اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همگرایی اوراسیایی اولویت سیاست خارجی قرقیزستان است

نخست وزیر قرقیزستان در نشست نخست‌وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: این اتحادیه به یک سازمان موفق در زمینه همگرایی منطقه‌ای تبدیل شده است.

همگرایی اوراسیایی اولویت سیاست خارجی قرقیزستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، نشست نخست وزیران کشورهای عضو اتحادیه اقتصاید اوراسیا در شهر «چالپان اتای» قرقیزستان برگزار شد.

در ابتدا نشست نخست وزیران قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان پشت‌ درهای بسته برگزر و پس از آن نشست با حضور خبرنگاران برپا شد.

«محمد قالی عبدالقاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان اظهار داشت: همگرایی اوراسیایی همچنان اولویت سیاست خارجی قرقیزستان است و از زمان پیوستن به این سازمان، «بیشکک» نتایج مثبت زیادی در حوزه تجاری- اقتصادی و اجتماعی کسب کرده است.

نخست وزیر قرقیزستان تصریح کرد: نمایندگان حوزه کسب و کار قرقیزستان فرصت‌های جدی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی پیدا کرده و زیرساخت‌ها در بخش گمرک تقویت شده است.

عبدالقاضی اف گفت: می‌توان گفت اتحادیه اقتصادی اوراسیا به یک سازمان‌ موفق در زمینه همگرایی منطقه‌ای تبدیل شده و طی پنج سال گذشته تمام کشورهای عضو اتحادیه تأثیرات مثبت را دیدند.

وی افزود: در سال‌های اول کشورهای عضو اتحادیه اولویت‌های خود را تعیین کردند ولی امروز ما به تقویت ظرفیت‌های اتحادیه در عرصه بین‌الملل پرداختیم. در این زمینه توافقنامه‌ برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ویتنام، ایران و چین به امضا رسید و مذاکره با سینگاپور، هند، مصر، صربستان و غیره ادامه دارد.

این مقام قرقیز تصریح کرد: بر اساس نتایج 5 ماه نخست سال 2019 مبادلات تجاری قرقیزستان با اعضای اتحادیه در مقایسه با سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: همگرایی در بازارهای کالا، خدمات، سرمایه و کار یکی از اهداف اصلی اتحادیه است و ما باید برای حذف موانع برای رسیدن به این مقصد تلاش کنیم.

عبدالقاضی اف ادامه داد: متأسفانه هنوز موانع برای توسعه پروسه‌های همگرایی وجود دارد و در این خصوص باید اختیارات کمیسیون اقتصادی اوراسیا افزایش شود تا مقامات به راحتی مسائل موجود را حل کنند.

وی تصریح کرد: در قالب نشست پشت درهای بسته نخست وزیران اتحادیه مسائل مربوط به تعرفه‌های گمرکی، مدیریت برخی کالاها در بازار واحد، مشکلات همگرایی در بازارهای مالی و غیره را به طور گسترده بررسی کردند.

در ادامه جلسه نخست وزیران قزاقستان، روسیه، ارمنستان و بلاروس سخنرانی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول