اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ضرورت اصلاح قانون صندوق نوآوری و شکوفایی برای تسری حمایت‌ها

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی خواستار اصلاح قانون صندوق نوآوری و شکوفایی برای تسری حمایت‌های این صندوق به شرکت‌های فناور در کشور شد.

ضرورت اصلاح قانون صندوق نوآوری و شکوفایی برای تسری حمایت‌ها

عبدالرضا واعظی‌هیر رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور، گفت: امروز با یک اقتصاد نفتی ریشه دوانده در کشور مواجهیم و دل کندن و جدا شدن از این اقتصاد نفتی خیلی سخت است، مسلما جدا شدن از چیزی که صد سال پیش شکل گرفته سخت است، مدیران نفتی، دانشگاه‌های نفتی و صنعت نفتی؛ همه این‌ها باعث شده است تا گذر ما از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان با سختی و مشقت‌هایی همراه باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه فضایی در وضعیت فعلی به وجود آمده که به نفع اقتصاد دانش‌بنیان است، یعنی وقتی ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم، فضای جدیدی برای اقتصاد دانش‌بنیان به وجود می‌آید. در عین حال فضایی هم برای دولتمردان ما به وجود می‌آورد تا به این بحث چند ساله ما که مدام می‌گفتیم باید نفت از اقتصاد جدا شود، برسند.

* دشمن از سرمایه ما به عنوان ابزار تحریم استفاده کرده است

واعظی ادامه داد: ما مدام می‌گفتیم نفتی که برای ما سرمایه است الان به عنوان ابزاری برای دشمن و استفاده از آن در تحریم‌ها تبدیل شده است، چون ما به موقع اقتصاد را از نفت جدا نکردیم و الان ثمره آن را می‌بینیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی فضای فعلی به وجود آمده برای شرکت‌های دانش‌بنیان را فوق‌العاده خواند و گفت:‌ من همیشه گفته‌ام و باز هم می‌گویم تا دولت نمی‌تواند نفت بفروشد، اساتید، پژوهشگران و دانش‌بنیانی‌ها برای رشد فرصت دارند، فردا اگر دولت بتواند نفت بفروشد باز هم متاسفانه همه ما فراموش خواهیم شد. مجموعه نظام به این نتیجه رسیده است که باید از اقتصاد نفتی جدا شویم و این از بودجه امسال شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری کاملا نمایان است.

  در یک سال اخیر اتفاق خوبی افتاده و آن نزدیکی و رسیدن به یک گفتمان مشترک میان مسؤولان و نهادهای مربوطه است

واعظی هیر اظهار داشت: تحریم‌ها فضای مناسبی را برای رشد شرکت‌های دانش بنیان و شکوفایی آن‌ها فراهم کرده است. ما با نفت حقوق می‌دادیم، دانشگاه اداره می‌کردیم، ولی اکنون گفتمان خوبی راجع به شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است، اکنون صنایع ما نمی‌توانند به خاطر تحریم مواد اولیه وارد کنند و حمایت از تولید داخل خوشبختانه یک نیاز شده است.

* نگران تخصیص‌ها نیستیم

واعظی‌هیر گفت: وزارت علوم متولی پارک‌های علم و فناوری و توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است و صندوق نوآوری و شکوفایی هم نهاد تامین کننده مالی شرکت‌های دانش بنیان بشمار می‌آید. تا یکی دو سال قبل این نهادها خیلی نمی‌توانستند با یکدیگر هم‌افزایی ایجاد کنند، اما اخیرا با تغییراتی که در ترکیب هیات عامل صندوق اتفاق افتاد و از طرف دیگر تغییرات که در حوزه فناوری وزارت علوم شکل گرفته است حامیان اکوسیستم نوآوری و شکوفایی نزدیکی بیشتری نسبت به هم پیدا کرده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی ادامه داد: برای مثال مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم هم‌اکنون عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی است اما قبلا اینگونه نبود. از طرف دیگر خوشبختانه امسال پارک‌های علم و فناوری به طور مشترک 73 درصد افزایش بودجه داشتند که دست پارک‌ها را باز گذاشته است. خوشبختانه در حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی هم افزایش بودجه داشتیم.

وی افزود: ما امسال از نظر تامین منابع حداقلی در بودجه مشکلی نداریم، درباره تخصیص‌ها هم نگران نیستیم، یعنی حتی اگر 50 درصد تخصیص‌ها هم محقق شود باز هم پارک‌ها و نیز صندوق نوآوری و شکوفایی دو برابر سال گذشته منابع در اختیار دارند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم این منابع را به درستی در جای خود قرار دهیم لازمه آن این است که همه ارکان جامعه از خانواده تا سازمان‌ها، ارگان‌ها و حاکمیت به این نتیجه برسیم که باید برویم از فکر و عقل‌مان پول در بیاوریم و این باید به یک گفتمان تبدیل شود.

واعظی‌هیر با اشاره به نقش و جایگاه ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از شرکت‎های فعال در این حوزه تصریح کرد: من عضو هیات 5 نفره وزارت علوم بودم که برای مذاکره با صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام کردیم تا هم‌افزایی ایجاد شد. قبل از این پیشنهاداتی در آن جا مطرح کردم و الان هم می‌گویم که صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر شرکت‌های دانش بنیان باید از شرکت‌های فناور نیز حمایت کند.

وی افزود: ما هم‌اکنون در کشور هفت هزار و 200 شرکت فناور در پارک‌های علم و فناوری داریم که فقط هزار و 800 مورد از آنها دانش‌بنیان هستند. طبق قانون صندوق نوآوری و شکوفایی صرفا به شرکت‌های دانش بنیان به صورت مستقیم می‌تواند تسهیلات ارائه کند اما با تغییر قوانین و مقررات و اساسنامه صندوق می‌توانیم دست این نهاد را برای اعطای تسهیلات و خدمات به شرکت‌های فناور از جمله استارت‌آپ‌ها باز بگذاریم.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی افزود: در راستای همین هم‌افزایی، اتفاق خوب دیگری هم افتاده است و آن هم اینکه قرار شد پارک‌های علم و فناوری هشت درصد از بودجه حمایتی خود یعنی حدود 20 میلیارد تومان و به همین میزان هم صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت علوم که در مجموع به 100 میلیارد می‌رسد صرف گرنت فناوری یعنی حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد پارک‌ها کنند تا توسعه فناوری در این بخش‌ها را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: امروز صندوق نوآوری و شکوفایی این هم‌افزایی را شکل داده و منابع خود را در کنار منابع وزارت علوم و پارک‌ها آورده است تا گرنت فناوری را شکل دهیم که این گرنت فناوری به زودی نهایی و از سوی وزارت علوم ابلاغ می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در پایان درباره همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور گفت: ما در استان‌ها، صندوق‌هایی به اسم پژوهش و فناوری داریم که صندوق نوآوری و شکوفایی در اکثر این صندوق‌های استانی سهام دارد، ما خیلی به آینده امیدواریم چون این هم‌افزایی به خوبی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول