اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سفیر افغانستان در تهران: مواضع شجاعانه و صریح تهران در قبال کابل قابل تقدیر است

سفیر افغانستان در تهران در یکصدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در تامین صلح و ثبات در کشورش گفت: از مواضع شجاعانه و صریح ایران در قبال افغانستان قدردانی می‌کنیم.

سفیر افغانستان در تهران: مواضع شجاعانه و صریح تهران در قبال کابل قابل تقدیر است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس یک صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان با حضور سفرای کشورهای مختلف در محل هتل پارسیان تهران برگزار شد.

در این مراسم «رضا اردکانیان» وزیر نیرو و «غلامعلی حدادعادل» رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز حضور داشتند.

«عبدالغفور لیوال» سفیر جدید افغانستان در ایران در ابتدای این مراسم با اشاره به حمله انتحاری روز شنبه به مراسم عروسی کابل گفت:ما صد سالگی استقلال افغانستان را در روزهایی جشن می‌گیریم، که افغانستان و منطقه شاهد تنش‌ها، بحران‌ها و پر از بیم و امید است.

وی افزود: صد سال قبل مادران و پدران ما، نه صرف به زور شمشیر و سلاح، بلکه با تکیه بر وحدت ملی مردم افغانستان و در پرتو ارزش‌های یک زندگی نو و به همت نهضت روشنگر و روشنفکر سیاسی (جنبش مشروطه خواهان)  تحت زعامت شاه جوان اعلیحضرت «امان الله شاه غازی» و قربانی‌های مردم افغانستان، نه تنها که استقلال کامل افغانستان را بدست آوردند، بلکه راهگشای نهضت‌های آزادی خواهانه منطقه و جهان هم بودند.

لیوال ادامه داد: هرچند طی صد سال گذشته ما باز هم شاهد تکرار مبارزات آزادی خواهانه بودیم و پوزه استعمارهای دیگری را هم به خاک مالیدیم، اما نهضت روشنگری و روشنفکری افغانستان با پایداری در راستای بهتر شدن شرایط زندگی انسانی مردم ما با فراز و فرودهایش تداوم یافت.

سفیر افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در آستانه صدمین جشن استقلال افغانستان شاهد احیای مجدد میراث استقلال، مشروطیت و تاریخ پر افتخار افغانستان، چون قصر دارالامان، تاج بیک، پغمان، جبل السراج و اماکن مشابه در ننگرهار، قندهار، هرات و سایر ولایات نیز هستیم. دولت و مردم افغانستان مصمم بر آنند، که صدمین جشن استقلال را هرچه با شکوه‌تر تجلیل نمایند، از جمله در جمهوری اسلامی ایران که یک بخش بزرگ از مهاجرین افغان در اینجا زندگی می‌کنند و خوشبختانه مناسبات خوب و سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما در تاریخ معاصر همزاد و همراه با استقلال افغانستان نیز است. در حقیقت ما صدسالگی آغاز مناسبات نوین افغانستان – ایران را نیز جشن می‌گیریم.

وی در ادامه اظهار داشت: در همین جا از دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران بخاطر این همه برادری و حسن همجواری طی صدسال، به‌ویژه پذیرایی از میلیون‌ها مهاجر در چهار دهه گذشته تشکر کنم.

لیوال همچنین تاکید کرد: همزمان با جشن ملی استقلال افغانستان دو پروسه مهم و حیاتی در سرنوشت افغانستان همزمان به پیش می‌روند، تلاش به خاطر تحقق صلح باعزت و ثبات دائمی  با اراده و مالکیت مردم افغانستان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 شمسی.

وی افزود: ما درحالی که از تمام طرف‌های ملی و بین المللی که صادقانه بخاطر تأمین صلح  در افغانستان با ما همکاری می‌کنند تشکر می‌کنیم، با صراحت اظهار می‌کنیم، که صلحی باعزت و پایا صلحی است که مالکیت آن با مردم و دولت منتخب افغانستان باشد.

وی ادامه داد: دولت افغانستان بر برگزاری انتخابات مصمم و متعهد است، چون مهمترین اصل برای تعیین و مشروعیت نظام همانا تعمیل و تمثیل اراده مردم در این امر است.

لیوال گفت: در هرنوع تعامل سیاسی بخاطر مصالحه اصل مردم سالاری، نظام جمهوری اسلامی، حاکمیت ملی و استقلال افغانستان ارزش‌های غیر قابل معامله‌اند، استقلالی که امروز ما بخاطر تجلیل آن گرد آمده ایم. این ارزش‌ها با قربانی، تلاش و ایستادگی مردم افغانستان نهادینه شده‌اند و جا دارد که در  امر تحکیم آن از جامعه جهانی و کشورهای دوست  _که نمایندگانشان در این جا حضور دارند _  نیز تشکر نماییم و اشاره‌ای هم به آن داشته باشیم که بخاطر حفظ و تداوم آن باید بعد از این نیز یکجا باهم تلاش مستمر نماییم.

سفیر افغانستان در ایران ادامه داد: در این راستا یکبار دیگر از اعلام موضع صریح و شجاعانه جمهوری اسلامی ایران سپاسگذاریم، که بر محوریت دولت و مردم افغانستان در تلاش‌های صلح تأکید داشته و حمایت خود را تلاش‌های یک صلح باعزت به مالکیت مردم و دولت افغانستان اظهار داشتند.

وی همچنین گفت: من در ملاقات‌هایی که با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران داشتم، دریافتم که مردم و دولت این کشور به تلاش‌های مشترک و هماهنگ منطقه‌ای بخاطر تأمین صلح و ثبات باور دارند.

لیوال افزود: فراموش نکنیم، که بخاطر حفاظت ارزش‌های یک زندگی مدرن، معاصر و استوار بر بنیادهای دموکراتیک و مردم سالار، یک نسل نو و خیلی متفاوت با گذشته، در افغانستان سر برافراشته است، میلیون‌ها جوان دانش آموخته، فعال و آشنا با ارزش‌های مدنی که هرگز حاضر نیستند کشور و جامعه‌شان به قهقرا و حوادث سیاه گذشته برگردد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول