اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

وضعیت دفن زباله در مازندران رضایت‌بخش نیست/معافیت صنایع تبدیل‌کننده زباله

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه روزانه در استان حدود 3 هزار و 100 تن زباله تولید می‌شود، گفت: در 28 مرکز زباله دفن می‌شود که مطلوب و مورد رضایت نیست.

وضعیت دفن زباله در مازندران رضایت‌بخش نیست/معافیت صنایع تبدیل‌کننده زباله

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیدمحمد محمدی‌تاکامی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مازندران حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: یک کیلوگرم در روز تولید زباله داریم که مقداری از مصرف میانگین جاهای توسعه یافته بیشتر است.

وی با بیان اینکه روزانه در استان حدود 3 هزار و 100 تن زباله تولید می‌شود، تصریح کرد: در 28 مرکز زباله دفن می‌شود که مطلوب و مورد رضایت نیست، با ورود مسافر زباله‌ها 70 تا 100 درصد بیشتر می‌شود که به 5 تا 6 هزار تن می‌رسد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه بخش اعظمی از زباله مربوط به مازندرانی‌ها نیست و مربوط به گردشگران است، بیان کرد: مازندران به دلیل شرایط خاصی که دارد دفن زباله‌ها در مرکزی انتقال داده می‌شود که محل مناسبی نیست.

این مسؤول با بیان اینکه دفن زباله به دلیل شرایط خاص استان حساسیت بالایی دارد، بیان کرد: 9 مرکز در نظر گرفته شده که برای زباله مستقر شود که زباله را تبدیل به کود انرژی کنند، در بهشهر کارخانه کمپوست داریم که سه شهر نکا رستمکلا و خلیل‌شهر را پوشش می‌دهد.

محمدی‌تاکامی با بیان اینکه زباله‌های کارخانه قائم‌شهر و بهشهر که قابل تبدیل نیستند به زباله‌سوز ساری منتقل می‌شوند، یادآور شد: برای ساری زباله‌سوز 450 تنی پیش‌بینی شده که تاکنون 80 میلیارد تومان بودجه گذاشته شده است و عملیات اجرایی خرید محصولات با اعتبارات دولتی و برخی مانند زیرساخت از سوی شهرداری هزینه شده است.

وی ادامه داد: تقریبا 40 درصد ابنیه پیشرفت داشته و 85 درصد تجهیزات وارد شده که در انبار شهرک صنعتی است، فعلا کارخانه در حال نصب تجهیزات هستند مشکلاتی در مورد ابنیه داشتیم که با همکاری فرمانداری ساری و شهرداری و جلسات مکرر منتج به نتیجه شد و با قدرت در حال انجام است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران با بیان اینکه برای زباله‌سوز ساری 100 میلیون بودجه پیش‌بینی کردیم، خاطرنشان کرد: شهرداری گفته است که پیگیری می‌کند تا پایان سال این پروژه به سرانجام برسد تا حداقل زباله را بسوزانیم.

این مسؤول با بیان اینکه در مورد کارخانه کمپوست قائم‌شهر، برای تحویل زمین پروژه با یک سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم، افزود: کارخانه کمپوست بابل از یک سال پیش با کمک شهرداری درحال انجام است، فاز اول کارخانه کمپوست 250 تنی بابل انجام شده سالن تفکیک و... منتظر هستیم تا فاز دوم یعنی تخمیر انجام شود.

محمدی‌تاکامی با اشاره به اینکه پروژه دوم تصفیه شیرابه بابل با ظرفیت 40 متر مکعب انجام شده است، بیان کرد: در ساری هم یک تکنولوژی بومی مازندرانی با استفاده از فن آوری مواد پلیمر تصفیه شیمیایی پلیمری به صورت آزمایشی نصب شده و در حال کار است.

وی با بیان اینکه در قائم‌شهر هم تصفیه شیرابه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: وضعیت زباله در آمل حاد است که در مرکز عمارت تلمبار می‌شود،
تلمبار شده زباله‌ها مربوط به 10 سال و 20 سال نیست به عنوان مثال در قائم‌شهر از سال 40 زباله دپو می‌شود به همین دلیل حجم کار به لحاظ اجرایی بالا است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران ادامه داد: زباله آمل در مجاورت رودخانه هزار و سد مخزنی البرز قرار دارد و لازم است که این مرکز عوض شود، چند نقطه را به پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی انتخاب شده، جابجایی مرکز دفن را خواهیم داشت و در صورت این اتفاق، دفن بهداشتی اولین نقطه در کشور خواهد بود که بهداشتی دفن می شود.

این مسؤول افزود: در بابلسر یک تکنولوژی داخلی که زباله‌ها را به ریز دانه‌های دوستدار محیط زیست تبدیل می‌کند در حال اجراست که در کف پوش‌های بتنی و... استفاده شود.

محمدی با بیان اینکه در نور هم محل مناسبی برای دفن زباله نیست، افزود: کارخانه کمپوست قرار است ساخته شود، اسنادی در شهرداری آماده کردند کارخانه 250 تنی و سرمایه‌گذار هم اعلام شده است، زباله سوز نوشهر در منطقه پیشرفت بالای 95 درصد دارد و تا آخر پاییز  با ظرفیت 200 تن در روز افتتاح می‌شود.

 وی ادامه داد: قرار است از سوزاندن زباله برق تولید کنند، وزارت کشور 100 میلیارد تومان اعتبار قرار داده 80 میلیارد نقدی داده شده است، کارخانه کمپوست تنکابن در حال راه‌اندازی است فقط منتظر دستگاه خاصی به نام همزن پشته‌های هستیم، بحث تفکیک زباله از مبدا در همه شهرها و روستاها در حال اجراست.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران با بیان اینکه امسال یک بودجه هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده این عدد در سال قبل هم وجود داشته است اما امسال آیین نامه در دولت به تصویب رسید، گفت: این پول در اختیار استان‌های شمالی قرار می‌گیرد همچنین مصوبه دیگر  خوبی در زمینه پسماند اعلام شده که صنایع تبدیل کننده زباله از دادن مالیات معاف می‌شوند.

انتهای پیام /86041/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول