اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جای خالی بزرگان نمایش ملی در تئاتر/گرایش جوانان به آثار غربی و اجراهای وارداتی

منیژه داوری، کارگردان نمایش‌های آیینی سنتی عنوان کرد: متأسفانه ما بهای چندانی به نمایش‌های ملی نمی‌دهیم و جای بزرگان نمایش ملی اکنون در تئاتر ما خالی است.

جای خالی بزرگان نمایش ملی در تئاتر/گرایش جوانان به آثار غربی و اجراهای وارداتی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «اندر حکایت یوسف و زلیخا» به کارگرداین و بازی منیژه داوری پیش از این در خانه نمایش و پلاتو اجرای تئاتر شهر اجرا شده بود. 

در این نمایش که با ساختار و عناصر نمایش‌های ایرانی آماده اجرا شده بازیگرانی چون منیژه داوری، رضا بهرامی، محمد رخشنده‌پی، محمد‌امین داوری و عرفان دولت به ایفای نقش پرداخته‌اند. این نمایش در بخش مرور نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حاضر است و این بخش به نام یادواره زنده‌یاد «سعدی افشار» برگزار می‌شود، شامل نمایش‌های آیینی و سنتی می‌شود که از تاریخ ۱۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۶ تا ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ اجرا شده‌اند.

منیژه داوری درباره کلیت اجرای خود در جشنواره آیینی سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: این نمایشنامه داستان عاشقانه یوسف و زلیخا را روایت می‌کند و ما هم بر اساس سیاه‌بازی، پرده‌خوانی، نقاشی سنتی و به طور کلی شیوه‌های سنتی نمایش ایرانی آن را به نمایش در می‌آوریم. تلاش کردیم تا یک نمایش شاد و مفرح داشته باشیم که از شیوه‌های نو هم بهره ببرد، بنابراین از حضور تماشاگران در اجرا هم استفاده شده است. در واقع، اجرای به‌روزی در پیش خواهیم داشت و تمام ایده‌های اصلی هم در نمایشنامه وجود دارد.

وی درباره توجه جوانان به نمایش‌های غربی و اجراهای وارداتی گفت:  جوانان ایرانی نمایش‌های ملی را ساده می‌انگارند و آن را بر اساس بداهه‌پردازی در نظر می‌گیرند که این موضوع هم بیشتر بر دوش بازیگر است. من ۲۰ سالی می‌شود که در نمایش‌های سنتی مشغول به کار هستم و نوشتن و کارگردانی این آثار را به مراتب سخت‌تر از آثار غربی می‌دانم چون شما هم باید تماشاگر را بخندانید و کاری کنید که او لذت ببرد و هم باید پیام انسانی‌ای را به او منتقل کنید.

داوری با اشاره به اینکه بسیاری اعتقاد دارند سیل فراموشی آیین‌های ایرانی شدیدتر شده و برخی از بازی‌ها و نمایش‌های سنتی به تاریخ پیوسته‌اند و دیگر اثری از آنها نخواهد بود، اظهار داشت: ما بهای چندانی به نمایش‌های ملی نمی‌دهیم و بزرگ‌ترین مشکل ما هم سالن اجراست. تئاتر شهر و سالن‌های مطرح دیگر علاقه چندانی به اجرای آثار سنتی ندارند و تنها سالن سنگلج مانده و این سالن‌ هم صف طولانی دو سه ساله نوبت‌دهی دارد.

این کارگردان نمایش‌های آیینی سنتی توضیح داد: جای بزرگان نمایش ملی ایران هم این روزها خالی است و متاسف هستم که جای افراد بزرگی چون فتحعلی‌بیگی پر نخواهد شد. هر ساله، وقتی جشنواره نمایش‌هایی آیینی و سنتی تمام می‌شود، تمام توجهات به آثار ملی هم پایان می‌گیرد و این رویه خیلی خطرناک است و هنرمندان را هم آزار می‌دهد.

وی یادآور شد: ما افرادی هستیم که علاقه به اجرای مداوم آثار ملی و سنتی داریم و به شدت هم اذیت می‌شویم و حتی خیلی از دوستان می‌گویند که باید سمت اجرای آثار غربی برویم و چهار تا کلمه عجیب و غریب مثل پست‌ مدرن هم به آن بچسبانیم!

داوری در پایان تاکید کرد: یکی از پرسش‌های اساسی من این است که چرا پیشکسوتان نمایش‌های ملی ایران خانه‌نشین شده‌اند یا از این دیار رفته‌اند؟ اگر حمایت‌های برخی از افراد نبود ما با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شدیم و باید دست این افراد را بوسید.

نوزدهمین جشنواره نمایش‌هایی آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶ مرداد ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول