اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

خطر «پیری جمعیت» و «افزایش مهاجرت» در کمین استان ایلام/ استانی با پایین‌ترین نرخ توسعه‌یافتگی

در چند سال اخیر و تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله بیکاری و نبود زیرساخت‌های مناسب، استان ایلام با روند مهاجرت فزاینده روبرو شده است که این موضوع عملا استان را با کاهش نیروی انسانی مواجه می‌کند و این امر مشکلات عدیده‌ای را به‌ همراه خواهد داشت.

خطر «پیری جمعیت» و «افزایش مهاجرت» در کمین استان ایلام/ استانی با پایین‌ترین نرخ توسعه‌یافتگی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، استان ایلام در دهه‌های گذشته، تحت تاثیر مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی با نقل و انتقالات جمعیتی روبرو بوده و این امر سبب شده طی سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجهی در زمینه رشد جمعیتی نباشیم.

بیشترین مهاجرت‌های صورت گرفته از استان ایلام به سایر نقاط کشور بوده که طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و بیشتر این مهاجرت‌ها نیز به منظور یافتن شغل یا ادامه تحصیل انجام گرفته است.

مهاجرت در هر منطقه‌ای انتقال نیروی انسانی را به دنبال دارد که این امر می‌تواند تاثیرات منفی برای منطقه مبدا و مقصد به دنبال داشته باشد.

کمبود امکانات در استان ایلام

ساسان فروتن کارشناس ارشد اقتصاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: استان ایلام دارای ظرفیت‌هایی مانند فضای اشتغال و کارآفرینی، سرمایه گذاری و گردشگری است و در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها، علاوه بر اینکه شاهد کاهش مهاجرت به خارج از استان خواهیم بود، می‌تواند مهاجر‌پذیری را نیز به دنبال داشته باشد.

وی افزود: تمرکز امکانات رفاهی و اقتصادی در شهرهای بزرگ و بیکاری و محرومیت در استان‌های کوچک، از جمله ایلام از دلایل اصلی مهاجرت جوانان و نیروی کار به دیگر استان‌هاست.

استخدام نیروهای غیربومی در استان

این کارشناس با بیان اینکه هم اکنون استان ایلام به‌دلیل مهاجرت زیادی که داشته از استان‌های آخر کشور از نظر مهاجر‌پذیری است و از رشد جمعیتی کمی برخوردار است، ادامه داد: دلیل اصلی این امر ضعف بخش‌های مختلف از جمله، صنعت، گردشگری و کشاورزی است.

فروتن با اشاره به اینکه درصد بیشتر جمعیت استان ایلام در مرکز استان قرار گرفته، ادامه داد: این امر نشان‌دهنده محرومیت بیش از پیش سایر نقاط استان است که سبب شده جهت برخورداری از خدمات به مرکز استان مهاجرت کنند.

وی با اشاره به استخدام نیروهای غیربومی در صنایع نفت و گاز استان خاطرنشان کرد: باید جهت جلوگیری از مهاجرت نیروی کار، از نیروهای بومی در صنایع مذکور استفاده شود.

بیکاری مهمترین دلیل مهاجرت به خارج استان

حمیدرضا سلیمانی که دو نفر از اعضای خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرده‌اند می‌گوید: مشکلات اقتصادی و بیکاری از دلایل اصلی مهاجرت اعضای خانواده‌ام به تهران بوده است.

وی با بیان اینکه مسلما اگر آنها می‌توانستند در ایلام شغل و درآمد مناسب داشته باشند به شهر دیگر مهاجرت نمی‌کردند، افزود: مهاجرت جوانان به خارج از استان و کشور در حال افزایش است.

مهاجرت مردم ایلام هم‌اکنون درحالی صورت می‌گیرد که در بحرانی‌ترین شرایط 8 سال جنگ تحمیلی جمعیت ایلام مثبت بوده و جمعیت رو به رشدی را داشته‌ایم. تمامی این موضوعات درحالی است که نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال استان ایلام در مقایسه با بهار سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.

افزایش جمعیت سالمند در استان ایلام

فاطمه قیصری کارشناس جامعه‌شناسی نیز در این باره به خبرنگار فارس در ایلام گفت: طی  سال‌های گذشته استان ایلام مقام اول مهاجرت را در کشور دارا بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه استان ایلام از لحاظ شاخص‌های توسعه جزء رتبه‌های آخر کشور است، ادامه داد: رتبه این استان در فقر، بیکاری و... تقریبا در اوایل جدول بوده که این امر نشان دهنده ضعف مدیریتی در استان است زیرا ظرفیت‌های آن مغفول مانده است.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: تا زمانی که بسترهای توسعه در استان ایجاد نشود همچنان شاهد مهاجرت جوانان و نیروی کار از استان خواهیم بود که ادامه روند مهاجرت جوانان سبب افزایش جمعیت سالمند و پیر شدن جمعیت استان می‌شود.

ایلام دارای پایین‌ترین نرخ توسعه یافتگی در کشور

گفتنی است، طبق آخرین آمار فصل نامه پژوهش آمایش محیط (فصلنامه علمی پژوهشی مجلس و راهبرد)، استان ایلام با کمترین نرخ توسعه یافتگی در این شاخص نیز آخر جدول را به خود اختصاص داده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال1390، در دوره‌ی زمانی 90–1385، در مجموع تعداد 15962 نفر از سایر استان‌هـای کشور به استان ایلام مهاجرت کرده‌اند. در سال‌های 90–1385 تعداد 18676 نفر نیز از استان ایلام خارج شده و به استان‌هـای دیگـر کشـور مهاجرت کرده‌اند. بر اساس اطلاعات، فوق تعداد خالص مهاجران استان در دوره‌ی زمانی مورد بحث، بـدون در نظـر گـرفتن مهـاجرانی کـه از خارج کشور آمده یا به خارج کشور رفته‌اند و نیز مهاجرانی که استان محل اقامت قبلی آنان نامعلوم است، 2714- نفر بوده است.

تعـداد کـل مهاجران استان در این دوره‌ی زمانی 61435 نفر بوده است. در مجموع استان ایلام از 8 شهرستان تشکیل شده که 5 شهرستان آن مهاجرفرست و 3 شهرستان دیگر مهاجرپذیر هستند. شهرستان دهلران با تعداد خالص مهاجرت 1822 نفر، مهاجرپذیرترین شهرسـتان اسـتان است؛ شهرسـتان ایـلام نیز بـا تعـداد خـالص مهـاجرت 4014- نفـر، مهاجرفرست‌ترین شهرستان استان تلقی می‌شود. 

اعلام نرخ بیکاری در ایلام توسط مرکز آمار ایران صحیح نیست

اخیرا نیز مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفته بود: مرکز آمار ایران تعداد بیکاران ایلام را حدود ۲۰ هزار نفر اعلام کرده که با ایجاد اشتغال‌زایی، نباید هیچ فرد بیکاری در استان وجود داشته باشد، لذا این آمار کاملا اشتباه است.

وی افزود: اگر از ۱۶۰ هزار خانوار که در استان زندگی می‌کنند یک نفر هم بیکار باشد آمار بیش از این است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام تصریح کرد: تعداد بیکاران استان ایلام در حال حاضر بیشتر از ۸۰ هزار نفر است و هرسال به این تعداد افزوده می‌شود.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول