اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

لبخند تلخ پسته بر درخت بی‌تدبیری/ پسته دامغان را به ‌نام «دُبی» می‌فروشند!

در حالی که برخی باغداران دامغانی از نبود فضای مناسب نگهداری و بازار فروش پسته گلایه‌ دارند و می‌گویند سرمایه‌‌شان در حال نابودی است، مسؤولان مدعی هستند مشتری پسته دامغان پشت درهای باغ ایستاده است و محصول روی دست باغداران نمی‌ماند.

لبخند تلخ پسته بر درخت بی‌تدبیری/ پسته دامغان را به ‌نام «دُبی» می‌فروشند!

خبرگزاری فارس سمنان- معصومه رشیدی: مشکلات بخش کشاورزی در استان سمنان یک چندضلعی است که می‌توان بخشی از آن را از زبان باغداران و کشاورزان شنید؛ آنهایی که با طرح مشکلات و دست‌اندازهای پیش رویشان در حوزه‌های کم‌آبی، بیمه و ...، خواستار توجه به جهادگران در عرصه تولید ملی هستند.

بیمه، نبود صنایع تبدیلی، نبود امنیت در بازار فروش و آینده مبهم سرنوشت تولیدات، همه و همه یک جورچین سردرگمی و بلاتکلیفی پیش روی کشاورزان و باغداران گذاشته است و همه از خالی شدن روستاها و سرریز شدن به شهرها حرف می‌زنند.

برخی خواسته یا ناخواسته به بدن نیمه‌جان کشاورزی با سم‌های بی‌تدبیری و عدم نظارت‌ها و حمایت‌های درست، کامل و جامع آسیب زده‌اند؛ عدم توجه به تقسیم‌بندی آب به نقل از کشاورزان و باغداران یکی از کم‌کاری‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در این رابطه است.

بیمه ‌جای حمایت، کشاورز را مقصر می‌داند

حسن ترابی، کشاورز روستای صلح‌آباد از دهستان قهاب رستاق دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: مشکل اصلی ما، آب است و با کمبود آب کشاورزی به شکل جدی مواجه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات باغداران و کشاورزان استان سمنان چند بخش دارد، تصریح کرد: بخش دوم مشکلات ما، بیمه است؛ وقتی خودرو را بیمه می‌کنند، به‌راحتی خسارت می‌دهند؛ اما کشاورزی در زمینه بیمه هیچ تضمینی ندارد.

این کشاورز ادامه داد: الآن چهار یا پنج سال است که باغ را بیمه نمی‌کنم؛ زیرا فایده ندارد. پول دادیم و باغ را بیمه کردیم؛ کارشناسان بیمه آمدند و کشاورز را مقصر شناختند.

او می‌گوید: بیمه‌ای‌ها به بهانه دیر کود دادن و زود آب دادن مواردی را مطرح کردند و درنهایت هم چیزی به ما ندادند. کشاورزان الآن بیشترین ضربه را از این ناحیه می‌خورند.

ترابی با اشاره به اینکه تمام مردم را وادار به ایجاد باغ پسته کرده‌اند، اضافه کرد: هیچ تضمینی برای خرید و فروش پسته نیست و مسؤولان امر، باغداران را رها کرده‌اند.

پسته اکثر باغداران روی دستشان مانده

این کشاورز صلح‌آبادی با بیان اینکه پسته اکثر باغداران روی دستشان مانده، تصریح کرد: بیشتر محصولات در حال کرم افتادن است و سردخانه‌ای نداریم تا محصولاتمان را در فضای مناسب نگهداری کنیم و دزدی پسته صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی در استان سمنان برنامه‌ای برای فروش پسته تدوین نکرده است، اضافه کرد: در همین منطقه، یک‌هزار هکتار گندم در سال 1364 کشت می‌کردیم و الآن مساحت این اراضی به 50 تا 60 هکتار هم نمی‌رسد و اکثراً به باغات پسته تبدیل شده است.

ترابی با اشاره به اینکه دولت مانند خرید تضمینی چای خرید تضمینی پسته داشته باشد، بیان کرد: این محصول در بخش صادرات غیرنفتی می‌تواند ارزش‌افزوده به همراه بیاورد.

وی با بیان اینکه امسال پسته خیلی زیاد است، اضافه کرد: به خاطر نبود فضای مناسب بازار فروش، 20 تن پسته در پارکینگ خانه دارم؛ انبار و تشکیلاتی برای نگهداری این سرمایه‌ام ندارم و محصول و سرمایه‌ ما در حال نابودی است و کسی نیست به فریادمان برسد.

این کشاورز با تأکید بر اینکه امثال من ده‌ها باغدار هستند که به این شکل محصول روی دستشان مانده است، افزود: کسی جوابگوی باغدار نیست؛ الآن کل منطقه زیر کشت پسته است و اگر نتوانیم پسته تر بفروشیم یا آن را خشک کنیم، این محصول را چه کار باید کرد؟؛ همه انبار ندارند و محصولات در آستانه از بین رفتن است.

کشاورزان را از بلاتکلیفی خارج کنید

این کشاورز صلح‌آبادی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید تکلیف کشاورزان و باغداران را معلوم کنند، اضافه کرد: کشاورزان الآن بلاتکلیف مانده‌اند و از شهریورماه باید سهمیه آب را تحویل کشاورز دهند.

او خاطرنشان کرد: بارها اداره آب پمپ چاه‌ها را قطع کرده و با مشکلات جدی در این زمینه مواجه هستیم.

50 درصد پسته باغ‌های روستای فرات ریخته است

قاسم‌علی مطلبی، باغدار روستای فرات شهرستان دامغان نیز به فارس گفت: کشاورزان این منطقه مانند سایر نواحی استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه هستند. کشاورزان از کاشت صیفی‌جات به خاطر این معضل به باغداری پسته روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال پسته وجود دارد؛ اما آفت به آن زده و ریشه همه را خراب کرده است، ادامه داد: 98 درصد اراضی این منطقه زیر کشت پسته است و کشت دیگری وجود ندارد.

این باغدار با تأکید بر اینکه 50 درصد پسته باغ‌های این منطقه ریخته است، تصریح کرد: درختان خیلی آفت ندارند؛ اما درصد بالایی از پسته‌ها ریخته است.

مطلبی با اشاره به اینکه انتظار ما از جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و دستگاه‌های ذی‌ربط با حوزه کشاورزی زیاد است، اضافه کرد: هیچ‌گونه فعالیتی در این بخش از جهاد کشاورزی نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه با این وضع پسته گران می‌شود، ادامه داد: هر محصولی بیشتر باشد، ارزان‌تر و هر چقدر کم باشد، در بازار گران‌تر است و پسته هم از این قاعده مستثنی نیست.

این باغدار روستای فرات با تأکید بر اینکه نیاز به حمایت‌های جدی و عملی مسؤولان از باغداران داریم، خاطرنشان کرد: حمایت‌ها در حد حرف نباشد.

پسته دامغان را به اسم دبی صادر می‌کنند

علی اصغری، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار سمنان نیز در واکنش به وضع پسته در بازار میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: استان سمنان اراضی زیادی زیر کشت پسته دارد که ظرفیت خوبی به شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار سمنان با اشاره به اینکه در سال 1397 عمده پسته دامغان و سایر مناطق استان سمنان صادر شد، تصریح کرد: صادرات عامل گرانی قیمت پسته بود.

اصغری اضافه کرد: خریدارانی از دبی با خرید پسته دامغان به اسم پسته دبی، این محصول را به کشورهای مختلف فروختند.

وی با بیان اینکه پسته تازه هنوز به بازار نیامده است، اظهار کرد: پسته خشک هم با قیمت 250 تا 280 هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت پسته با کیفیت ضعیف، 150 تا 160 هزار تومان است.

وجود حدود 18 هزار هکتار باغ پسته در دامغان

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: قیمت پسته الآن به کیلویی 150 هزار تومان رسیده است و با توجه به هزینه ارز و صادرات، طبیعتاً این افزایش قیمت رضایت‌مندی برای باغداران و کشاورزان به وجود آورده است.

ابوالفضل حسن‌بیگی ادامه داد: در گذشته کشاورزی در دامغان در بخش کاشت گندم، جو و صیفی‌جات بود و در حال حاضر، حدود 18 هزار هکتار باغ پسته در این شهرستان وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه این حجم باغ پسته باعث شده تا نسبت به صرفه‌جویی آب کشاورزی اقدامات خوبی انجام شود، افزود: تأمین آب کشاورزی و استفاده بهینه از آن باید صورت گیرد.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس با اشاره به اینکه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادیم تا بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان اعتبار برای وام ارزان‌قیمت به توسعه روستاها اختصاص یابد، بیان کرد: یکی از مراکزی که سود بالایی در حوزه کشاورزی دارد، گلخانه است و در هر هکتار به‌طور میانگین در سال یک میلیارد تومان سود می‌کنند و یک‌ششم آب مصرفی کشاورزی در گلخانه‌ها استفاده می‌شود و صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کسی که یک هکتار زمین باغ پسته دارد، اگر گلخانه بزند، می‌تواند 6 هکتار زمین گلخانه داشته باشد، اضافه کرد: توصیه ما این است که کشاورزان حتماً این کار را انجام دهند.

90 درصد پسته دامغان صادر می‌شود

حسن‌بیگی با تأکید بر اینکه 90 درصد پسته دامغان صادر می‌شود، تصریح کرد: مشتری پسته دامغان پشت درهای باغ ایستاده است و از طرفی هم ما در مسیر تهران- مشهد هستیم و سالانه میلیون‌ها نفر زائر به مشهد سفر می‌کنند و در مجموع خریدار این پسته هستند.

وی با اشاره به اینکه دنبال حذف دلالی و گسیل درآمد ناشی از فروش پسته به سمت باغداران و کشاورزان هستیم، اضافه کرد: برخی شهرها پسته خود را به نام پسته دامغان می‌فروشند و این موضوع به دامغانی‌ها ضربه می‌زند.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت خود را از کشاورزان ادامه می‌دهیم و تذکر لازم به فرمانداری و جهاد کشاورزی داده شد تا بازار پسته دامغان مشخص شود، تصریح کرد: در مجموع پسته دامغان روی دست مردم نمی‌ماند و به‌سرعت آن را می‌برند و پسته فندقی و عباسعلی دامغان در مصارف گز اصفهان و سوهان قم به کار می‌رود.

حسن‌بیگی با تأکید بر اینکه برخی مواقع پسته‌های مرجوعی را به‌عنوان پسته دامغان گوشه خیابان‌ها می‌فروشند، افزود: مشتری‌ها از این نوع کارها همیشه ناراضی هستند.

دست کشاورز را بگیرید

به گزارش فارس؛ مشکلات بیمه، نبود تسهیلات مناسب و ارزان، کم‌آبی و عدم تضمین بازار فروش آفتی بر فضای کشاورزی نه‌تنها استان سمنان بلکه کشور است.

امروز باید ‌جای تقویت دلال‌بازی‌ها، با اقدامات مناسب مانند خرید تضمینی دست کشاورز را بگیریم و دولت با حمایت، دست کشاورز را بفشارد.

البته اقداماتی صورت گرفته است، اما حجم بالای واردات و رهاسازی واردات و صادرات به حال خود، این حمایت‌ها را کم‌رنگ کرده است.

انتهای پیام/75035/س/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول