اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

شرایط لازم برای انقلاب در قرقیزستان وجود ندارد

کارشناس سیاسی قرقیز گفت: شرایط لازم برای وقوع انقلاب در قرقیزستان وجود ندارد و رئیس جمهور سابق نیز از حمایت مردم برخوردار نیست.

شرایط لازم برای انقلاب در قرقیزستان وجود ندارد

«عادل عثمان‌اف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به درگیری‌های اخیر در روستای «کایتاش» واقع در نزدیکی شهر «بیشکک» اظهار داشت: شرایط لازم برای وقوع انقلاب در قرقیزستان وجود ندارد و «الماس‌بیک آتامبایف» از حمایت احزاب پارلمانی، قدرت‌های سیاسی و مردم استان‌های مختلف برخوردار نیست.

عثمان‌اف ادامه داد: با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی موجود بحران جدی سیاسی در قرقیزستان وجود ندارد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: در واقع مبارزه تنها در فضای رسانه‌ای و به شکل «جنگ ترکیبی» صورت می‌گیرد زیرا طرفداران آتامبایف به طور کامل از ظرفیت‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

وی افزود: درگیری‌ها در روستای کایتاش منطقی است و نباید منافع شخصی برخی سیاستمداران بالاتر از منافع ملی کشور باشد. قرقیزستان نیازمند ثبات سیاسی است و معمولا پس از انقلاب‌ کشور ثبات خود را از دست می‌دهد و ما 2 بار آن را تجربه کردیم.

عثمان‌اف تصریح کرد: بنابراین باید گفت که فرصت‌های جدی برای انقلاب وجود ندارد و تنها از طریق فضای اطلاعاتی برای ایجاد هرج و مرج تلاش می‌شود.

این کارشناس اظهار داشت: متأسفانه اخبار در خصوص کشته شدن سربازان و مجروح شدن شهروندان قرقیزستان از خروج این درگیری‌ها از چارچوب قانونی خبر می‌دهند.

وی گفت: رؤسای جمهور باید الگو باشند زیرا هنگام ریاست آنان ساختارهای دولتی مدیریت می‌شده و باید برای حل مسائل از ابزارهای قانونی مانند همکاری با نهادهای دولتی استفاده شود.

این کارشناس تصریح کرد: علاوه بر این حق انجام عملیات جدی تنها با نهادهای امنیتی کشور است و دیگر قدرت‌ها نباید از سلاح استفاده کنند بنابراین نتایج تحولات در کایتاش از خارج شدن طرفداران آتامبایف از چارچوب قانونی خبر می‌دهد.

عثمان‌اف خاطر نشان کرد: طبق قوانین باید تحولات توسط نهادهای دولتی ارزیابی شود و یک تصمیم رسمی صادر گردد و نشست فوق العاده شورای امنیت و پارلمان همین هدف را داشت.

کارشناس قرقیز تصریح کرد: روسیه، چین و دیگر کشورهای همسایه قرقیزستان بر حفظ ثبات تأکید می‌کنند و ما هم باید برای تأمین امنیت ملی تلاش کنیم زیرا بی‌ثباتی فرصت بسیار عالی برای قدرت‌های ثالث است و از این وضعیت سود می‌برند.

این کارشناس تصریح کرد: شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی و طرفداران آتامبایف به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید زیرا سربازان کشته و مجروح شد و اقدامات آنان از مرزهای قانونی خارج شده و حمایت مردم را نیز ندارند.

وی در پایان گفت: شایعات درباره فعالیت نمایندگان سازمان‌های افراطی با استفاده از فرصت بی اساسی است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول