اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ضرورت یک جامعه فعال وجود رسانه‌های منتقد و پرمحتوا است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مطبوعات رکن چهارم مشروطه دانسته شده و ضرورت یک جامعه پویا، آزاد و فعال وجود رسانه‌های آزاد، منتقد و پرمحتوا در جامعه است.

ضرورت یک جامعه فعال وجود رسانه‌های منتقد و پرمحتوا است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فتح‌اله معین صبح امروز در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان و در نطق پیش از دستور خود با تبریک سال‌روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، اظهار کرد: ماه ذی‌الحجه از ماه‌های حرام و ماه مبارک و میمونی است که عید سعید قربان و عید غدیر را نیز در این ماه داریم؛ روز عید غدیر در نزد همه شیعیان جهان روز مبارک و ویژه‌ای است که پیشاپیش این عید را به همه تبریک می‌گوییم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی این ازدواج الگوی یک ازدواج ساده و معنوی است که جا دارد به آن پرداخته شود، افزود: مشکل کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق از مشکلات جامعه است که علاوه بر مسائل اجتماعی به شرایط اشتغال و کار بر می‌گردد که جا دارد در این زمینه هم اگر قصد اصلاح امور داریم به صورت ویژه سرمایه‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال ابعاد مختلفی دارد و گفتن به این شکل شاید به چاره‌اندیشی منتهی نشود اما نکته‌ای است که در همه جوامع مطرح است و باید به آن بپردازیم و زمینه‌های ایجاد  فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

معین با اشاره به اینکه روز 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت است، گفت: می‌توان گفت ایران در آسیا نخستین کشوری بود که برای مردم‌سالاری و محدود کردن حکومت‌های خودکامه در جامعه ایرانی تلاش کرد، انقلاب مشروطیت انقلابی بزرگ و ریشه‌دار است که در جامعه ما به وجود آمد و این در حالی بود که در هیچ یک از کشورهای همسایه این مباحث وجود نداشت، اما ایران در این زمینه هم پیشرو بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ابراز امیدواری کرد تداوم انقلاب اسلامی که تداوم آزادی‌خواهی و طلب مردم‌سالاری از سوی مردم بود در جامعه خود داشته باشیم.

وی ضمن تبریک روز خبرنگار عنوان کرد: مطبوعات رکن چهارم مشروطه دانسته شده و ضرورت یک جامعه پویا، آزاد و فعال وجود رسانه‌های آزاد، منتقد و پرمحتوا در جامعه است؛ مهمترین نقش رسانه‌ها این است که می‌توانند رابطی صادق برای اقشار مختلف جامعه و گروه‌هایی باشند که در این زمینه در جامعه مؤثر هستند.

معین تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند نیازها و انتقادات مردم را منتقل کرده و نظریات اقشار مختلف مردم را شنیده و با انتشار این نظریات را در معرض قضاوت عموم قرار دهند، همچنین رسانه‌ها می‌توانند کار خوب و با انتقاد مسؤولان را منتقل کنند و در جمع فعالیت آن‌ها به گونه‌ای باشد جامعه را فعال، پویا و آزاداندیش کنند، نقش مطبوعات و خصوصاً خبرنگاران در این زمینه فراموش‌نشدنی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امید داریم در این زمینه بتوانیم گام‌های مؤثری را در جامعه برداریم و توسعه بیش‌تر اطلاع‌رسانی را در اقشار مختلف داشته باشیم، در این زمینه قطعاً خبرنگاران به عنوان پیشگامان این موضوع هستند، خبرنگاران کسانی هستند که خطر را پذیرفته و تلاش می‌کنند و جزو اقشاری هستند که بیشتر از همه تلاش کرده و بهره مادی آن‌ها اندک است، شاید قشری مانند خبرنگاران به قناعت کمتر داشته باشیم.

وی همچنین از خبرنگاران در طول جنگ تحمیلی هم تقدیر و اذعان کرد: خبرنگاران در جنگ تحمیلی هم حضور داشته و شهدایی تقدیم جامعه و انقلاب کردند، جا دارد یاد شهدای خبرنگار و خصوصاً شهیدی که این روز را به نام او گذاشتند گرامی داشته شود.

معین با تأکید بر بزرگداشت شهدای خبرنگار، مطرح کرد: بزرگداشت این شهدا بزرگداشت اهداف، نظریات و خواسته‌های آن‌ها در جامعه است، امید دارم بتوانیم این نظرات را در جامعه گسترش دهیم و مطبوعاتی نمونه در دنیا داشته باشیم با توجه به این‌که در کشوری اسلامی هستیم و در کشور اسلامی برای اظهار نظر افراد مختلف جایگاه ویژه‌ای تعریف شده است.

آرمان مشروطیت رهایی از سلطه خارجی بود

امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه در نطق میان‌دستور خود با اشاره به 14 مرداد و سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه در سال 1285 شمسی اظهار کرد: صدور فرمان مشروطیت در واقع دستور تشکیل مجلس شورا در ایران و ثمره تلاش‌های آزادی‌خواهان وطن برای رهایی از استبداد مطلق شاهنشاهی بود؛ نخستین هدف مشروطه‌خواهان که در فضای آن زمان حاکم بود و باید در جامعه ایرانی تحقق پیدا می‌کرد بازسازی و نوسازی ایران و جبران همه خسارات واردشده بر آن بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مهمترین هدف نخبگان مشروطیت این بود که ایران باید به جایگاه قبلی خود برگردد، روشنفکران با مقایسه گذشته و زمان مشروطیت می‌گفتند باید بکوشیم ایران از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بازسازی شده و شکوه و عظمت پیشینش دوباره زنده شود.

وی خاطرنشان کرد: آرمان دوم مشروطیت رهایی از سلطه خارجی بود، در آن زمان دو قدرت جهانی شوروی سابق و بریتانیا مشکلات بسیاری برای مردم ایران ایجاد می‌کردند و ما هیچ استقلالی نداشتیم و قراردادهایی که با ما بستند و سرزمین‌هایی که از ایران جدا کردند و امتیازات بزرگی که گرفتند قدرت تصمیم‌گیری را از حاکمان ایران گرفت.

زندآور تصریح کرد: سومین آرمان مشروطیت برقراری امنیت و ثبات سیاسی در کشور بود، ایران در آن زمان کشوری پر از هرج و مرج و بدون نیروی نظامی و انتظامی بود که نه ثبات اجتماعی داشت و نه مرزها، شهرها و راه‌های تجاری امنیت داشتند، هرج و مرج و ناامنی در کشور برقرار بود و جان و مال مردم در معرض بسیاری از تهدیدها قرار داشت.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: روشنفکران آن زمان به این نتیجه رسیدند که رسیدن به این آرمان‌ها جز با یک تحول سیاسی اجتماعی در ساختار حاکمیت شدنی نیست، یعنی تا آزادی سیاسی و دموکراسی محقق نشود رسیدن به آرمان‌های مشروطه امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید بر اینکه بی‌شک امروزه دموکراسی به عنوان تنها شکل مقبول نظام‌های سیاسی جهان است، گفت: پیروزی نظام‌های دموکراسی بر سایر نظام‌های سیاسی که با آغاز شکل‌گیری نظام‌های مشروطه در جهان به وجود آمده است مدیون سلسله جنبش‌های دموکراسی‌خواهی است، به گونه‌ای که تقویت فعالیت احزاب و سازمان‌های غیردولتی، توجه به جهانی شدن در برنامه توسعه و گفتمان مردم‌سالاری دینی به همراه مشارکت سیاسی از عمده عناوین متأثر از این جنبش است که تأثیر عمده‌ای در تقویت رابطه دوسویه دولت و جامعه در مقطع زمانی فوق داشته است.

زندآور در ادامه با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی نیز تفکر دموکراتیک و استفاده از آرای عمومی می‌تواند اسباب تنش‌زدایی را فراهم کند، عنوان کرد: انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز نمودی از دموکراسی خواهی بود؛ مدیریت شهری در 2 سال گذشته تلاش زیادی برای خدمت به شهروندان کرده است، از شهردار خواستارم که در جهت انعکاس خدمات به مردم اصفهان اقدام جدی شود.

تشکر از خبرنگار کفایت نمی‌کند

کوروش محمدی رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه شورای شهر به عنوان نخستین تذکردهنده ضمن تبریک روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید صارمی گفت: خبرنگاران قشری هستند که بدون هیچ مدعایی و بی هیچ حامی در خط مقدم چالش‌ها و مسائل جامعه هستند و در حوزه اطلاع‌رسانی صادقانه تلاش می‌کنند.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه خبرنگاران در ازای مبلغ ناچیزی اما صادقانه تلاش می‌کنند مسائل شهر را پوشش دهند، خاطرنشان کرد: امید دارم خبرنگاران که در خط مقدم مبارزه با فساد، پیشگیری از آسیب‌ها، تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف جامعه و شفاف‌سازی و آگاه‌سازی جامعه هستند در کنار جامعه خود مورد حمایت مردم و مسؤولان قرار گیرند و مشکلاتی که این افراد در حوزه معیشتی، بیمه و مزایا دارند مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تشکر صرف از خبرنگار هرگز نمی‌تواند برای تقدیر از این قشر کفایت کند بلکه باید مشکلات اساسی و مسائل کلیدی این قشر از حوزه قانون‌گذاری و نظارتی پیگیری شود.

تذکر به شهردار در خصوص مصوبات شورا

مهدی مزروعی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکری ضمن تبریک سالروز صدور فرمان مشروطه و روز خبرنگار به عنوان چشمان باز مردم و جامعه مطرح کرد: یکی از تعابیر دقیق و ملموس از شورای اسلامی شهر این است که این نهاد قانونی و برآمده از رأی مستقیم مردم عقل منفصل شهرداری است، این تعبیر ریشه در حدود اختیارات و صلاحیت‌های تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و نظارتی شورا دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به شهردار اصفهان تذکر می‌دهم ترتیبی اتخاذ کند که مصوبات شورای شهر برای معاونان، مدیران مناطق و مدیران عامل سازمان‌ها و... به نحوی تبیین و تفهیم شود که در حین اجرا ضمن اجرای مر این مصوبات با تفاسیر اجرایی که عملاً قانونگذاری جدید یا نقض مصوبه شورا هستند، مواجه نباشیم، در این راستا و در صورت عدم مشاهده اصلاح موارد مصادیق مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/63088/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول