اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

جامعه پردازی مقدمه واجب دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

رئیس مرکز پژوهش‌های صدرا جامعه پردازی را مقدمه واجب دستیابی به تمدن نوین اسلامی دانست.

جامعه پردازی مقدمه واجب دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های صدرا در جمع شماری از مدیران معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: یکی از مصادیق بارز خودسازی در بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش همه جانبه آحاد مردم در راستای دست یابی به دولت اسلامی مطلوب است. وی همچنین افزود، یکی از معانی خودسازی قوی شدن است و این قوی شدن از چند منظر قابل تحلیل می‌باشد: یکی از حیث تقویت بینه و استحکام درونی نظام، دوم، شناسایی و مقابله با انواع میکروب‌ها، و دیگری برداشتن گام‌های بلند در راستای رسیدن به دولتی است که نه فقط بینش تمدنی بهره مند باشد بلکه در عمل قادر باشد در مسیر شکل گیری تمدن نوین اسلامی حرکت کند.

غلامی ادامه داد: جامعه ما در طول چهل سال گذشته در موقعیت‌های گوناگون به خودسازی توجه داشته است اما امروز که طلیعه ورود به چله دوم انقلاب است، نیاز به مراحل تازه‌ای از خودسازی کاملاً محسوس است.

رئیس مرکز پژوهش‌های صدرا ادامه داد: میکروب غرب زدگی، میکروب انفعال و وادادگی، میکروب خود کوچک بینی، میکروب عافیت طلبی و اشرافیگری میکروب تبعیض و ویژه خواری و از همه مهم‌تر میکروب خودخواهی و منفعت طلبی‌های جناحی از میکروب‌هایی است که از طریق خودسازی باید با آنها مبارزه شود.

وی افزود: نباید تصور کرد بدون جامعه پردازی می‌توان به تمدن نوین اسلامی دست یافت و لذا جا دارد بخش مهمی از سرمایه گذاری‌های اجتماعی معطوف به جامعه پردازی شود. ایشان تاکید کرد: به نظر می‌رسد بتوان جامعه پردازی را در یک عبارت ساده، فعال سازی ظرفیت‌ها و استعدادهای متراکم جامعه برای شکل گیری پروسه تولد جامعه اسلامی مطلوب توصیف کرد؛ در اینصورت در جامعه پردازی دو مؤلفه سبک زندگی اسلامی ثمره ایمان است و ارتقاء و فعال سازی عقل عملی که محصول شکوفایی عقل نظری است از اهمیت مضاعف برخوردارند.

غلامی تاکید کرد: تمدن نوین اسلامی به شکل طبیعی از بطن جامعه اسلامی مترقی متولد می‌شود و لذا بدون جامعه پردازی و دست یابی به جامعه متعالی و پیشرفته، تحقق تمدن نوین اسلامی ممکن نیست البته بار اصلی جامعه پردازی به دوش خود مردم است و لذا ایجاد بسترهای مساعد برای مشارکت حداکثری مردم در جامعه پردازی یک ضرورت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول