اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نخستین نشست برنامه‌ریزی راهبردی ازبکستان و ترکیه برگزار شد

نخستین نشست گروه برنامه‌ریزی راهبردی مشترک به ریاست «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا برگزار شد.

نخستین نشست برنامه‌ریزی راهبردی ازبکستان و ترکیه برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند،  نخستین نشست گروه برنامه‌ریزی راهبردی مشترک به ریاست «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا برگزار شد.

وزرای امور خارجه در این نشست روند اجرای توافقات بین «شوکت یرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، چشم انداز توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، گردشگری، فرهنگی و انسانی و دیگر حوزه‌ها در چارچوب تمهیدات برای نخستین نشست قریب الوقوع شورای عالی همکاری راهبردی در شهر آنکارا را بررسی کردند.

وزرای امور خارجه همچنین بر تشدید گفتوگوهای ازبکستان و ترکیه در سطوح و قالب‌های مختلف، نتایج پرثمر نشست کمیسیون مشترک بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی در روزهای 22 و 23 جولای در آنکارا تاکید کردند.

علاوه بر این در این دیدار تاکید شد که روابط اقتصادی و سرمایه گذاری در همکاری‌های متقابل ازبکستان و ترکیه از جایگاه مهمی برخوردار است.

وزرای امور خارجه بر علاقمندی طرفین برای ادامه همکاری‌های سیاسی- دیپلماسی در قالب دوجانبه، گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان‌های بین المللی تاکید کردند.

روسای هیئت‌ها همچنین توسعه بیش از پیش روابط فرهنگی و انسانی را نیز بررسی کردند.

طرف ازبکی از ترکیه برای حضور در دوازدهمین جشنواره بین المللی موسیقی «ترانه‌های شرق» در شهر «سمرقند» و نخستین جشنواره بین المللی صنعتگران صنایع دستی در شهر «خوقند» دعوت کرد.

همچنین تقویت تماس‌ها بین موسسات علمی و آموزشی 2 کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین در پایان گفت‌وگوها در مورد برگزاری دومین نشست گروه برنامه ریزی راهبردی تحت ریاست وزارت‌خانه‌های امور خارجه 2 کشور در سال 2020 میلادی در شهر «تاشکند» به توافق رسیدند.

پس از پایان نشست کامل‌اف و چاووش‌اوغلو برنامه همکاری‌های متقابل بین وزارتخانه‌های امور خارجه ازبکستان و ترکیه برای سال‌های 2020 و 2021 میلادی درباره برگزاری منظم رایزنی‌ها بین وزارتخانه‌های 2 کشور درباره تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری، انرژی، حمل و نقل، امنیت، آموزش و همچنین همکاری در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را امضا کردند.

در سال 2018 میلادی مبادلات بازرگانی بین 2 کشور با 40.5 درصد افزایش در سطح 2 میلیارد و 172 میلیون دلار قرار گرفت.

در 6 ماه گذشته سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی در سطح یک میلیارد و 142 میلیون و 700 هزار دلار قرار گرفت که از شاخص‌های مدت مشابه سال 2018 میلادی 22 درصد بیشتر است.

تعداد شرکت‌های مشترک با حضور سرمایه گذاری سرمایه گذاران ترکیه با 50 درصد افزایش به یک هزار و 81 عدد رسید. 

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود.

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول