اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روستای وردشت ثبت ملی صنایع‌دستی کشور شد

سرپرست میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری سمیرم گفت: هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی همچنین دارای 2 نشان درجه هنری در رشته بافته‌های داری و یک درجه هنری در رشته گلیم‌بافی است.

روستای وردشت ثبت ملی صنایع‌دستی  کشور شد

سعید سلیمانیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار داشت: روستای مهر گرد به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در سطح کشور از سوی سازمان  میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزیده شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمیرم افزود: مهرگرد از روستاهای زیبای بخش وردشت شهرستان سمیرم استان اصفهان است که در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی است، شرایط اقلیمی، معماری و بافت کالبدی روستا، وجود مناظر بکر یا رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان و از همه مهم‌تر حضور مردمانی سخت‌کوش و مهمان‌نواز از ایل بزرگ قشقایی اهمیت این روستا را دوچندان کرده است.

وی تصریح کرد: روستای مهر گرد از روستاهای منحصربه‌فرد شهرستان در حوزه تولیدات صنایع‌دستی در رشته بافته‌های داری است و بافت‌هایی که با دستان توانمند خوش‌ذوق هنرمندان این خطه تولید می‌شود در نوع خود بی‌نظیر است و گلیم جاجیم، گبه، مفرش و رند از صنایع‌دستی شناخته‌شده این منطقه و این روستا است.

سلیمانیان بیان کرد: شاخصه‌هایی نظیر 8 نوع تکنیک بافت کیفیت و کمیت، تعداد هنرمندان، تعداد کارگاه‌های تولیدی باعث شده نگاه به تولیدات صنایع‌دستی در این روستا متفاوت از گذشته شده و در راستای رونق بخشیدن، ایجاد اشتغال و درآمد و افزایش تولیدات و فراهم آوردن بازارهایی جهت فروش محصولات رونق بیشتری بگیرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد بیش از 275 نفر در کارگاه‌های بافته‌های داری به‌صورت انفرادی و کارگاهی مشغول فعالیت هستند و فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این روستا دارای 4 نشان بین‌المللی و 28 نشان ملی صنایع‌دستی می‌باشند.

وی گفت: این روستا دارای هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی همچنین دارای 2 نشان درجه هنری در رشته بافته‌های داری و یک درجه هنری در رشته گلیم‌بافی است همچنین هنرمندانی که رنگ  نخ‌هایی که در بافته‌های خود بکار می‌برند طبیعی و طرح‌های آن‌ها برگرفته از طبیعت و فرهنگ و نقش‌مایه‌های اصیل قشقایی است.

سلیمانیان با اشاره به مقدمات ثبت این روستا به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در رشته بافته‌های داری گفت: بیش از 2 سال گذشته پیگیری‌های مستمر به نتیجه نشست و آنچه امروز می‌توان در خصوص اهمیت این اتفاق مهم به آن اشاره کرد فعالیت چشمگیر ساکنان روستا و باور هنرمندان و چهره‌های جوان و پشتکار آن‌ها در این حوزه بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم  خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت‌های انجام‌گرفته در طولانی‌مدت تلاش‌ها برای رسیدن به استانداردهای موردنظر خصوصاً تعداد هنرمندان تعداد کارگاه‌های تولیدی، استفاده از مصالح طبیعی و طرح‌های اصیل و احیا بافت‌های سنتی، همچنین فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز، انگیزه هنرمندان روستا به حدی رسیده که تعداد 10 اثر از بافته‌شان را برای دریافت نشان بین‌المللی ونشان مرغوبیت صنایع‌دستی 98 داوطلب  شده‌اند.

انتهای پیام/63111/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول