اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن: درز اطلاعات دیپلمات‌ آمریکا در هنگ‌کنگ، اقدامی خطرناک است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر در انتقاد از انتشار جزئیات دیدار دیپلمات آمریکایی با معترضان هنگ‌کنگی، این اقدام را «خطرناک» خواند و پکن را به نقض تعهدات دیپلماتیک متهم کرده است.

واشنگتن: درز اطلاعات دیپلمات‌ آمریکا در هنگ‌کنگ، اقدامی خطرناک است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌ها بین پکن با واشنگتن و لندن بر سر اعتراضات هنگ‌کنگ ادامه دارد، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد امروز شنبه در سه پیام توییتری بار دیگر از انتشار جزئیات دیدار دیپلمات آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ با معترضان از سوی رسانه‌های چینی به شدت انتقاد کرده است.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیام اول خود نوشت: «گزارش‌های رسانه‌های رسمی چین درباره دیپلماتمان در هنک‌کنگ از اقدامی غیرمسئولانه فراتر رفته و به اقدامی خطرناک تبدیل شده است. این اقدامات باید متوقف شوند. مقام‌های چین به خوبی اطلاع دارند که اعضای هیات کنسول اکردیته ما مانند همه دیپلمات‌های دیگر کشورها، فقط داشتند کارشان را انجام می‌دادند».

این مقام آمریکایی در توییت دوم مدعی شد: «دیپلمات‌های خارجی از قبیل دیپلمات‌های چینی در ایالات متحده، از دسترسی آزاد به همه عناصر سیاست، جامعه مدنی، آکادمیک و تجارت در آمریکا برخوردار هستند».

وی در توییت آخرش افزود: «چین سابقه‌ای طولانی در نقض تعهداتش دارد. طبق کنوانسیون وین که چین هم عضو آن است، این وظیفه آنها است که با دیپلمات‌ها و ماموران کنسولی ما با احترام رفتار کرده و همه تدابیر را برای جلوگیری از هر حمله‌ای به شخص آنها، آزادی و شان‌شان اتخاذ کند».

این مقام آمریکایی پیش از این در جمع خبرنگاران با لحنی تند خطاب به چین درباره این موضوع گفته بود: «من فکر نمی‌کنم که درز اطلاعات محرمانه یک دیپلمات آمریکایی، تصاویر و نام فرزندانش یک اعتراض رسمی باشد و این کاری است که یک رژیم یاغی آن را انجام می‌دهد و این به گونه‌ای نمی‌باشد که یک ملت مسئولیت‌پذیر رفتار می‌کند».

پیشتر روزنامه‌های هنگ‌کنگی عکسی از یک دیپلمات آمریکایی با نام «جولی ایدی» منتشر کردند که در یک هتل با رهبران دانشجویی هنک‌کنگ دیدار کرده است. بعد از انتشار این عکس، چین نماینده کنسولگری آمریکا در هنگ‌کنگ را احضار کرد و درباره ارتباط این دیپلمات آمریکایی با رهبران اعتراضات هنگ‌کنگ توضیح خواست.

 چین پیش از این بارها به آمریکا و انگلیس درباره دخالت در اعتراضات هنگ کنگ و دیدار با سران معترضان هنگ‌کنگی اعتراض کرده است.

برافراشته‌شدن پرچم انگلیس و آمریکا در اعتراضات هنگ کنگ سبب شد که وزیر امور خارجه چین اعلام کند که ناآرامی‌ها در این جزیره منشاء خارجی دارد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول