان و کمتر از 30 سال دارند.

این کارشناس تصریح کرد: از سوی دیگر کشورهای همسایه تجربه بازگشت شهروندان از مناطق جنگی را دارند که در این پروسه از  قزاقستان 400 نفر، ازبکستان 160 نفر و تاجیکستان 100 نفر برگشته اند اما عواقب این اقدامات هنوز مشخص نیست.

وی گفت: بر اساس مطالعات اخیر نهادهای دولتی تجربه لازم برای تعامل با شهروندان سفر کرده به مناطق جنگی را ندارند و افراد محکوم شده مشغول گسترش عقاید افراطی هستند بنابراین در این اقدامات تهدیدات اقتصادی، اجتماعی و مذهبی نهفته است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول