اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

طرح تحول سلامت علت مشکلات اقتصادی؛ با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مخالفیم

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان گفت: طرح تحول سلامت سال 93 کلید خورد و به دلایل مختلف کارشناسی نشد و علل مشکلات اقتصادی فعلی در حوزه سلامت است.

طرح تحول سلامت علت مشکلات اقتصادی؛ با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مخالفیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن مصلحی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار با اشاره به بعضی سیاست‌گذاری‌ها غلطی که در حوزه سلامت و بهداشت انجام شده است، اظهار کرد: در همین راستا با طرحی دوفوریتی برای افزایش دو برابری دانشجویان پزشکی مواجه هستیم که معایب زیادی برای آن قابل طرح است، نخستین ضرر خیلی از تصمیمات نابجایی که گرفته می‌شود به مردمی می‌رسد که دغدغه ما هستند.

طرح تحول سلامت علت مشکلات اقتصادی فعلی

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان افزود: طرح تحول سلامت سال 93 کلید خورد و به دلایل مختلف کارشناسی نشد و علل مشکلات اقتصادی فعلی در حوزه سلامت است، برای حدود 160 میلیارد تومان هزینه‌ای که از سال 93 تا سال گذشته شد مشکلاتی آفرید و سازمان‌های بیمه‌گر را با مشکل مواجه کرد، توقعاتی در جامعه ایجاد شد و ساختار معلول را معلول‌تر کرد.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور خاطرنشان کرد: طبیعتاً مشکلات حوزه سلامت ناشی از برنامه‌ریزی‌های سال‌های خیلی قبل بوده و مانند طنابی است که توان خود را از دست داده است، پزشک خانواده و نظام ارجاع باید استقرار پیدا می‌کرد که این اتفاق نیفتاد، برای کلیه برنامه‌های قانون توسعه از قانون سوم توسعه تا الآن هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است، همچنین هیچ برنامه قابل ارائه‌ای در این حوزه از سمت دولت و وزارت بهداشت ندیدیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نظام سلامت چیزی بر عکس نظام ارجاع است، گفت: اگر همین مراحل گام به گم طی می‌شد در جایگاه دیگری بودیم؛ مشکلات از جمله اقتصاد سلامت، مسؤولان، مردم، پزشکان و تداخلات پزشکی ناشی از نپرداختن به یک برنامه اصولی است و این که هرچند وقت یک‌بار فقط مسکن‌هایی ارائه شده است.

مصلحی با تأکید بر اینکه مشکلات از چند دهه پیش ایجاد شده که به دلیل عدم عمل به تکلیف بوده است، مطرح کرد: حوزه بهداشت و درمان در تمام حوزه‌ها سیاست‌گذاری‌های خاص و پیچیده دارد و به این راحتی تصمیم گرفته نمی‌شود، اما در سال‌های اخیر شاهد چنین تصمیم‌گیری‌هایی بوده‌ایم.

لزوم حفظ اعتماد مردم و جامعه پزشکی

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اینکه زیرمیزی و این‌گونه تخلفات به سطح جامعه کشیده نشود زیرا اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی که لازمه درمان خوب است را از بین می‌برد، بیان کرد: یک موضوعی وجود دارد که کلیه مشاغل باید نسبت به نصب سامانه مکانیزه فروش اقدام کنند، البته دولت به آن نپرداخت تا سال 92 که هر سال تعدادی مشاغل اعلام می‌شدند که نسبت به نصب سامانه فروش که معنای آن این است که کلیه درآمدها در سامانه‌ای ثبت شود، اقدام کنند که این کار تا سال 94 این اتفاق افتاد و 30 گروه موظف به این کار بودند اما داروخانه‌ها که زیر آن 30 گروه بودند به این موضوع عمل نکردند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: هجمه‌ها و بی‌اعتمادی‌ها در جامعه باعث شد اواخر سال 97 در کمیسیون تلفیق طرحی مطرح شود که جامعه پزشکی زمانی که مجوز فعالیت می‌گیرند ملزم به نصب سامانه فروش شوند؛ نظام پزشکی و عموم پزشکان نسبت به نصب کارتخوان در محل کار خود اقدام کرده و این کار را پسندیده می‌دانیم و مکرر نسبت به نصب کارتخوان توصیه شده است.

جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی هیچ مشکلی با نصب کارتخوان ندارد

وی با طرح این سؤال که چرا فقط در مورد جامعه پزشکی علیرغم اینکه برای همه مشاغل باید باشد قوانین علی‌حده‌ای تعریف می‌شود، عنوان کرد: با این کار به جای برخورد با افرادی که کارتخوان نصب نکرده‌اند جایگاه پزشکی را عمداً خدشه‌دار می‌کنیم؛ جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی هیچ مشکلی با نصب کارتخوان ندارد و سامانه‌ای هم اعلام شده برای افرادی که ممکن است این کار را انجام ندهند.

مصلحی با بیان اینکه قانون قانون است و از افرادی که قانون را اجرا نمی‌کنند هیچ دفاعی نمی‌کنیم، اذعان کرد: کارتخوان بعضی همکاران 9 رقمی است اما در باکس اداره امور مالیاتی 16 رقمی است که همکاران باید نسبت به تعویض دستگاه خود اقدام کنند.

مخالفت شدید نظام پزشکی با افزایش دو برابری ظرفیت دانشجویان پزشکی

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در واکنش به طرح دوفوریتی افزایش 2 برابری ظرفیت دانشجویان پزشکی عمومی، ابراز کرد: 10 درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی از کشور خارج شده و الزاماً همه افرادی که وارد می‌شوند مهارت کافی را ندارند، اگر مشکل کمبود پزشک است الآن خیلی از پزشکان ما بیکار هستند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با تأکید بر اینکه چرا به جای اجرای نظام ارجاع به دنبال افزایش ورودی دانشگاه‌ها در رشته پزشکی هستیم، تصریح کرد: خروجی این کار افزایش بیکاری، مهاجرت و بالا رفتن خطاهای پزشکی است به دلیل اینکه فارغ‌التحصیلان کم سوادتری را خواهیم داشت، هزینه‌ها بیشتر شده و مشکل هم حل نخواهد شد چراکه امنیت شغلی برای این افراد وجود نخواهد داشت و جای هیچ‌گونه دفاعی ندارد.

وی بر این نکته تأکید کرد که نظام پزشکی به شدت مخالف این طرح است و خاطرنشان کرد: اگر طرح علمی است به جای زیاد کردن امضاهای طرح باید طبق نظر قانون، کمیسیون بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی رفتار شود؛ باید تکلیف خود را مشخص کنیم که با توجه به بودجه خود به دنبال اجرای چه سیستمی هستیم تا به استاندارد جهانی برسیم، باید دید استاندارد کجاست و بعد چه سیستم بهداشت و درمانی وجود دارد همه این‌ها باید در کنار هم گذاشته شود.

مصلحی به این نکته نیز اشاره کرد که این طرح از لحاظ بودجه هم مشکل دارد و اظهار کرد: مشکل کمبود پزشک نیست بلکه مشکل عدم توزیع درست پزشکان است.

عدم اشتغال بالای 10 درصد جامعه پزشکی

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در ادامه به بیان آمار نظام پزشکی کل کشور تا پایان سال 97 پرداخت و گفت: 86 هزار و 200 پزشک عمومی، 48 هزار متخصص و فوق تخصص، 31 هزار و 200 دندانپزشک، 4 هزار و 200 متخصص دندانپزشک، 24 هزار و 400 داروساز، 60 هزار ماما، 6 هزار و 900 فیزیوتراپ، 7 هزار و 900 متخصص تغذیه، 4 هزار و 400 علوم آزمایشگاهی، 3 هزار و 200 شنوایی سنج، 2 هزار و 900 گفتاردرمان، 2 هزار و 600 کاردرمان و 2 هزار و 490 بینایی سنج مدرک دارند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور در ادامه با بیان اینکه در اصفهان مجموعاً 11 هزار و 800 نفر شماره نظام پزشکی دارند، مطرح کرد: 21 هزار نفر جامعه پزشکی استان اصفهان هستند، در کل جامعه پزشکی بالای 10 درصد اشتغال ندارند.

افزایش پزشک عمومی حلال مشکلات نیست

وی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت که این‌ها تبدیل به پزشک عمومی شوند حل‌کننده مشکل نیست چراکه پزشک عمومی وجود دارد اما برای مراحل بعد و تخصص پزشکی و حضور پزشک در مناطق محروم مشکل داریم.

مصلحی با بیان اینکه تبلیغات پزشکی موضوعی است که باید اهالی رسانه در این زمنیه به ما کمک کنند، افزود: طبق قانون، خدمات تشخیصی و درمانی تبلیغ ندارد و فقط اطلاع‌رسانی می‌شود که آن هم آیین‌نامه دارد که چه مطلبی می‌تواند اطلاع‌رسانی شود و از چه پیام‌رسان‌ها و راه‌هایی برای تبلیغ استفاده شود، همه این‌ها در کمیسیونی که در سطح شهرستان، استان و کشور پیش‌بینی شده مطرح می‌شود.

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با اشاره به تدوین آیین‌نامه تبلیغات عنوان کرد: با توجه به فضای مجازی و بالأخص ایسنتاگرام شاهد تبلیغاتی در حوزه پزشکی هستیم که نه تنها خلاف قانون است که منافی اخلاق و عفت نیز هست، مشکل ما فقط غیرقانونی بودن نیست بلکه بعضاً در حد مستهجن هم هستند، در فضای مجازی پیج‌هایی دارند که تصاویری از اعمال زیبایی و قسمت‌هایی از بدن را هم قرار می‌دهند که منافی عفت است.

برخورد شدید با متخلفان تبلیغات پزشکی

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور تأکید کرد: شورای عالی نظام پزشکی و رئیس کل سازمان پزشکی قانونی در این مورد ورود کرده و لایحه تشدید مجازات این گروه را به کمیسیون انتظامی داده است و در همین چند روز آینده تشدید مجازات ابلاغ خواهد شد، در حال حاضر شدت مجازات در این خصوص متناسب با خدشه‌ای که به جامعه وارد می‌کنند، نیست.

وی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی با این افراد متخلف در حوزه تبلیغات برخورد خواهد کرد و مجازات این کار متناسب با آن کار و بعضاً شدیدترین مجازات خواهد شد که به آن‌ها ابلاغ شده است که چنان‌چه به سرعت رفع نکنند به هیأت‌های انتظامی ابلاغ خواهد شد، چون وظایف مصرح سازمان نظام پزشکی است خیلی سریع رسیدگی خواهد شد، قانون فرقی بین صدا و سیما و کانال‌های تلگرامی قائل نشده است.

انتهای پیام/63088/م20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول