اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اجرای طرح جنگل‌کاری در 122 هزار هکتار ازاراضی کشور


رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است که امسال 122 هزار هکتار در سطح کشور جنگل‌کاری صورت بگیرد.

اجرای طرح جنگل‌کاری در 122 هزار هکتار ازاراضی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فریبرز غیبی ظهر امروز در سفر یک روزه خود به زنجان اظهار کرد:  بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است که امسال 122 هزار هکتار در سطح کشور جنگل‌کاری صورت بگیرد.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: امسال از محل صندوق توسعه ملی در 60 هزار هکتار از سطح کشور به جز بوم سازگان زاگرس جنگل کاری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا جنگل‌های ایران تورانی را به یک تعادل اکولوژیکی برسانیم، افزود: افزایش رطوبت خاک که با عملیات مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی آبخیزداری صورت می‌گیرد از جمله اولویت‌های سازمان جنگل‌ها در طی سال جاری است.

غیبی با تاکید به اینکه اجرای طرح کاداستر با جدیت در کشور دنبال می‌شود، گفت: احیا و توسعه پوشش جنگلی، احیای پوشش مرتعی، برنامه حفاظت ویژه از جنگل‌ها و مراتع را از برنامه‌های دیگر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از فعالیت 127 نهالستان در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 94 نهالستان در خارج از شمال قرار دارند.

وی افزود: سالیانه 13 میلیون اصله نهال در خارج از شمال تولید می‌شود در حالی که بر اساس ظرفیت نهالستان‌های کشور این رقم می‌تواند به بیش از 170 میلیون اصله نهال هم برسد.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه نهالستان‌ها در هر استان نقش ویژه‌ای دارند، عنوان کرد: در تلاش هستیم تا به منظور حفظ صفات ژنتیکی از درختان هر نهالستان نهال تولید کنیم و حتی بذر هم در همان نهالستان تولید و در همان استان کاشته شود.

وی تاکید کرد: برای جابه‌جایی، مدیریت و ساماندهی نهال‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های مختلفی در سازمان صورت گرفته است.

وی به آمار جنگل‌کاری چهار استان نخست گریزی زد و گفت: در ایلام 9 هزار و 500 هکتار، فارس 4 هزار 200 هکتار، خوزستان 2 هزار و 390 هکتار و لرستان نیز 2 هزار و 350 هکتار اقدامات جنگل کاری صورت گرفته است.

غیبی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۸ برای استان زنجان از محل صندوق توسعه ملی 110 هکتار جنگل کاری در نظر گرفته شده که با توجه به بذرکاری، نهال کاری و همچنین تنوع گونه‌هایی که این استان دارد  انتظار می‌رود سطح  اجرای طرح جنگل‌کاری به یک هزار هکتار افزایش یابد.

انتهای پیام /73009/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول