اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

54 درصد اهداکنندگان خون خراسان‌ رضوی مستمر هستند/ سهم 6 درصدی زنان در اهدای‌خون

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه زنان تنها 6 درصد اهداکنندگان خون استان را تشکیل می دهند، گفت: 54 درصد اهداکنندگان خون در خراسان‌ رضوی، اهداکننده مستمر هستند.

54 درصد اهداکنندگان خون خراسان‌ رضوی مستمر هستند/ سهم 6 درصدی زنان در اهدای‌خون

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، سید حمیدرضا اسلامی در حاشیه جلسه بررسی وضعیت ساختمان جدیدالاحداث مرکز اهدای‌خون کاشمر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مرکز خونگیری کاشمر در حال حاضر هنوز به پایگاه ارتقا نیافته است، گفت: اگرچه این مرکز از مدت‌ها قبل فعالیت دارد اما از استانداردهای خوبی برخوردار نیست.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع استانداردسازی در مراکز و پایگاه‌های اهدای خون، افزود: در این راستا خودمان را متعهد می‌دانیم، چرا که خونی که از یک فرد گرفته و به‌فرد دیگری تزریق می‌شود باید حتما از شرایط فنی و استانداردهای لازم برخوردار باشد.

وی با ابراز تأسف از اینکه  مرکز اهدای خون کاشمر به‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم به‌شدت در این زمینه مشکل داشت، یادآور شد: خوشبختانه با تلاش مجموعه خیرین شهرستان فضای ساختمانی جدیدی جهت این مهم بنا شده است، به‌طوری که استانداردها در این مرکز ارتقا یافته است.

اسلامی با بیان اینکه با بهره‌برداری از ساختمان جدید این مرکز در واقع شرایط ارتقای آن به پایگاه فراهم شده است، بیان کرد: صدور مجوز ارتقای مرکز به پایگاه در حوزه اختیارات استان نیست، بلکه تهران بر اساس استانداردهای بین‌المللی این مجوز را صادر می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایراد و نواقصی که توسط همکاران ما در واحد فنی گرفته می‌شود در واقع مواردی است که تضمین‌کننده سلامت فردی است که قرار است از خون استفاده کند، ادامه داد: فضای جدیدی که به‌همت خیرین کاشمر احداث شده به‌هیچ عنوان با شرایط و فضای قبلی که مرکز فعالیت می‌کرد قابل مقایسه نیست و امیدواریم با دریافت نقشه‌های ساختمان که مورد تایید دفتر فنی تهران است، بتوانیم در خصوص معتبرسازی آن اقدام کنیم.

وی با اشاره به فعال بودن 11 پایگاه و 2 مرکز اهدای خون در سطح استان یادآور شد: علاوه بر فعال بودن 6 پایگاه در نقاط مختلف شهر مشهد و 5 پایگاه در شهرستان‌های قوچان، تربت حیدریه، گناباد، سبزوار و نیشابور، 2 مرکز در شهرستان‌های تربت جام و کاشمر در زمینه اهدای خون فعالیت می‌کنند.

اسلامی میزان خون‌گیری، استقبال از خون، تعداد جمعیت و سایر موارد فنی و استاندارد را از شرایط ارتقای یک مرکز اهدای خون به پایگاه انتقال خون عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که خیرین کاشمری در زمینه احداث ساختمان انجام دادند و استقبالی که در حوزه اهدای خون در این شهرستان وجود دارد شاهد ارتقای این مرکز باشیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 195 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون در استان مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد 44 هزار نفر معاف شدند و از حدود 151 هزار نفر خونگیری انجام شده است، به‌طوری که خراسان رضوی سال گذشته با تولید بیش از 366 هزار کیسه خون و فرآورده در بین 31 استان کشور بعد از تهران و فارس رتبه سوم را به‌خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: از مجموع مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌ها و مراکز اهدای خون در خراسان رضوی 88 هزار نفر اهداکننده مستمر خون هستند که 54 درصد اهداکنندگان استان را شامل می‌شوند.

اسلامی با تقدیر از همراهی و کمک رسانه‌ها و مطبوعات در حوزه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیان کرد: هر زمانی که در بحث خون با مشکل کمبود مواجه شدیم با اطلاع‌رسانی انجام شده از سوی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها شاهد مراجعه تعداد زیادی از هم استانی‌ها برای اهدای خون شده‌ایم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: به‌سبب یک باور اجتماعی اشتباهی که در جامعه ما وجود دارد، فکر می‌کنند زنان کم خون هستند و این در حالی است که همه بانوان کم خون نیستند و نسبت کم‌خونی در بانوان هیچ رابطه مستقیمی با اهدای خون ندارد.

وی با تأکید بر اینکه تنها 6 درصد اهداکنندگان خون در استان را بانوان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: این نسبت که تقریبا در سطح کشور نیز یکسان است بسیار پایین است که امیدواریم با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بتوانیم موضوع اهدای خون را در قشر بانوان نهادینه کنیم تا شاهد افزایش اهدای خون از سوی این قشر جامعه نیز باشیم.

اسلامی با انتقاد از اینکه تجهیزات و امکانات انتقال خون متناسب با افزایش مجموعه‌های بهداشت و درمان در سطح استان رشد نداشته است، خاطرنشان کرد: در حالی که فعالیت مجموعه بهداشت و درمان در سطح استان به 5 دانشگاه تبدیل شده اما مجموعه انتقال خون استان به‌صورت متمرکز تمامی این دانشگاه‌ها را پوشش می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه در چند سال اخیر بیش از 5 هزار تخت بیمارستانی به‌مجموعه استان افزوده شده است، اظهار کرد: بودجه  انتقال خون استان نه تنها در طی این سال‌ها اضافه نشده، بلکه برای نیروهایی که بازنشسته شدند نیروی جدید و جایگزین به‌کارگیری نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 بیمارستان استان را تنها با 250 نفر پرسنل پوشش می‌دهیم، بیان کرد: امکانات ما در مقایسه با رشد فضاهای بهداشتی و درمانی استان بسیار پایین است و ناچاریم از ظرفیت نیروی موجود به‌صورت دو یا سه شیفته استفاده کنیم و این باعث می‌شود که به‌شدت به‌لحاظ پرسنل و بودجه در بحران باشیم.

اسلامی با بیان اینکه بودجه سازمان انتقال خون هیچ تناسبی با میزان فعالیت آن ندارد، افزود: در طی سه سال گذشته با اخذ تأییدیه وزارت بهداشت و درمان آلمان موفق به ارسال پلاسما به این کشور شدیم، به‌طوری که طی این مدت بیش از 140 هزار کیسه پلاسما ارسال کردیم و در قبال آن نیز داروهای بیماران تالاسمی، هموفیلی و داروهایی که برای سی سی یو، آی سی یو و سایر بخش ها لازم است با قیمت پایین‌تر و پلاسمای ایرانی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارد کردیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با تأکید بر اینکه به نسبت توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی استان به‌شدت با کمبود مواجه هستیم، یادآور شد: حداقل در مشهد 4 پایگاه و در سایر نقاط دیگر استان 4 پایگاه مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به‌دلیل کمبود بودجه از دو واحد سیار برای جمع‌آوری خون اهدایی استفاده می‌کنیم، ادامه داد: در حال حاضر ارتقا از یک فضای غیراستاندارد به یک فضای کاملا استاندارد و در قدم بعدی نیز احداث مرکز جامعه اهدای خون و در ادامه با مجوز تهران موضوع فرآورده‌گیری را آغاز می‌کنیم و این در توسعه بهداشت و درمان منطقه یک اقدام زیربنایی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه ساختمان انتقال خون مرکز استان باگذشت 10 سال تنها 30 درصدی پیشرفت فیزیکی داشته است، از همت و تلاش خیرین کاشمری در خصوص احداث بنای ساختمان مرکز انتقال خون تقدیر کرد و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی پایگاه انتقال خون کاشمر بستری در منطقه فراهم خواهد شد تا از این طریق نیاز بیمارستان‌های منطقه نیز تأمین شود.

ارتقای مرکز اهدای خون کاشمر به پایگاه یکی از خواسته‌ها و نیازهای مردم منطقه است

فرماندار کاشمر نیز در جلسه بررسی وضعیت ساختمان جدید الاحداث مرکز اهدای خون کاشمر با بیان اینکه موضوع نجات جان انسان در آموزه‌های دینی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: مجموعه بهداشت و درمان کاشمر نه تنها به جمعیت 180 هزار نفری شهرستان بلکه به مراجعه‌کنندگانی از شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد، مه‌ولات، بجستان و طبس نیز خدمات‌رسانی می‌کند.

مسلم ساقی با بیان اینکه کاشمر با داشتن امکانات و ظرفیت‌های درمانی به‌عنوان قطب درمانی در منطقه مطرح است، یادآور شد: ارتقای مرکز اهدای خون کاشمر به پایگاه یکی از خواسته‌ها و نیازهای مردم منطقه است که در شرایط سهل و بهتری بتوانند این اقدام خداپسندانه را انجام دهند.
وی با تأکید بر اینکه با ارتقای مرکز اهدای خون کاشمر در واقع زنجیره درمانی در این شهرستان تکمیل می‌شود، بیان کرد: قطعا با راه‌اندازی پایگاه انتقال خون علاوه بر افزایش استقبال اهداکنندگان خون، شاهد نهادینه‌شدن این فرهنگ در جامعه به‌صورت مستمر هستیم.

 تأمین نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های اصلی در این حوزه است

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از اقدامات و تلاش‌های خیرین کاشمری در بخش‌های مختلف گفت: همواره به‌وجود خیرین و نیک‌اندیشان در حوزه انتخابیه که همواره در تمامی امور پای کار هستند، افتخار می‌کنیم.

بهروز بنیادی با اشاره به پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده در خصوص اخذ مجوز برای ارتقای مرکز اهدای خون کاشمر به‌پایگاه در سطح استان و کشور خاطرنشان کرد: در این راستا نیز بخشی از تجهیزات برای راه‌اندازی یک مرکز جامع خون‌گیری وارد شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه موضوع تأمین نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های اصلی در این حوزه است، بیان کرد: امیدواریم شیرینی این کار بزرگ که به‌همت خیرین شهرستان با احداث یک ساختمان آغاز شده است با راه‌اندازی و افتتاح آن در هفته دولت را به‌کام مردم بچشانیم.

انتهای پیام/ 70042

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول