اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

ظهره‌وند: هدف حمایت‌‌ها از ظریف بستن باب مذاکره با موضوع «تحریم‌ها» بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: با حمایت از آقای ظریف می‌خواستیم بگوییم که باب مذاکرات گذشته را با محورهای دوگانه‌های فشار ـ مذاکره، تحریم ـ مذاکره و جنگ ـ مذاکره برای همیشه می‌بندیم.

ظهره‌وند: هدف حمایت‌‌ها از ظریف بستن باب مذاکره با موضوع «تحریم‌ها» بود

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به رویکرد جریانات سیاسی در قبال تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: موضوع تحریم که جناح اصلاح‌طلب یا تدبیر آن را به عنوان یک هدف سیاست خارجی مطرح می‌کرد، چیز تازه‌ای نیست و در موضوع آقای ظریف هم این را به عنوان یک اهرم و ابزار برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره استفاده کرده‌اند.

وی افزود: در موضوع برجام هم اگر ما سر میز مذاکره حاضر شدیم، با هدف رفع تحریم‌ها بود؛ بنابراین این گزاره را همواره به طرف غربی و آمریکایی داده‌ایم و متاسفانه بعضا در شرایط کنونی هم می‌دهیم که در سایه فشار آماده مذاکره هستیم. 

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه خروجی و ما به ازای مذاکره باید رفع تحریم‌ها باشد، تصریح کرد: آقای ظریف در مصاحبه‌اش می‌گفت تحریم‌ها برای ما خط قرمز است در حالی‌که تحریم برای ما خط قرمز نیست بلکه باید مسائل دیگری مثل آرمان‌هایمان، اهداف انقلاب اسلامی و اقتدار ملی باید خط قرمز باشد.

ظهره‌وند با بیان اینکه تحریم برای ما فرصت است، گفت: وقتی ما می‌گفتیم تحریم برای ما فرصت است می‌گفتند که شما کاسبکار تحریم هستید؛ بنابراین به‌نظرم اگر ایشان را هم تحریم کرده‌اند، در چارچوب کشاندن ایران به پای میز مذاکره است. همانطور که تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی و سیاسی که علیه ایران اعمال کردند با هدف کشاندن ایران پای میز مذاکره برای گرفتن ظرفیت‌های ملی‌مان بود و این برجام‌ها به همین ترتیب می توانست ادامه پیدا کند.

وی افزود: در شش سال گذشته این گزاره به آمریکایی‌ها و غربی‌ها ارسال شده که شما می‌توانید تحریم کنید و ما هم می‌توانیم روی موضوع تحریم با شما مذاکره کنیم، بنابراین اگر آقای ظریف را هم تحریم کرده‌اند هیچ دلیلی جز این ندارد که هم موقعیتی برای ایشان تدارک ببینند که ایشان بتواند با دست بالاتری پای میز مذاکره بنشیند و هم این که باب مذاکره را باز کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با طرح این سوال که مگر می‌شود که آمریکایی‌ها همزمان با تحریم رئیس دیپلماسی یک کشور درخواست مذاکره با همان کشور را صادر کنند، خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که آقای ترامپ با نزدیک شدن به ۲۰۲۰ نیاز فوری به یک دستاورد بر سر میز مذاکره دارد. حال چه با طالبان در موضوع افغانستان، چه با «کیم جونگ اون» با موضوع شبه جزیره کره و چه با ایران؛ که اگر این مذاکره صورت گیرد امتیاز اصلی برای ترامپ محسوب خواهد شد.

ظهره‌وند با بیان اینکه به نظر می‌رسد تا هفته‌های آینده هم کشتی نفتکش ایران آزاد خواهد شد و هم مقاماتی از طرف اروپا به سمت ایران خواهند آمد، تصریح کرد: آنها پیشنهاد جامع مذاکره را در بدل رفع تحریم‌ها و حتی عقب‌نشینی آمریکایی‌ها خواهند داد و این خیلی روشن است.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه امروز اگر از آقای ظریف حمایت می‌شود به خاطر موضع ضدآمریکایی ما و برای نشان دادن این است که اساساً ایران به تحریم‌ها اعتنایی ندارد و از موضوع تحریم عبور کرده است، اظهار داشت: اتفاقاً ما باید این گزاره را افکار عمومی منتقل کنیم که دیگر تحریم نمی‌تواند دستور کار هیچ مذاکره‌ای باشد و امروز اگر قرار باشد مذاکره هم بکنیم در موضوع تحمیل موقعیت‌مان به طرف مقابل است.

وی ادامه داد: کرملین دستور داده که دستگاه سیاست خارجی روسیه حق انجام مذاکره بر سر تحریم‌های اروپا را ندارد و می‌گوید تحریم کرده‌اند پس خودشان هم باید رفع تحریم کنند؛ بنابراین اگر مذاکره خواهد شد با هدف توازن قدرت خواهد بود و ما هم اگر از این به بعد بخواهیم مذاکره انجام دهیم باید در توازن قدرت و منافعی که از این رهگذر به دست ما می‌آید باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن تاکید بر این که با حمایت از آقای ظریف خواستیم بگوییم که باب مذاکره گذشته که مسئله دوگانه‌های فشار ـ مذاکره، تحریم ـ مذاکره، جنگ ـ مذاکره بود را برای همیشه ببندیم، بیان داشت: حمایت از آقای ظریف در واقع بستن باب هرگونه مذاکره پیرامون مسائل تحریمی بود و آقای ظریف باید خودش را برای این موقعیت جدید آماده کند  نه برای نشستن پای میز مذاکره.

ظهره وند با بیان اینکه آقای ظریف امروز هم پالسی فرستاد که اینستکس می‌تواند مبنای آغاز مذاکرات باشد، گفت: اینستکس دیگر برای شرایط امروز پاسخگو نیست و ما نه به اروپا و نه به اینستکس نیازی نداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول