اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

سرنای لُرستان طنین‌انداز جشنواره ملی موسیقی جوان شد

سرضربِ «گورچِنگ» و تکیه‌های «ترکه» دُهُل در تلفیقی از «بادگردان» ممتدّ نوازنده سرنا، سماع شنیداریِ چهارمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شد.

سرنای لُرستان طنین‌انداز جشنواره ملی موسیقی جوان شد

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، چهارمین روز برگزاری جشنوازه ملی موسیقی جوان به موسیقی لرستان اختصاص داشت و نوای کمانچه، تنبک و دهل و سرنا طنین‌انداز تالار رودکی شد.

 

در روز چهارم جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت‌کنندگان در بخش‌های آواز، کمانچه، تنبک، سرنا و دهل به روی صحنه رفتند تا در مقابل هیأت داوران متشکل از «علی‌اکبر شکارچی» «فرج علی‌پور» و «رضا پرویززاده» به رقابت بپردازند.

 

کمانچه‌نوازان رده‌های سنی الف، ب و ج  به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند.

 

حمیدرضا آذربخت، مرضیه لشنی زند، امیررضا بهزادی، محمد امینی‌فر، رضا کرنوکر و پویا یگانه در گروه  سنی الف حضور داشتند. محمد بارانی بیرانوند به عنوان اولین شرکت‌کننده از گروه سنی ب به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. سپس  احمد ظهری‌نیا، سعید پانسته، محمدامین  ماسوری، ساسان جعفری و محمدرضا بارانی به ترتیب از این رده سنی برای اجرا مقابل داوران قرار گرفتند.

 

رده سنی ج با شش شرکت‌کننده شامل علی صحرایی، مهرداد عزیزی، سجاد لیریایی، پوریا قلاوند، یونس غلام زاده علم و مریم محمدی کمانچه‌نوازی کردند و به این ترتیب بخش کمانچه‌نوازی موسیقی لرستان به پایان رسید.

 

آواز و تنبک بخش دوم اجراهای جشنواره را شامل می‌شد، که در بخش آواز تنها یک شرکت‌کننده به‌ نام سبحان امرایی حضور داشت و پس از او نوبت به اجراهای ساز تنبک رسید که در ابتدا آریو برزن ابدالی از  گروه سنی الف به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او محمد طاهرپور، پارسا باجلاوند، امیرحسین باجلاوند، رضا طولابی و حامی رهسپار از این رده سنی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و  قطعات خود را نواختند. همچنین  علی باجلاوند، بهرنگ سپهوند، کیارش دالوند و سعید پانسته از رده سنی ب و مهران شیراوند از رده سنی ج به تنبک‌نوازی پرداختند.

 

پایان‌بخش اجراهای روز چهارم به سرنا و دهل‌نوازی اختصاص داشت. در این بخش رستم بسطامی از رده  سنی الف به اجرای برنامه خود پرداخت و پس از او امیرحسین بسطامی، حسین حسنوند، محمدمهدی  حسنوند، حسین کاکاوند قلعه نویی، آرمان بهزادی فر و آرمین بهزادی فر از این رده سنی و همچنین عرفان مریدی و امیرحسین بلوری از رده سنی ب به نوبت مقابل داوران قرار گرفتند و به اجرا پرداختند. سپس امیرمحمد بسطامی، آریوبرزن ابدالی و حامی رهسپار از رده سنی الف نیز به نواختن ساز دهل پرداختند.

 

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی به تماشای چهارمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان نشست.

 

لرستان به جهت دارا بودن فرهنگ و هنری دیرینه که در دل مردمان این سرزمین جای گرفته همچون بخش شمالی‌تر زاگرس، که استان‌های کرمانشاه و کردستان را شامل می‌شود دارای موسیقی‌ای غنی و منحصر است. موسیقی لرستان که بیشتر بر مبنای دستگاه ماهور بنا شده و با گام بزرگ موسیقی مغرب زمین که ماژور نامیده می‌شود مطابق است و از قابلیت‌های گسترده‌ای برخوردار است. مردم این استان با موسیقی از تولد تا مرگ ارتباط داشته و در تمام شئونات زندگی‌شان ساری و جاری بوده است از این رو از حجم بالایی از نوازنده و هنرمند در حوزه موسیقی برخوردار است.

در چهارمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نوازندگان کمانچه و سرنا که با تنبک و دهل همراهی می‌شدند از سطحی بسیار مطلوب برخوردار بودند. تکثّر و تعدد نوازنده در استان لرستان بالطبع باعث رشد سطح نوازندگی می‌شود ازینرو با نوازندگی‌های عمدتا توانمند و چیره‌دست مواجه بودیم.

کمانچه‌نوازان و سرنا‌نوازان با بهره از موتیف‌ها و فیگورهای لری و مقام‌های لری با ریتم‌های ادواری همچون «دوپا» «سه‌پا» «سنگین سماع» و «اوشاری» و در بخش آوازی با مقام‌های «ساری‌خوانی» «علی دوستی» «عزیزبگی» و «ماهرضایی» برنامه‌های خود را به اجرا گذاشتن و اغلب اجراها در همین مقام‌ها ارائه شد. حفظ ریتم، تغییر ناگهانی ریتم و تمپو و بهره از نوآنس‌ها و فورته پیانوهای نهادینه شده در نوازندگی موسیقی لری از جنبه‌های بارز نوازندگان این روز از جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

 

«رضا پرویززاده» عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره موسیقی جوان گفت: در مجموع شاهد اجراهای بسیار خوبی بودیم و به لحاظ تعداد اجراها و نیز به جهت کیفیت، نسبت به سال گذشته بهتر بود. تنها نقطه ضعف بچه‌ها این است که هرچه به سمت گروه سنی بالاتر می‌روند، پیشرفت لازم را ندارند و حتما باید با اساتید بزرگ مشورت‌هایی را انجام دهند.

 

پرویززاده در ادامه افزود: در گروه‌های مختلف نوازندگان خوبی حضور داشتند اما نوازندگان سازهای کمانچه و دهل بسیار بهتر از دیگر بخش‌های نوازندگان بودند. اجراهای امروز به مراتب بهتر از نمونه اجراهایی بود که در مرحله مقدماتی ارسال کردند.

 

بنده سه سال است که به عنوان داور در جشنواره ملی موسیقی جوان حضور دارم و تأثیرات مثبت و رشد رو به جلوی این جشنواره  را دیده‌ام و این انگیزه را در نوازنده‌ها می‌بینم که تلاش زیادی می‌کنند تا در سال‌های آینده نیز در این جشنواره شرکت کنند. این جشنواره همچنین تیم کارشناسی بسیار قوی دارد و قطعا برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام می‌دهند و هر سال بهتر خواهد شد.

 

 

 


علی‌اکبر شکارچی عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی نیز در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: خیلی خوشحالم که در درجه اول تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر شده و در درجه دوم سازهایی مانند سرنا که تقریبا به دست فراموشی سپرده شده بود، به صورت چشمگیری در این جشنواره نواخته شد و نوازنده‌های زیادی این ساز را نواختند. همچنین کمانچه‌نوازی که در لرستان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، جزو سازهای اصلی در این جشنواره بود. در رده سنی الف شرکت‌کننده‌ها همانند سال گذشته فوق‌العاده خوب ظاهر شدند تنها جای تاسف این است که  چگونه در رده سنی ج شرکت‌کننده‌های کمتری حضور داشتند و فکر می‌کنم جشنواره باید شرایطی مهیا کند تا شرکت‌کننده‌ها در رده سنی ج حضور بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه افزود: به گمان من این جشنواره به سمتی می‌رود که  هم موسیقی هر منطقه به وضعیتی پیش برود که قدر موسیقی خودشان را بدانند و هم به لحاظ تکنیک و اجرای صحنه‌ای به سمتی می‌رود که موسیقی ما احیا شود و مورد توجه قرار گیرد و روز به روز بالنده‌تر شود.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و  با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول