اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

دیدار رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق از بورس انرژی ایران/ استفاده از تجربه ایران در توسعه بازار سرمایه عراق

رئیس کمیسیون اوراق بهادار کشور عراق امروز در راس هیاتی 10 نفره ضمن دیدار با مدیرعامل بورس انرژی ایران نسبت به توسعه همکاری مشترک میان دو کشور به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

دیدار رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق از بورس انرژی ایران/ استفاده از تجربه ایران در توسعه بازار سرمایه عراق

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علاء عبدالحسین الصائبی رئیس کمیسیون اوراق بهادار کشور عراق پیش از ظهر امروز چهارشنبه در راس هیات 10 نفره با حضور در شرکت بورس انرژی ایران با دستاوردهای کشورمان در این بازار متشکل و تحت نظارت آشنا و با مدیران این شرکت رایزنی کرد. 

سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران در این نشست صمیمانه با معرفی ساختار کلی شرکت بورس انرژی ایران و نقش آن در بازار سرمایه کشور و منطقه خاورمیانه گفت: حدود 10 سال قبل طی سفری به نمایندگی از بازار سرمایه ایران به کشور عراق، بسترهای مختلف برای ایجاد همکاری‌های مشترک ارائه شد، اما در آن زمان به دلایل مختلفی از جمله محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات داخلی در این کشور زمینه همکاری فراهم نشد. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به آغاز همکاری‌ مشترک به بهانه حضور رئیس کمیسیون اوراق بهادار کشور عراق در ایران یادآور شد: بازار معاملات بورس انرژی ایران از ویژگی‌ها و ابزارهای منحصر به فردی برخوردار است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی قابل توجه باشد. 

وی افزود: نقطه عطف بازار سرمایه ایران پس از تصویب قانون اوراق بهادار کشور در اول آذر 1384  رقم خورد که براساس آ‌ن نظارت و اجرا در بازار سرمایه به طور کلی تفکیک شد. از سوی دیگر ایجاد نهادها و ابزارهای مالی جدید نیز از دیگر رخدادهایی بود که پس از تصویب این قانون در بازار سرمایه پدید آمد. 

حسینی افزود: تجربه بازدید از بازارهای سرمایه 30 کشور مختلف نشان داده که اتکا به نرم‌افزارهای بومی می‌تواند کمک شایانی در توسعه بازار سرمایه کشور داشته باشد. در عین حال اعتماد و تکیه بر نیروهای جوان و تحصیلکرده می‌تواند ضامن موفقیت در بازار سرمایه ایران باشد. 

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه ابعاد بازار سرمایه کشور هیچگاه به واسطه مشکلات داخلی و خارجی خود را متوقف نکرده است، افزود: بازار سرمایه ایران پس از  انقلاب اسلامی چندین هزار برابر توسعه داشته و شرکت‌های حاضر در این بازار از برندهای معروف و خوش‌نام شناخته شده در صنایع متنوعی از جمله فلزات ا ساسی، مخابرات، پالایشگاه  هستند. 

وی با اشاره به بازدید روز گذشته خود از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این شرکت به عنوان یک مگاکمپانی هم اکنون محصولات خود را در بورس انرژی ایران عرضه می‌کند و این در حالی است که این شرکت تصمیم به عرضه اولیه سهام خود پس از پذیرش در بورس تهران را دارد. 

سخنگوی بورس انرژی ایران در ادامه با بیان اینکه این شرکت در سه حوزه بازار فیزیکی شامل عرضه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفی، بازار مشتقه و بازار اوراق بهادار قابل معامله فعالیت می‌کند، عنوان کرد: 10 پالایشگاه بزرگ ایران هم اکنون فراورده‌های خود را از طریق بورس انرژی عرضه می‌کنند و این در حالی است که بازار برق در بورس انرژی برای منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است. 

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر 500 شرکت خارجی از جمله اروپای غربی‌،‌آمریکای جنوبی و خاورمیانه در بورس انرژی دارای کد معاملاتی هستند و از بدو شروع فعالیت این بازار نیز عرضه فراورده‌های نفی به مقصد کشور عراق در رینگ بین‌الملل بورس  انرژی وجود داشته است. 

حسینی افزود: بورس انرژی ایران فرصتی برای دولت و بخش خصوصی است که برای فروش فرآورده‌های ویژه از جمله حلال‌ها را در بازار بورس انرژی عرضه می‌کند.

ایران نخستین بازار مالی منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد و این در حالی است که پس از فعال شدن بازار سرمایه کشور عراق، تلاش شده تا همکاری‌های مشترک با این بازار متنوع‌تر شود. 

این مقام مسئول گفت:استراتژی جدید ایران برای توسعه بازار سرمایه از سال 2003 میلادی آغاز شده است.

.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول