اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ترامپ: نظامیان آمریکایی در افغانستان به 13 هزار نفر کاهش یافته‌اند

همزمان با یکصدمین سالگرد استلال افغانستان، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که تعداد نیروهای نظامی این کشور در افغانستان تا 13 هزار تن کاهش یافته‌است.

ترامپ: نظامیان آمریکایی در افغانستان به 13 هزار نفر کاهش یافته‌اند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در پیامی صدمین سالروز استقلال افغانستان را تبریک گفت.

وی در حساب توئیتری خود با تبریک این روز به مردم و دولت افغانستان تاکید کرد که مردم این کشور باید به 100 سال مقاومت و تنوع فرهنگی خود افتخار کنند.

رئیس جمهور آمریکا نیز بامداد امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: افغانستان سرزمینی است که قدرت‌های بزرگ در آن شکست خوردند و شوروی نیز بعد از جنگ در این کشور تبدیل به روسیه شد.

وی افزود: در حال حاضر اتفاقات بسیاری بدی در کابل و افغانستان رخ می‌دهد، همچنین اتفاقاتی خوبی نیز در حال رخ دادن است و در چند هفته آینده خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکا تنها به یک دلیل در افغانستان حضور دارد و آن این است که به این کشور اجازه داده نشود به آزمایشگاه تروریسم تبدیل شود.

آمریکا و طالبان اعلام کردند که به پیشرفت‌های ملموسی در مذاکرات دست یافته و به زودی توافق صلح جاری خواهد شد. 

ترامپ همچنین ادامه داد: گفت‌وگوهای خوبی با طالبان داریم. با دولت افغانستان هم گفت‌وگوهای خوبی داریم.

تامپ با توجه به گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان اظهار داشت: تعداد نظامیان را تا سطح ۱۳ هزار نفر کاهش داده‌ایم و کمی بیشتر از این هم کاهش خواهیم داد. بعد تصمیم می‌گیریم که آیا به حضور نظامی در افغانستان ادامه خواهیم داد یا نه.

ترامپ که در روزهای گذشته با مشاوران ارشد و تیم امنیت ملی خود درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کرده است، در این باره گفت: شرایط آتی به خواسته طالبان و دولت افغانستان بستگی خواهد داشت.

ترامپ تاکید کرد: حتی در صورت خروج کامل نظامیان ایالات متحده از افغانستان، آمریکا به حضور اطلاعاتی خود در این کشور ادامه خواهد داد تا مانع از تهدیدهای بالقوه شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در 19 سال گذشته قادر به تامین امنیت در افغانستان نبوده و وضعیت این کشور هر روز وخیم‌تر می‌شود.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا تاکنون 8 دور گفت‌وگو با طالبان انجام داده و شورای رهبری این گروه در حال بررسی توافق نهایی با ایالات متحده است.

پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان از جمله وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بوده است، با این حال، بعضی از منتقدان خروج از افغانستان را به معنی تسلیم در برابر طالبان دانسته‌اند.

اما انفجار در مراسم عروسی در کابل امیدواری برای ثبات و صلح در افغانستان را مورد تردید قرار داد؛ به‌طوریکه بسیاری از کارشناسان عنوان کردند توافق با طالبان، به معنای ثبات در افغانستان نیست. 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول