اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تیکه انداختن به سبک شورا /موافقان و مخالفانی شیوه نامه امور سرمایه‌گذاری در شورای شهر تبریز

صد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز با بررسی دو دستور جلسه لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز صدور پروانه دو مرحله ای و ادامه بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذار و مشارکت شهرداری تبریز در محل جلسات علنی شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شد.

تیکه انداختن به سبک شورا /موافقان و مخالفانی شیوه نامه امور سرمایه‌گذاری در شورای شهر تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دومین دستور جلسه در صد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز به ادامه بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذار و مشارکت شهرداری تبریز  اختصاص داشت.

در آغاز محمدباقر بهشتی با اشاره به ماده 18 قانون اصلاحی گفت: اگر از اعضا شورا کسی نظریه اصلاحی به موارد مطرح شده درشیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز دارد مطرح کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری باید سود ده باشد اظهار داشت: در غیر این صورت سرمایه گذاری در هیچ کجا توجیهی نخواهد داشت.

فرج محمد قلیزاده نیز با اشاره به اینکه این شیوه نامه عنوان سرمایه گذاری و مشارکت دارد گفت: در سرمایه گذاری باید بستر سازی شود اما در مشارکت شهرداری یک سری امکانات را در اختیار مشارکت کننده گذاشته و برخی موارد مانند عوارض نیز به عنوان آورده لحاظ می شود.

وی اضافه کرد: سوالی برای من مطرح است در ماده دو این شیوه نامه برخی موارد از جمله اشاعه فرهنگ توسعه در شهر، بکارگیری و بهره‌مندی از فکر و اندیشه سرمایه اشخاص حقیقی  و شفاف سازی لحاظ شده که روشهای استفاده از این موارد چگونه خواهد بود؟

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در این شیوه نامه فقط در این بند شفاف سازی ذکر شده، این شفاف سازی چگونه ممکن خواهد بود؟ ایجاد اعتدال در توزیع خدمات چگونه انجام می شود؟

سونیا اندیش، نائب رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در بند هشت این شیوه نامه ایجاد رشد متوازن در شهر ذکر شده است که سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند، با این مضمون که در کدام قسمت از شیوه نامه رشد متوازن شهر مد نظر است؟ نوع اعتدال در توزیع خدمات در کدام بند مطرح است؟

وی افزود: در دستور العمل، آیین کار و دستور العمل‌های اجرایی چگونه مد نظر است؟

سونیا اندیش ادامه داد: در اهداف شیوه‌نامه، به بکار گیری و بهره مندی از فکر و اندیشه سرمایه اشخاص حقیقی اشاره دارد، این بکارگیری چگونه امکان‌پذیر می‌شود؟

نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه از دانش فنی منظور چیست ؟ گفت: اعضا هیات عالی با کدام تخصص بر این دانش قیمت گذاری می‌کند؟

اندیش اضافه کرد: در اهداف این شیوه نامه رشد متوازن تعریف نشده است.

بهشتی در پاسخ به نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برای پیشبرد این شیوه نامه نباید رفتارهای تخریبی داشته باشم
باید نظرهای اصلاحی را مد نظر قرار بدهیم.

فرج محمد قلیزاده نیز در این خصوص گفت: این بررسی هیچ جنبه ی شخصی ندارد، این‌شیوه نامه ایرادتی دارد که باید با بررسی های کارشناسی حل و فصل شود و سوالات مطرح شده باید پاسخگویی شود.

غلامحسین مسعودی ریحان  با بیان اینکه نقدها جای تشکر دارد زیرا هرجا نقد و بررسی وجود دارد آبادانی و توسعه نیز خواهد بود،اضافه کرد: در اهداف شیوه نامه میتوانیم مفاهیمی اضافه کنیم آیا این مفاهیم قابل بررسی و تغییر خواهد بود و آیا اگر اهداف دیگری به ماده دو اضافه کنیم تغییرات ایجاد کنیم این مشکلات رفع می شود؟

مسعودی ریحان افزود: برای تغییر و حل مشکلات بندهایی اضافه می‌منیم و موضوعات را بصورت جز به جز بررسی و کم و زیاد می‌کنیم.

سونیا اندیش نیز ادامه داد: حذف دانش فنی در ماده یک و همچنین حذف بند هشت در شیوه نامه را پیشنهاد می‌کنم.

وی افزود: چون در شیوه‌نامه توزیع چگونگی خدمات در کل شهر مد نظر قرار نگرفته و توضیحی داده نشده پس فرقی با جزوه دانشگاهی ندارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تعریف از شیوه نامه را شیوه اجرایی کردن روش‌های اجرایی سرمایه‌گذاری دانست.

وی تاکید کرد: اهداف‌های ارائه شده اهداف سازمان سرمایه‌گذاری است و نه شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری.

فریدون بابایی اقدم نیز با تایید سخنان نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در اینجا ترکیب هیات عالی مشخص و کمیته ارزیابی مطرح شده است.

وی ادامه داد: موضوعیت ندارد که برای شیوه نامه هدف تعیین کنیم.

بهشتی در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته  گفت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر مختص شهرداری نیست و باید زمینه و بستر مشارکت مردمی در بین کل شهروندان فراهم شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: هدف از اجرای این شیوه‌نامه این است که بخش خصوص وارد عرصه شود و برای این امر باید شرایطی فراهم کنیم تا شهروندان ایرانی در داخل کشور سرمایه گذاری کنند.

وی تاکید کرد: اگر اهداف را قبول کنیم طبیعتا شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم شد.

فرج محمد قلیزاده دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: رسالت اصلی شیوه نامه قبول تمامی قوانین است.

وی هدف شیوه نامه را محقق کردن اهداف و ایجاد اعتدال در توزیع خدمات متوازن شهری دانست.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه گفت: اهداف هر امری، مهمترین موضوع در هر زمینه کاری است.

مسعودی ریحان تاکید کرد: اگر اهداف متعالی و صحیح باشد راه رسیدن به نتیجه ممکن و اصولی خواهد بود، در غیر این صورت نتیجه گیری ممکن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در این شیوه نامه اهداف بسیار عالی مد نظر قرار گرفته است، اظهار داشت: در نهایت ایرادات مشخص شده و اگر مواردی باشد کم ‌و اضافه خواهد شد.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار گفت: در مناطق محروم می‌توانیم میزان سهم سرمایه‌گذار را بالا ببریم و در مناطق غیرمحروم این میزان کاهش یابد.

مسعودی‌ریحان افزود: این شیوه نامه برای چکش‌کاری به این صحن ارجاع شده و نتیجه نهایی منوط به تصمیمات جمعی است پس اجازه بدهید جز به جز این شیوه نامه بررسی شود و اشکلات موجود بصورت پیوست حل و فصل شود.

 محمد اشرف نیا نیز در ادامه گفت: با کنکاش و بررسی جز به جز، این شیوه نامه بصورت یک کتاب قطور در می‌آید در صورتی‌که می‌توان با پیوست یک و دو این شیوه نامه را از حالت کلی خارج کنیم.

قلیزاده با اشاره به اینکه ما از فساد رنج می‌بریم،  تاکید کرد: از بدو ورود در جلوی چشم همه اهداف را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: برای هر امری قوانین وجود دارد، پیشنهادم آن است که برای این شیوه نامه ها راهکار ارائه داده شود.

عبدالله تقی‌پور نیز در این خصوص گفت: با این بحث‌ها جان مایه مطلب ادا شد.

وی گفت: می‌خواهیم برخی اختیارات را به کمیته ارزیابی شیوه نامه ارائه دهیم و کلی گویی در بحث شیوه نامه راهکاری برای سازمان سرمایه گذاری نخواهد بود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز خاطر نشان کرد: ما چگونه ویترین سرمایه گذاری شهری  را برای سرمایه‌گذاران مشخص کنم که چه امکاناتی به سرمایه‌گذار می‌دهیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: راهکارها باید مشخص شود و کلی گویی مفهومی ندارد در این صورت مباحث ارایه شده دوباره و دوباره در صحن مطرح خواهد شد.

محمد باقر بهشتی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز ادامه داد: بجای ارایه راه حل مشکلاتی به این شیوه نامه اضافه نکنیم و در صورت نبود این شیوه نامه هم اتفاق خاصی پیش نخواهد آمد.

سعید نیکو خصلت ضمن اشاره به وضعیت سرمایه گذاری در کشور گفت: یشنهادات داده شده خوب بودند. اما ما برای شکستن فضای رعب و وحشت که به دلیل شکست پروژه‌های سرمایه‌گذاری قبلی ایجاد شده بود، این شیوه نامه را طراحی کردیم.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، این قسم طرح ها قبلا در جلسات کارشناسی بررسی می شود و فقط در جلسات رای می دهند. در حالی که ما اکنون کار کارشناسان را انجام می‌دهیم.

وی گفت: در این راستا انتظار داشتیم کمسیون ها برای تحقیق این موضوع فعال شوند که الان هم فعال‌اند.

نیکوخصلت اضافه کرد: طرح نهایی باید به صحن راه یابد تا اعضای شورا آن را تصویب کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ضمن اشاره به سرمایه‌های نمادین شهر تبریز از جمله مرحوم مردانی آذر تصریح کرد: سرمایه‌‌های  نمادین بسیاری در تبریز داریم که باید آنها را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری باید همه جانبه باشد.

قلیزاده در واکنش به پیشنهاد اشرف نیا در خصوص نوشتن پیوست گفت: ما قانون اساسی نمی‌نویسیم که پیوست بزنیم.

اشرف نیا در پاسخ به قلیزاده گفت: در قانون اساسی پیوست نمی‌نویسند، در بودجه و مسائل این چنینی پیوست می نویسند. پیشنهاد می دهم بعد از این همه صحبت نتیجه مشخص گرفته شود.

وی افزود: نظراتمان را بصورت مکتوب ارایه دهیم و این بحث را بیش از این ادامه ندهیم.

در ادامه جلسه اندیش در واکنش به صحبت های بهشتی ابراز کرد: اتفاقا ما باید شیوه‌نامه‌ای را بنویسیم که سرمایه‌گذاران تشویق شوند تا به سمت این شیوه نامه بیایند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم که در این شیوه نامه اگر مقرراتی جهت تسهیل سرمایه گذاری موضوعیت داد، شیوه نامه قطعا تصویب شود.

بهشتی در واکنش به پیشنهاد اعضا در خصوص تشکیل تیمی برای بررسی اهداف شیوه نامه گفت: من اصلا حاضر نیستم حتی یک جلسه هم برای بررسی بیشتر برگزار کنم. کسانی که پیشنهاد اصلاح می‌دهند، خودشان باید حضور داشته و جلسه برگزار کنند.

قلیزاده گفت: ما شهروندان راتشویق می کنیم و می گوییم تخفیف می دهیم تا به پای کار بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: نگرانی ما از سرمایه‌گذاری آن است که مشکل شفاف سازی داریم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: اکثر سرمایه‌گذاری‌هایی که به شهرداری آمده‌اند در مرحله‌ای با مشکل مواجه شده‌اند شیوه نامه ما تدوین آیین نامه اجرایی است.

در پایان بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز به دلیل پایان وقت قانونی جلسه شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه آتی ادامه خواهد داشت.
 

انتهای پیام/60002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول