اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

زاخارووا: تروریست‌ها بیش از 200 بار آتش‌بس سوریه را نقض کردند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که در دو هفته گذشته، تروریست‌های سوریه بیش از 200 بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند که در نتیجه آن تعداد زیادی از غیرنظامیان جان خود را از دست دادند.

زاخارووا: تروریست‌ها بیش از 200 بار آتش‌بس سوریه را نقض کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری هفتگی ضمن تأکید بر کارشکنی تروریست‌های سوری در نقض آتش‌بس تأکید کرد که تروریست‌ها، تلاش‌های روسیه و سوریه برای تضمین آتش‌بس که از دوم آگوست (11 مردادماه) آغاز شده را نادیده گرفتند و بیش از 200 بار آتش‌بس را نقض کردند و همین امر به مرگ غیرنظامیانی منجر شد.

*شرایط برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه فراهم است

زاخارووا به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نیز اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر تمامی شرایط برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه فراهم است. این کمیته، آغاز گفت‌وگوهای بین سوری درباره ساختار آینده این کشور، مطابق با قطعنامه 2245 شورای امنیت سازمان ملل را امکانپذیر می‌کند».

هفته گذشته نیز، گنادی گاتیلوف» نماینده روسیه در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که کمیته قانون اساسی سوریه به زودی تشکیل شود.(جزئیات بیشتر)

سال گذشته در جریان نشستی با شرکت گروه‌های مختلف سوری در شهر «سوچی» روسیه، قرار شد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن‌های آتش‌بس در سوریه، به شکل‌گیری کمیته‌ای جهت تدوین یک قانون اساسی جدید برای سوریه کمک کنند. از آن زمان، رایزنی‌های متعددی میان سه کشور و طرف‌های سوری انجام شده تا ترکیب این کمیته، نهایی شود.

*اقدامات دولت ترامپ علیه ونزوئلا غیرسازنده است

زاخارووا در بخشی از سخنان خود به مداخله دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ونزوئلا اشاره کرد و گفت: «دولت ترامپ بعنوان بخشی از سنت دیرینه خود در دامن زدن به تنش‌ها و اعمال فشار به کاراکاس، همچنان با گفتن اینکه زمان گفت‌وگو به پایان رسیده است و هم‌اکنون زمان عمل است، در واقع به تنش‌ها دامن می زند. ما چنین اظهاراتی را غیرسازنده می‌دانیم».

زاخارووا ضمن آنکه اوضاع در ونزوئلا را «پرتنش» خواند، تصریح کرد که مسکو خواستار لغو تحریم‌های آمریکا است زیرا واشنگتن با وضع چنین تحریم‌هایی، مردم ونزوئلا را نادیده گرفته است.

وی ادامه داد: «کاخ سفید همچنان به اعمال فشار به مردم یک کشور مستقل ادامه می‌دهد. این اقدامات آمریکا وضعیت را بغرنج‌‌تر می‌کند و تهدیدات آمریکا برای محاصره کامل ونزوئلا کاملاً غیرقابل پذیرش است».

این مقام وزارت خارجه روسیه ضمن بیهوده خواندن اقدامات آمریکا علیه ونزوئلا برای مردم آمریکا ادامه داد: «اقدامات آمریکا به نفع مردم آمریکا نیست».

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

واشنگتن اخیراً در ادامه سیاست‌های خود برای تحت فشار قرار دادن مادورو برای کناره‌گیری از قدرت، تهدید کرده است که ونزوئلا را در محاصره کامل اقتصادی قرار دهد که مادورو نیز هشدار داده است که در چنین شرایطی برای تقابل نظامی و نبرد آمادگی دارد.

بخش دیگری از کنفرانس خبری زاخارووا به ناآرامی‌های لیبی اشاره کرد و گفت: «ما از ارتش لیبی و نیروهای سیاسی این کشور می‌خواهیم که با یکدیگر وارد مذاکره شوند و یک فرایند سیاسی جامع و فراگیر برای غلبه بر اختلافات این کشور آغاز کنند و نهادهای دولتی متحد و کارآمد که می‌توانند صلح و سعادت را به ارمغان آورند، شکل دهند».

روز گذشته (چهارشنبه)، شبکه تلویزیونی روسیا الیوم به نقل از رسانه‌های محلی لیبی گزارش داد که ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی موسوم به نیروهای «ارتش ملی لیبی» با تمدید آتش‌بس در طرابلس، پایتخت این کشور مخالفت کرده است.

نیروهای تحت امر حفتر از ۱۵ فروردین به دستور وی، عملیات نظامی برای تصرف شهر طرابلس، پایتخت لیبی را آغاز کردند. با این حال، طی این مدت نیروهای حفتر پیشروی‌ قابل توجهی نداشتند و حتی در برخی از جبهه‌ها مجبور شده‌اند از تصرفات و مواضع خود عقب‌نشینی کنند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول