اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

عربستان و امارات کشورهای نقض‌کنندگان حقوق بشر اسلامی هستند

امام جمعه ماکو گفت: عربستان به عنوان میزبان حرمین شریفین، بزرگترین ناقض حقوق بشر اسلامی بوده و امارات نیز با کشتار مردم بحرین از جمله‌ ناقضان اصلی حقوق بشر اسلامی است.

عربستان و امارات کشورهای نقض‌کنندگان حقوق بشر اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه ماکو ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع)، به نقض‌حقوق بشر اسلامی توسط برخی از کشورهای اسلامی اشاره و اظهار کرد: حقوق بشر همواره از موضوعاتی بوده که کشورهای استعمارگر و زورمندان عالم در طول تاریخ، از آن به عنوان یک حربه، برای تسلط به سایر کشورها استفاده کرده‏‌اند و طبق همین دیدگاه و تجربه تلخ است که اعلامیه جهانی حقوق بشر از همان ابتدا با مخالفت جهان اسلام مواجه شد.

وی با اشاره به آیات قرآن افزود: با وجود اینکه به صراحت قرآن، نبی مکرم اسلام مردم را به حیات و زندگی دعوت می‌کرد و قرآن شریف در این خصوص می‌فرماید، ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد.

امام جمعه ماکو تصریح کرد: متاسفانه بعضی از کشورهای اسلامی هنوز این حقوق بشر اسلامی را نقض می‌کنند و حتی مسائل صریحی به مانند حرمت جان انسان‌ها، که در قرآن کریم و دین مبین اسلام به آن تأکید شده، نادیده می‌گیرند.

وی عربستان و امارات را یکی از کشورهای نقض‌کنندگان حقوق بشر اسلامی دانست و اذعان کرد: عربستان به عنوان میزبان حرمین شریفین، بزرگترین ناقض حقوق بشر اسلامی است و این نقض حقوق بشر، در حالی اتفاق می‌افتد که اولین اسناد مربوط به اعلامیه حقوق بشر اسلامی در مکه و طائف امضا شد و متأسفانه اکثر اعدام‌هایی که در این کشور اتفاق می‌افتد، خارج از مبانی دین مبین اسلام است.

هاشمی افزود: امارات نیز با کشتار مردم بحرین از جمله‌ ناقضان اصلی حقوق بشر اسلامی است و حملات امارات در جنوب یمن  باعث شده تا مردم زیادی کشته شوند و اقتصاد و معیشت آنها نیز تحت الشعاع قرار بگیرد.

وی به زائران بیت الله الحرام  تاکید کرد: زائران اگر می‌خواهند اعمال و مناسک آنان مورد قبول درگاه پروردگاه عالمیان قرار بگیرد باید سایر واجبات خود را نیز انجام داده و نفس خویش را از محرمات الهی حفظ کنند، از جمله مهم‌ترین واجبات مالی خمس است.

هاشمی تصریح کرد: اگر انسان خمس مال خود را پرداخت نکند و از صاحبان خمس نیز اجازه‌ برای مصرف نگیرد، سایر اعمال او  که از جمله‌ آنها حج مورد قبول درگاه پروردگار عالمیان نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت خمس، فقط مربوط به کسانی که به مکه می‌روند، افزود: هر مکلفی که درآمدی پیدا کرد، باید مازاد بر مخارج سال خود را تخمین کرده و نصف آن را به عنوان سهم امام به مرجع تقلید خود بفرستد و این کار را می‌تواند از طریق وکلای آن مرجع که معمولا ائمه جمعه این وکالت را از ناحیه‌ آنان دارند، انجام دهد و نصف دیگر آن را نیز باید به عنوان سهم سادات، به سادات نیازمند پرداخت کنند البته برخی از مراجع تقلید می‌فرمایند، سهم سادات را نیز باید به مرجع تقلید فرستاد.

انتهای پیام/۶۱۰۳۰/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول