اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

یکی از فرصت‌های مهم امروز/ «دعای عرفه» تلنگری برای رهایی از دنیای مادی

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت:یکی از فرصت‌های مهم روز عرفه که بسیار مورد تأکید اهل بیت (ع) قرار گرفته، فرصت دعا و نیایش است. در واقع دعای عرفه، یک تلنگر برای رهایی از دنیای مادی است.

یکی از فرصت‌های مهم امروز/ «دعای عرفه» تلنگری برای رهایی از دنیای مادی

حجت‌الاسلام وحید بابادایی معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با بیان اینکه روز عرفه، روزی است که خداوند توبه حضرت آدم (ع) را قبول کرد، بیان داشت: در عظمت روز عرفه و قبولی توبه در آن، همین روایت بس که امام صادق (ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلاَّ أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ»؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، برای او بخششی، (در مواقع دیگر سال) نخواهد بود جز اینکه در عرفه حاضر باشد.

یکی از فرصت‌های مهم روز عرفه

وی با اشاره به رویداد تاریخی روز عرفه افزود: عرفات مکانی است که حضرت آدم (ع) اعتراف به گناه خود کرد و مورد مغفرت خداوند قرار گرفت. به خاطر عرفات نامیده شد.

حجت‌الاسلام بابادایی بیان داشت: یکی از فرصت‌های مهم روز عرفه که بسیار مورد تأکید اهل بیت (ع) قرار گرفته، فرصت دعا و نیایش است. امام سجاد (ع) درباره اهمیت این روز فرموده است: این روز، روزی است که در آن درهای رحمت الهی باز بوده و خداوند عطای خود را بر مردم می‌گستراند و بر همگان تفضل فرموده است، به همین خاطر توبه در آن مقبول و دعا به اجابت خواهد رسید.

ضیافت عام امروز خداوند برای بندگان

وی با بیان اینکه روز عرفه هر چند به عنوان روز عید معروف نیست، اما مانند عید است، ادامه داد: پروردگار در این روز ضیافت عام دارد و بندگان را به ستایش خود فراخوانده و نوید بخشش و آمرزش عمومی و برآورده شدن حاجات را داده است. 

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به دعای روز عرفه امام حسین (ع) در سرزمین عرفات پیش از عزیمت به کربلا تصریح کرد: مناجات روز عرفه فقط مختص امام حسین (ع) نبوده و سایر معصومین نیز در این روز مناجات خاص داشته‌اند. رسول اکرم (ص)، امام سجاد (ع)، امام صادق (ع) و امام رضا (ع) نیز ادعیه‌ای خاص برای روز عرفه بیان شده است.

وی با بیان اینکه دعای عرفه یک دوره درس خداشناسی و درس توحید است، گفت: دعای عرفه، دعای معرفت، دعای خودشناسی و خداشناسی است. این دعا یک تلنگری است که انسان خود را از هر آنچه که او را به دنیا دلبسته کرده است، رها ببخشد و قرب و نزدیکی به خداوند متعال بیندیشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول